adreswijizging na ambtelijke schrapping

anoniempje17012015
Topic Starter

adreswijizging na ambtelijke schrapping

#1 , 03 dec 2015 09:05

ik ben in maart (2015) verhuisd,maar heb het nooit doorgegeven aan de gemeente,waardoor ik nu ambtelijk geschrapt ben,
uiterraard wil ik dit nu zo snel mogelijk terug in orde maken zodat ik opnieuw met alles in orde ben natuurlijk,ook omdat ik nu zwanger ben en men kindje toch wil laten inschrijven na de geboorte op het adres waar ik nu woon.

nu zit het nl zo,dat ik met schulden zit :cry: nu was mijn vraag,als ik ingeschreven sta op men nieuwe adres,komen de deurwaarders daar aankloppen uiteraard. maar is het zo dat zij meteen dan alles komen opschrijven en buiten halen? of gaan zij eerst opnieuw brieven sturen met aanvraag tot betaling?
ik wil het zeker en vast betalen uiteraard,kan er ook niet onderuit,maar wil dus echt niet dat ze men inboedel komen aanslaan :(

ik hoop op snelle en serieuze reacties en geen kritiek fzo...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 dec 2015 09:57

Denk dat deurwaarders geen brieven schrijven, die voeren de vonnissen uit waar ze de opdracht toe krijgen.
U verstoppen kun je enkele maanden, maar lost niets op. Heb je veel schulden ga dan zo snel mogelijk praten met het OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

anoniempje17012015
Topic Starter

#3 , 03 dec 2015 10:19

ik bedoelde dus eigenlijk ofdat ze je eerst nog een kans geven tot betaling voorlaeer ze de inboedel komen aanlsaan? of is dat direct? en nee daar heb je gelijk in,kan niet blijven duren natuurlijk en wil dat zelf ook niet het is daarom dat ik zo snel mogelijk alles weer in orde wil hebben.

Reclame

JPV

#4 , 03 dec 2015 10:20

Dat zal afhangen van de opdracht van de schuldeisers. Het feit dat u zich verborgen hield voor deze, zal hun stemming alvast niet verbeteren. Wil u betalen of KAN u betalen?

sloeberken

#5 , 03 dec 2015 10:37

Je krijgt altijd de kans om te betalen, of om een afbetalingsplan te aanvaarden. Alles hangt af van hoeveel schuldeisers er zijn, en of je bij machte bent daar aan te voldoen.

anoniempje17012015
Topic Starter

#6 , 03 dec 2015 11:33

Uiteraard wil ik betalen. Alleen zal dit vermoedelijk wel met een afbetalingsplan moeten doordat ik financieel nogal in de sh*t zit zeg maar. En als ik naar ocmw zou gaan wat kunnen zij hier tegen doen dan?

sloeberken

#7 , 03 dec 2015 11:54

Gaan praten met OCMW is de eerste stap die u dan zult moeten zetten, hangt af wat ze zullen voorstellen, aan de hand van u inkomen en u schulden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2015 14:28

DW voert allen maar uit met een vonnis. Is er dat al?

anoniempje17012015
Topic Starter

#9 , 03 dec 2015 16:10

Zover ik weet niet,maar doordat ik me heel die tijd nog niet op men nieuwe adres heb ingeschreven,heb ik ook nog geen post ontvangen. Dus weet niet welke brieven er al dan niet opgestuurd werden ed.

chantika

#10 , 03 dec 2015 16:27

Je kan je brieven tegen een kleine vergoeding laten doorsturen.

anoniempje17012015
Topic Starter

#11 , 03 dec 2015 16:39

Dankje voor je reactie chantika,maar daar zal het nu wel al veel te laat voor zijn. Aangezien ik er sinds maart al weg ben.

Xenophon

#12 , 03 dec 2015 16:47

Je hebt het recht om te betalen 'in de handen van de deurwaarder' (maar dan de hele som) en dan gaat hij niet opschrijven. Deurwaarders zijn doorgaans niet geïnteresseerd in een uitleg; als ze verschijnen dan menen ze dat ze beschikken over een uitvoerbare titel en dan voeren ze uit. Hoogstens zullen ze u zeggen dat u zich ofwel tot de beslagrechter, ofwel tot de schuldeiser moet richten.

Natuurlijk, niet alles is vatbaar voor beslag dus indien ik in uw plaats was zou ik gaan voor een eerder 'minimalistische' inrichting of een inrichting met goederen waarvan iemand anders kan aantonen dat die van hem/haar zijn en u ze in bruikleen krijgt.

Maar fundamenteel is er maar één oplossing en dat is iets doen aan het probleem van de schuld dus inderdaad, ga naar het OCMW, bespreek wat mogelijk is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Weo

#13 , 04 dec 2015 15:42

En als ik naar ocmw zou gaan wat kunnen zij hier tegen doen dan?
Het OCMW kan je financiële situatie eens goed onderzoeken en vervolgens met je schuldeisers aan tafel zitten. Zij kunnen dan een afbetalingsplan afspreken, zodat je de volledige som niet in een keer moet betalen. De schuldeiser zet op dat punt ook vaak de interesten stop en sturen geen deurwaarders meer op pad zolang je je aan het plan houdt.

Het OCMW zal je ook raad kunnen geven over eventuele volgende stappen mocht het niet beteren (zoals collectieve schuldenregeling).

Hoe langer je wacht, hoe meer je je verstopt, hoe groter de problemen worden... Je wil niet weten wat voor kleine schulden van enkele tientallen euro's ik heb zien aandikken tot honderden, duizenden euro's. Interesten, deurwaarderskosten, administratieve kosten, ... Vaak zeer triest om te zien. Mochten die personen op tijd de stap naar professionele hulp gezet hebben, was het zover niet gekomen.

j.demoor

#14 , 05 dec 2015 10:46

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Art.1499.Aan elk uitvoerend beslag op roerend goed gaat een bevel aan de schuldenaar vooraf, dat ten minste een dag voor het beslag wordt gedaan en dat, indien de titel bestaat uit een rechterlijke beslissing, de betekening daarvan bevat indien dit nog niet gebeurd is.Art.1511.In het proces-verbaal van beslaglegging worden plaats, dag en uur van de verkoop aangegeven.Art.1513.De vervolging wordt voortgezet ondanks alle bezwaren van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt, en totdat de beslagrechter voor wie zij worden gebracht, heeft beschikt.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument...§ 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor :...6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : ‘Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering,dagvaarding voor de rechtbank of beslag‘.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
De gerechtsdeurwaarder,gerechtelijk mandataris,kan dus ook schulden minnelijk invorderen,zonder uitvoerbare titel(=vonnis).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”