Bijberoep, basis advies

mrblue
Topic Starter

Bijberoep, basis advies

#1 , 01 dec 2015 17:31

Ik denk eraan te beginnen als zelfstandige in bijberoep en klein te beginnen - slechts een paar kleine opdrachtjes bij zelfstandige kennissen, met een jaarlijkse omzet rond de 1500 a 2000EUR (bouwen en onderhoud van simpele websites, onderhoud van computers, etc).

Aangezien ik al voorzien ben van computer materiaal zal ik slechts zeer beperkte kosten hebben.

Misschien is dit “niet de moeite” maar ik zou toch graag een factuur willen maken voor m’n klanten en een BTW nummer hebben, om met alles “in orde te zijn”.

- Klopt het dat als ik onder de 1400 netto per jaar zit, ik geen sociale bijdragen moet betalen?
- Klopt het dat ik best wacht tot Jan 2016 om hier mee te beginnen? Of kan ik dat fiscaal gezien nu in Dec 2015 al doen?
- Welke verdere kosten komen hier dan bij kijken, behalve de belastingen op inkomen op basis van de facturen die ik aanmaak, de inschrijving bij de kruispuntbank en het bekomen van BTW nummer?
- Laatste vraag: kan iemand me in of rond het Brussels een goede boekhouder met passende tarieven aanraden?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 01 dec 2015 17:43

- Sociale bijdragen betaal je op je winst (sinds dit jaar) - er is geen forfaitair minimum meer in bijberoep. Ik weet niet of er een vrijstelling is.
- je hoeft niet te wachten tot 2016 als je nu start heb je gewoon een "klein jaar".
- geen verdere kosten.
- je kan ook (ik hoop dat ik nu niet op tenen trap) een boekhoudprogramma kopen ;-) Dat kost tegenwoordig bijna niets meer... Je moet wel minimum basiskennis hebben van boekhouding maar je zal veel uitsparen.

Je kan zonder problemen een overname doen in je zaak van je privé patrimonium (computer en dergelijke) en inbrengen als kosten (of afschrijven). Je moet wel de bedragen redelijk houden.

Misschien nog een laatste opmerking: als je omzet minder is dan 15000 per jaar dan ben je kleine ondernemer en vrijgesteld van BTW. Het leuke is dat je dan geen BTW moet aanrekenen aan je klanten en geen BTW aangifte moet doen (zo spaar je per kwartaal 10 minuten tijd uit ;-) Het nadeel is dat je de BTW niet kan terugtrekken.

Groetjes

mrblue
Topic Starter

#3 , 02 dec 2015 07:59

Hi bedankt voor je reactie.

- Wat bedoel je juist met "er is geen forfaitair minimum meer in bijberoep" mbt sociale bijdragen ?
- Kan je een boekhoudprogramma aanraden?

Als ik onder de 15K omzet per jaar zit en geen BTW aanreken, gaan klanten dan niet klagen over "hoe komt dat er geen BTW op die factuur staat", is dat niet nadelig voor hen of maakt dat geen enkele verschil?

Mvg

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2015 08:09

Je kan wel degelijk vrijstelling sociale bijdragen krijgen als je inkomen minder is dan 1.423,90 € per jaar, en neen de klanten gaan niks zeggen als er geen BTW op de factuur staat dan moeten ze er ook geen betalen !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 02 dec 2015 08:28

Het leuke is dat je dan geen BTW moet aanrekenen aan je klanten en geen BTW aangifte moet doen (zo spaar je per kwartaal 10 minuten tijd uit ;-) Het nadeel is dat je de BTW niet kan terugtrekken.
je moet wél een aangifte doen, maar een nulaangifte.

LeenW

#6 , 02 dec 2015 10:33

Nee, dat klopt niet JPV. Aangiften moet hij niet doen, wel een jaarlijkse klantenlisting. Dit gaat waarschijnlijk geen nihil-listing zijn.

JPV

#7 , 02 dec 2015 10:57

oops, je bent correct :). Ik moet zelf altijd een nihil-listing doen, vandaar dat ik die 2 even verwarde :).

Wilfried1954
Contacteer: Website

#8 , 02 dec 2015 11:20

Je zet dan op je facturen: Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk.

Een boekhoudprogramma aanraden is moeilijk. Laat je niet verleiden door toeters en bellen. Je kan veel programma's 30 dagen uitproberen. Kijk ook eens naar shareware - meestal goedkoper. Dubbel boekhouden hoeft niet omwille van je omzet - dus dat maakt het ook al eenvoudiger.

mrblue
Topic Starter

#9 , 02 dec 2015 16:05

Dank voor alle info.

Kan er iemand rond het Brusselse een goede boekhouder met eerlijke prijzen aanraden?

LeenW

#10 , 02 dec 2015 16:18

Laten we dit dan via PB doen, reclame heeft naar mijn mening geen plaats op dit forum.

Maar zoals al eerder gezegd, met vrijstellingsregeling btw kan je je boekhouding zelf doen. Met eerlijke prijzen zit je tegenwoordig toch ook al rond de 70/uur, en met uw beperkte omzet bent u misschien al een groot deel van de winst kwijt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”