Scheiding wettelijk stelsel vergoedingsrekening

MathiasVanthuyne
Topic Starter

Scheiding wettelijk stelsel vergoedingsrekening

#1 , 01 dec 2015 16:20

1. Ik ben getrouwd onder het wettelijk stelsel dus zonder huwelijkscontract, we hebben samen 3 kinderen... nu wil ik uit de echt scheiden. Moet er sowieso een vergoedingsregeling opgemaakt worden?

2. Ik ben voor een tweede keer getrouwd onder het wettelijk stelsel en heb kinderen uit een vorige relatie, zij heeft ook kinderen uit de vorige relatie, nu wil ik opnieuw uit de echt scheiden. Moeten hier de vergoedingsrekeningen sowieso worden opgemaakt?

M.a.w: als ik onder het wettelijk stelsel gehuwd ben zonder of met kinderen, maken die kinderen uit voor de toepassing van de vergoedingsrekeningen of worden de vergoedingsrekeningen sowieso toegepast bij ontbinding van het wettelijk stelsel?

Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 dec 2015 20:03

sorry, maar ik ken de term niet: wat is een vergoedingsregeling en/of een vergoedingsrekening?

Wilfried1954
Contacteer: Website

#3 , 01 dec 2015 20:26

Ik begrijp het ook niet, bedoel je misschien alimentatie (vergoeding of onderhoudsgeld tussen ex-partners of kinderen)?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 dec 2015 20:35

Vergoedingsrekeningen zijn enkel nodig voor de berekening van terugnemingen en vergoedingen indien de echtgenoten onroerende goederen bezaten voor het huwelijk en die een financiële lasten hebben doen ontstaan voor de gemeenschap (tijdens het huwelijk dus).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#5 , 01 dec 2015 21:18

Met vergoedingsregeling/rekening bedoel ik de samenstelling van de vermogens bij ontbinding van het stelsel vb verschuiving tussen eigen vermogen en gemeenschappelijk vermogen en de compensatie..moet dit ALTIJD toegepast worden bij ontbinding van het wettelijk stelsel? Of soms niet bijvoorbeeld als er gemeenschappelijke kinderen zij of heeft dit geen invloed? Mss een domme, simpele vraag maar ik wil zekerheid

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#6 , 01 dec 2015 21:30

Allez, worden de 3 deelvermogens altyd opnieuw afgebakend bij ontbinding en heeft het bestaan van gemeenschappelijke kinderen hier enige invloed op?

eylis

#7 , 01 dec 2015 22:15

waarom zou het bestaan van kinderen tout court van invloed zijn op de oplijsting en verdeling van de eigen/gemeenschappelijke goederen bij een scheiding? De kinderen zijn toch geen eigenaars of ze erven toch niet op het moment van de scheiding? De enige betrokken partijen zijn de2 gehuwden en het vermogen is van hen samen of bepaalde gedeelten van hen apart. Dus het gaan enkel hen aan, (dacht ik toch)

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#8 , 01 dec 2015 22:27

Zal wel kloppen, tis een verwarrende cursus..

Toch bedankt!

eylis

#9 , 02 dec 2015 09:43

matthias, waarom stel je die vraag niet aan je prof als het dan toch over je cursus recht gaat? Wij geven hier op het juridisch forum enkel richtingen aan. We zijn géén professionele adviseurs hoor.

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#10 , 02 dec 2015 17:10

Ondertussen gedaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”