Contract clausule welke rechtbank bevoegd is

SnIpY
Topic Starter

Contract clausule welke rechtbank bevoegd is

#1 , 01 dec 2015 08:06

Ik heb een geschil met een aannemer en ben van plan een verzoeningsprocedure op te starten.

Als ik kijk op http://www.juridat.be/kantons dan is voor mij het vredegerecht van Zomergem bevoegd.

In de factuur van de aannemer staat er dat enkel het vredegerecht van Gent bevoegd is.

Welke van de twee moet ik nu gaan aanspreken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 dec 2015 08:31

Particulier of zelfstandige?

SnIpY
Topic Starter

#3 , 01 dec 2015 08:35

Ikzelf ben een particulier

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2015 11:38

Werd er een offerte opgemaakt en hebt u die voor akkoord getekend?

Een bevoegdheidsbeding is maar geldig als partijen hierover akkoord gegaan zijn. In beginsel wordt een particulier niet geacht akkoord te gaan met de bedingen die enkel op een factuur voorkomen, en die dus geen deel uitmaken van de tussen partijen afgesloten overeenkomst.

In overeenkomsten met de consument is het beding waarbij een andere rechtbank bevoegd wordt gemaakt dan deze aangeduid in artikel 624, 1°, 2° en 4° van het Gerechtelijk Wetboek een onrechtmatig beding, en derhalve nietig.

SnIpY
Topic Starter

#5 , 23 feb 2016 14:32

Ik ben met het bevoegdheidsbeding nooit schriftelijk akkoord gegaan. De zaak is vorige maand voor de vrederechter gekomen en deze heeft geoordeeld dat ik weldegelijk gedagvaard heb voor het juiste kanton. Wat scorpioen zei klopt dus!

Bedankt voor de info!

Terug naar “Aanneming”