Dag iedereen,
Mijn vriendin en ik gaan over een half jaartje trouwen maar geraken niet uit over ons stelsel en huwelijkscontract. Ik zou voor scheiding van goederen met een huwelijkscontract willen gaan en zij voor wettelijk stelsel met een huwelijkscontract met al onze wensen erin omvat.
Onze situatie is dat ik een eigen woning bezit waar mijn vriendin de helft van de lening mee gaat van betalen zodra we getrouwd zijn. Ik blijf dus ten alle tijde eigenaar (in beide stelsel) maar we willen beide dat haar kapitaal wat ze maandelijks mee aflost en een waardevermeerdering bij een eventuele scheiding aan haar zou vergoed worden.
Voor mij is het belangrijk dat ik mijn financiële onafhankelijkheid behoud, dwz : al mijn bankrekeningen, spaargelden, effectenrekeningen, pensoenfondsen moet de mijne blijven en die van mijn vriendin de hare. Ook stortingen of aankopen van fondsen na het huwelijk blijven van de persoon op wiens naam de respectievelijke rekening staat. Loon is ook van ieder op zich.
Eigendommen die gekocht zijn na het huwelijk, zoals een nieuwe wagen mogen van beide partijen zijn.
Ik dacht hier dan naar scheiding van goederen te gaan met aparte clausules die mijn vriendin beschermen voor haar geinvesteerd kapitaal, maar mijn vriendin heeft hier bang voor en denkt dat het haar niet voldoende beschermt. Zij wil dan weer naar wettelijk stelsel met een aparte clausule die alles regelt van de aparte bankzaken en fondsen en dergelijke.
De vraag is nu : wat is hier het beste ?