Ik ben dit grondig beu.
Ik doe op mijn werk facturatie en personeelsadministratie, in de firma activef in de bouwsector.
Ele maand, op het einde van de maand, moet ik berekenen hoeveel ZWART geld de arbeiders in hun enveloppe krijgen. Dit is een overtreding van de SOCIALE WETTEN.
Alsof dit nog niet genoeg is, smijt de werkgever regelmatig een dossier op mijn bureau met de woorden: " hier heel het dossier herwerken, 15000 ZAB (zab is de term die wordt gebruikt voor zwarte betalingen)" . ik moet dan de offerte die de klant oorspronkelijk heeft gekregen, neem bvb 25000 euro, latern verdwijnen en vervangen door een offerte van 10000. De klant wordt gevraagd om de valse offferte te ondertekenen, want die speelt het spelletje mee (voor renovaties aan woningen, eigen woningen ouder dan 5 jaar is er al een gunstmaatregel van verlaagd BTWtarieff van 6% ipv 21%) en idem met de echte factuur, deze wordt verdonkermaand of versnipperd en de VALSE factuur, van 10000 euro, wordt ingeboekt alsof er niets aan de hand is. Dit is FISCALE fraude, en fraude in GESCHRIFT, of fraude in het houden van de boeken (als deze term tenminste gebruikelijk is).
Soms wordt een factuur, na overleg met andere partij (firma) geschrapt. Als tegenprestatie laat de andere zijn factuur dan ook maar vallen. Dit is barat handel, weerom is de dupe de FISCALITEIIT. Man man.
De werfleider staat, godverdomme, te werken tijdens de jaarlijkse vakantie, en ik moet aan het sociaal secretariaat vertellen dat hij 3 weken jaarlijks verlof heeft genomen. Dit dan nog op een werf diit onderhevig is aan de nieuwe wetgeving inzake de verpliichte werfmelding. Hiier staan enorme boetes,
D'er is een arbeider diie werkt 4 dagen op 5. De vrijdag wordt hij betaald door de ziekenkas. Die staat gewoon te werken. Dus hij passeert 2 keren langs de kassa. Het bedrijf betaalt hem gewoon via de reeds vermeld envelloppe. De vrijdag is dan voor hem helemaal in het zwart (anders voor de andere dagen alleen hun uren bvb 11 uur gewerkt min 8 uren officieel betaald, dus 3 uren zwart).
Her arbeidsregelement is officieel 8 uren per dag. Ze zitten allemaal aan gemiddeld 10 tot 11 uren.
De chauffeur/magazijniier gaat alle maanden met, ik schat in, 600 euro in zijn enveloppe naar huis.
Wel 650 maal 11,25 (3 weken verlof in maand juli) is per jaar rond de 7000 euro.
Dat spelleke is al 12 jaar bezig, hij werkt al 12 jaar bij ons, en heeft hem dus al 85000,, lees VIJFENTACHTIG DUIZEND EURO, extra zwart geld opgeleverd. Dus ge kunt u wel inbeelden dat de "zwarthandel" daar niet anders dan SYSTEMATISCH moet zijn.
Het sociale systeem in Belgie is een degelijk systeem, en zeer zeker de moeite waard om ervoor te vechten om het instand te houden.. maar als ge dit alle dagen op het werk moet doen.. ik voel mijj een crimineel.
Soms pakken somimige arbeiders in plaats van geld, gewoon materialen mee (ze hebben een zelfstandig bijberoep). Maar de meegenomen materialen verschijnen op geen enkel officieel intern document. Lees: ze worden als verlies weggewerkt (klasse 6 rekeningen). Opnieuw fraude. En de arbeider-zeflstandige die naar zijn uren een inloopdouche gaat placeren.. KAN geen factuur maken, want hij heeft de materialen NOOIT officieel aangekocht. Dus die is OOK AAN HET FRAUDEREN.
Ik ben dat hier zo beu.
het heeft ook een efffect om mijn zelfbeeld
Enfin bedankt voor uw leestijd dat jullie hebben gespendeerd en heri zijn de vragen:
1 wat zijn de implicaties voor mijn toekomsige loopbaan (carriere) stel dat het uitkomt.
2 kan ik zeggen : 'hier godverdomme regel uw frauduleuze zaakjes zelf"
ge zult zien dat ik dan een C4 krijg en a foriiori moet ik nog opletten of ik ben werkweigeraar
en dat is nog het strafste van allemaal
maar als jullie nuttig advies hebben
dan hoor ik dit graag