Facturen.

hans007
Topic Starter

Facturen.

#1 , 24 nov 2015 09:29

Iemand die hier raad mee weet?

Ik heb via mijn werkgever materialen voor een kennis mogen kopen en doorverkopen op naam van het bedrijf aan aankoopprijs + btw. Hiervoor is 1 gedetailleerd factuur gemaakt en 3 waarvan er enkel vermeld staat 'geleverde goederen' een ander deel wou hij dat zonder btw aangekocht werd, wat ook al betaald is en document van opgemaakt is dat het geld ontvangen is. Er zijn nooit geen offertes getekend. Nu maakt hij ineens nieuwe facturen met de bruto + btw. Die kennis van mij heeft deze factuur betwist en een detaillering aangevraagd. Hoe moet dit verder of wat kunnen we hier best verder mee?

Mvg,

Hans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 nov 2015 09:45

Moet de vraag misschien zijn "we hebben zitten foefelen en hoe kunnen we dit nu oplossen" ?

giserke

#3 , 24 nov 2015 09:50

Inderdaad. Wie zijn gat verbrand...

Reclame

hans007
Topic Starter

#4 , 24 nov 2015 13:33

Wat een volwassen antwoorden, zij zonder zonden werpen de eerste steen. Is wettelijk niet verboden goederen zonder winst te verkopen. Enige probleem is dat de andere partij ineens veel munt wil slaan hieruit en voorafgaande facturen wil ongedaan maken en duurdere opmaken.

LeenW

#5 , 24 nov 2015 13:46

Goederen verhandelen zonder btw is echter wel illegaal.

sloeberken

#6 , 24 nov 2015 13:52

Hoe is het deel betaald zonder BTW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

hans007
Topic Starter

#7 , 24 nov 2015 14:56

Wou hij cash hebben, hiervoor is een document opgemaakt dat hij het geld ontvangen heeft.

@leenw: niet iedereen heeft zo een enorme inkomens als de regering denkt, en is soms blij ergens wat geld te kunnen besparen om ook zijn huis in orde te krijgen.

LeenW

#8 , 24 nov 2015 15:04

@leenw: niet iedereen heeft zo een enorme inkomens als de regering denkt, en is soms blij ergens wat geld te kunnen besparen om ook zijn huis in orde te krijgen.
Dat heet frauderen, niet besparen.

Bon, kwestie van nog een antwoord te geven op uw vraag. Ik denk dat uzelf degene bent die er het meeste mee te verliezen heeft. Weet uw werkgever dat u via zijn onderneming aan het frauderen bent met de btw?

hans007
Topic Starter

#9 , 24 nov 2015 15:27

Even misschien kort deftig samenvatten. Ik vroeg destijds aan de werkgever als ik via hem materiaal mocht aankopen voor een kennis, met eventueel korting. Zijn antwoord was dat personeel aan aankoopprijs goederen mag aankopen. Ik heb dan een paar offertes laten maken, waarvan hij voorstelde voor 1 in het 'zwart' aan te kopen en de rest aan aankoopprijs. Ik heb niet gevraagd om te frauderen! Nu tijd later had hij 4 facturen gemaakt, 2 zoals afgesproken, aankoop + btw. 2 waar enkel geleverde goederen opstaat + btw. Het 'zwarte' deel is geen discussie over. Nu heeft hij onlangs 2 door hem ondertekende (in mijn naam) verkoopsovereenkomsten opgemaakt. (U ziet duidelijk dat dit niet mijn handtekening is) en 2 facturen met ineens het eerst (mondeling) overeengekomen aankoopbedrag + btw x 2. Ik heb er geen probleem mee dat deze facturen betaald worden, maar wel volgens afspraak. Er staat ter verduidelijking niets op papier van een overeenkomst.

hans007
Topic Starter

#10 , 24 nov 2015 15:28

Tevens besteld hij alle materiaal, ik heb hier geen toestemming voor, dus snap niet dat jullie mij beschuldigen van frauderen zonder zijn medeweten

LeenW

#11 , 24 nov 2015 15:35

Nu is het inderdaad wat duidelijker. Jullie zijn dus met 2 aan het frauderen, waardoor jullie allebei serieus in de problemen gaan komen als een van de twee partijen naar het gerecht stapt. Hij gaat de boetes mogen betalen, u kan hoogstwaarschijnlijk een andere job gaan zoeken. Probeer dus samen een oplossing te vinden.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 nov 2015 15:37

Er staat ter verduidelijking niets op papier van een overeenkomst.
Dit is nu juist u probleem .

Mondelinge overeenkomsten zijn evenveel geldig als schriftelijke, maar zijn zeer moeilijk te bewijzen, dus u werkgever zal gelijk krijgen, omdat dit nu éénmaal de gangbare zaak is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hans007
Topic Starter

#13 , 24 nov 2015 15:41

Die andere job kan me al niet meer schelen, zoals hij met mensen omgaat...en dan gaat het niet over dit onderwerp. Maar als ik de andere officiële facturen betwist wegens geen details en niet volgens afspraak kan ik dan toch nog bekomen dat ze betaald worden volgens de eerste mondelinge afspraak? Ik ben nota bene geen beroepsfraudeur, dit was meer om een kennis voort te helpen die het niet enorm 'breed' heeft.

@lowie, er is nooit een offerte getekend ofzo voor deze facturen, gaat over eerste overeenkomst over een 6000 euro waar hij nu ongeveer 14000 euro van gemaakt heeft

denlowie
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 nov 2015 15:48

@lowie, er is nooit een offerte getekend ofzo voor deze facturen, gaat over eerste overeenkomst over een 6000 euro waar hij nu ongeveer 14000 euro van gemaakt heeft
Er is nooit een schriftelijke offerte nodig, een mondelinge overéénkomst is even zeer geldig, heb je misschien nooit gehoord van handjeklap op den beestenmarkt, dit was en is nog steeds wettelijk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hans007
Topic Starter

#15 , 24 nov 2015 15:59

Jawel, maar wat hij doet was ook de mondelinge overeenkomst niet.

Terug naar “Consumenten Koop”