Ik ben ook bij mijn eerste madam, nog nooit een uitkering ontvangen en ik betaal graag mijn -behoorlijke- belasting. Maar: ik vind wel dat met dat geld spaarzaam moet worden omgesprongen en dat er nog altijd zoiets is als individuele verantwoordelijkheid en de gevolgen van eigen daden dragen. Iemand -ik spreek nu in het algemeen, niet over dit specifieke geval- die zichzelf in een situatie brengt waarbij het hele loon vatbaar wordt voor beslag en er dan op rekent dat de gemeenschap gratis en voor niets zijn alimentatielast overneemt, sorry, daar ben ik niet mee akkoord. Vooraleer een OCMW dat zelfs maar overweegt zouden ze m.i. eerst alles moeten onderzoeken en alles uit de kast halen, tot en met verkoop van roerende en onroerende eigendommen, terugvorderen via de onderhoudsplicht van de familie etc....vooraleer een terugbetaalbaar voorschot toe te kennen.
Iets anders doen gaat gewoon in tegen de essentie van de alimentatieplicht: die rust op de ouder en het bedrag wordt bepaald door een rechter, het is niet een plicht van de staat. Dergelijke toestanden ondergraven de fundamenten van het sociaal systeem.