Hoe scheiden of uit elkaar ?

Jan003
Topic Starter

Hoe scheiden of uit elkaar ?

#1 , 11 aug 2008 21:57

Weet niet goed hoe ik moet beginnen, maar ik zou willen dat mijn echtgenote en ik zouden scheiden. Ze wil echter niet omdat het haar financieel dan veel te moeilijk zal gaan. We zijn 30 jaar gehuwd met een contract, scheiding van goederen. Het huis is afbetaald en staat op mijn naam, evenals alle goederen en zaken in de woning. Dit komt omdat er al jaren een procedure loopt van terugvordering van schulden op mijn echtgenote ( heeft schulden met haar vorige echtgenoot die nooit afbetaald zijn ) Ze pest mij al jaren het bloed vanonder de nagels, sex is een vies woord voor haar en is daarom ook al jaren geleden. Ze heeft een groot alcoholprobleem, is meer dronken dan nuchter. Heeft al enkele zelfmoordpogingen ondernomen. Heb langs alle kanten al medische en psychische hulp gezocht, maar niets helpt. Hier thuis doet ze omzeggens niets, enkel het hoogst nodige,+/- eten klaar maken, poetsen en wassen, voor de rest enkel tv kijken en slapen. Heeft de wagen al meerdere malen in vernieling gereden, door dronkeschap. Ze praat niet meer tegen mij, enkel als ze eens wil ruzie maken. We zijn al naar een gezinstherapie geweest, echter zonder resultaat. We zijn beiden thuis en hebben een vervangingsinkomen.
Dit is in het kort de situatie hier. Mijn vraag is: wat kan ik doen, hoe kan ik van haar scheiden, of uit huis laten zetten ( zal voor sommigen erg lijken, maar is niet meer houdbaar ) kan ik via de vrederechter iets doen, wat moet ik haar meegeven of waar heeft ze recht op ? Moet ik naar een advocaat gaan ? Is een hoop vragen, maar ben ten einde raad.

Mvg.

Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 aug 2008 13:37

Art. 223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.(Burgerlijk wetboek)

Om dringende voorlopige maatregelen te vorderen heeft men geen advocaat nodig. Op de griffie van het vredegerecht, van uw woonplaats, kan u (normaal gezien toch) een blanco verzoekschrift bekomen.Het volstaat om het verzoekschrift in te vullen, een attest van woonst bij te voegen en het rolrecht te betalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”