tijdelijk zonder inkomen - leefloon?

Fons54
Topic Starter

tijdelijk zonder inkomen - leefloon?

#1 , 08 nov 2015 11:04

Geachte,

Door omstandigheden heb ik de laatste maanden geen onderhoudsgeld kunnen betalen voor mijn kinderen aan mijn ex vrouw. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat mijn ex vrouw zal overgaan tot inning van de totale bedrag.
Als ze loonbeslag laat leggen, zal ik een aantal maanden gewoon geen enkel inkomen meer hebben (achterstand is redelijk groot...)

Ik ben zelf samenwonend en mijn partner ontvangt nu een werkloosheidsuitkering. In geval van volledige loonbeslag zullen we dus terugvallen op een bedrag van 1.400 euro en dit voor een gezin van 4 (met een lopende hypothecaire lening van rond de 800 euro).

Kom ik in aanmerking voor een leefloon voor de maanden van mijn loonbeslag? Indien ja, zal ik deze achteraf moeten terugbetalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 nov 2015 19:37

U kan een aanvraag indienen voor een leefloon (LL). Het bedrag dat u mogelijk ontvangt is afhankelijk van uw situatie : samenwonend met partner , er zijn kinderen, er is een inkomen. Als u een LL krijgt is dat niet terug te betalen. Dat is enkel als OCMW u een LL geeft als voorschot op vb. verzekering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fons54
Topic Starter

#3 , 08 nov 2015 19:41

Er is dus hoop om een LL te krijgen? (ook al heb ik normaliter een loon van +/- 1.700 euro, maar die dan voor een aantal maanden volledig beslagen zal worden voor achterstallig onderhoudsgeld).

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 08 nov 2015 19:53

De mogelijkheid is er zeker, maar ik denk dat het afhankelijk is van het plaatselijk OCMW. Dus even informeren. Een andere mogelijkheid is een voorstel doen naar je ex voor een afbetalingsplan voor de achterstallige gelden, eventueel via een bemiddelaar als de conversatie niet goed loopt.

mvg, Wilfried

Xenophon

#5 , 09 nov 2015 06:23

Ik denk dat TS zijn wensen (afwenteling van zijn onderhoudsschuld op de gemeenschap) voor werkelijkheid neemt.

1) Niets zegt dat de deurwaarder op heel het loon beslag zal leggen ondanks het feit dat hij dit kan. Deurwaarders doen dit niet graag, om meerdere reden, één van de belangrijkste dat het de betaling van de schuld meestal uiteindelijk geen goed doet.

2) OCMW: U heeft geen recht op een leefloon want u hebt een inkomen dat hoger ligt dan de limiet. De tijd dat OCMW's vlotjes een leefloon uitbetaalden aan personen in loonbeslag en de kosten van dat loonbeslag dus afwentelden op de maatschappij is al lang afgelopen.

3) OCMW kan u op andere manieren bijstaan, maar wees dan maar zeker dat heel het plaatje zal bekeken worden: ook de inkomsten van de partner waar u een gezin mee uitmaakt, het kindergeld e.d.. En of u familieleden heeft die desgevallend kunnen worden aangesproken. Men zal in eerste instantie werken met terugbetaalbare voorschotten.

Wat ik zou suggereren is een afbetalingsplan met de deurwaarder. Een ernstig plan dat zicht biedt op een snelle afbouw van de schuld waar u zich aan houdt uiteraard. Nog een persoonlijke bedenking: rondkomen met weinig geld is niet eenvoudig, u kan het misschien eens vragen aan uw ex die al maanden wacht op het onderhoudsgeld voor de kinderen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 09 nov 2015 08:00

Er is dus hoop om een LL te krijgen? (ook al heb ik normaliter een loon van +/- 1.700 euro, maar die dan voor een aantal maanden volledig beslagen zal worden voor achterstallig onderhoudsgeld).
Het is niet omdat u zelf gezorgd hebt voor een "volledig beslag" (zie anderen hier), dat u recht zou hebben op een leefloon. ALS het OCMW u al zou helpen (wat gezien uw loon niet vanzelfsprekend is), zal het waarschijnlijk onder het mom van voorschotten zijn, die u integraal zou moeten terugbetalen.

Mocht, omwille van redenen waaraan u niets kan doen, het inkomen van 3100 euro dat u met uw vriendin normaal heeft, niet voldoende zijn om uw uitgaven te dragen (inclusief onderhoudsgeld), dan zou het OCMW u hierbij wél kunnen bijstaan. Men kan dan echter ook eisen dat u uw eigen middelen (waaronder woning) aanspreekt (en dus verkoopt) indien dit zou bijdragen tot de oplossing. De kans dat het OCMW echter zou aanvaarden dat u met 3100 euro onvoldoende middelen zou hebben zonder uw eigen toedoen, is héél klein tenzij u bvb met 4 personen tegelijk een zware ziekte zou hebben.

Soit, samenvattend: u zal in de praktijk géén recht hebben tenzij u in een hééééééééél uitzonderlijke situatie zit.

wanton

#7 , 10 nov 2015 21:30

In het OCMW van onze gemeente wordt regelmatig een LL toegekend als er volledig loonbeslag was wegens achterstallig onderhoudsgeld. NIet terug te betalen. Vraag na bij uw plaatselijk OCMW.
Toet-anch-Amon

Xenophon

#8 , 11 nov 2015 06:08

In het OCMW van onze gemeente wordt regelmatig een LL toegekend als er volledig loonbeslag was wegens achterstallig onderhoudsgeld. NIet terug te betalen. Vraag na bij uw plaatselijk OCMW.
Wet van 26 mei 2002:

Art. 16. § 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt, met inbegrip van alle uitkeringen krachtens de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving. Kunnen eveneens in aanmerking worden genomen binnen de perken bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de bestaansmiddelen van de personen met wie de aanvrager samenwoont.
De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de modaliteiten van het onderzoek naar de bestaansmiddelen en stelt de regels vast van de berekening van die middelen.
§ 2. De Koning kan bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de inkomsten aanduiden die, hetzij voor het geheel, hetzij gedeeltelijk, niet in aanmerking komen bij het berekenen van de bestaansmiddelen.

Koninklijk besluit van 11 juli 2002:

Afdeling 2. - Bijzondere berekeningswijzen.

Onderafdeling 1. - Het beroepsinkomen.

Art. 23. Wanneer de aanvrager een beroepsarbeid verricht wordt rekening gehouden met zijn loon of met zijn beroepsinkomen.

Maar het is waar dat gemeentelijke autonomie voor OCMW's zeer ver gaat, blijkbaar zelfs tot in het absurde. U bent gelukkig om te wonen in een gemeente die schijnbaar inkomsten in overvloed heeft en die met gulle hand verdeelt. Alleen vrees ik dat ze zeer populair zullen worden bij het type inwoner dat ze liever niet zien komen indien dat beleid algemeen bekend wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Fons54
Topic Starter

#9 , 15 nov 2015 09:30

Bedankt voor de antwoorden.
Het is trouwens niet zo dat ik bewust geen alimentatie betaald heb en dat mijn ex partner het met weinig geld moet doen....We zijn indertijd overeengekomen dat ik voor een aantal maanden geen alimentatie moest betalen, we hebben hierover een schriftelijk overeenkomst. Toch begint ze nu te dreigen dat ze loonbeslag laat leggen.

Xenophon

#10 , 15 nov 2015 12:43

U kan in een overeenkomst geen afstand doen van de onderhoudsplicht, die geldt t.o.v. uw kinderen en is van openbare orde. Over het bedrag tot een akkoord komen is een andere kwestie maar m.i. dient dat dan te worden bekrachtigd via de rechtbank. Uw ex beschikt over een uitvoerbaar vonnis, het enige wat u kan doen is zich wenden tot de rechter en daar de onderhandse overeenkomst tonen maar eerlijk gezegd, ik heb er geen idee van hoe dat zou kunnen uitdraaien.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#11 , 15 nov 2015 20:07

Een onderhandse overeenkomst is een akkoord dat ondertekend is door de partijen. Maar een onderhandse overeenkomst is niet uitvoerbaar - tenzij het gehomologeerd wordt. dus als de overeenkomst niet nageleefd wordt moet er een juridische procedure volgen (omdat het niet uitvoerbaar is). Uiteraard zal de rechter rekening houden met wat jullie overeengekomen hebben. Het zou nogal straf zijn als hij dit niet zou doen - tenzij er dingen in staan die juridisch echt niet kunnen...

wanton

#12 , 16 nov 2015 19:07

Maar het is waar dat gemeentelijke autonomie voor OCMW's zeer ver gaat, blijkbaar zelfs tot in het absurde. U bent gelukkig om te wonen in een gemeente die schijnbaar inkomsten in overvloed heeft en die met gulle hand verdeelt. Alleen vrees ik dat ze zeer populair zullen worden bij het type inwoner dat ze liever niet zien komen indien dat beleid algemeen bekend wordt.

Beste Xenophon,

ik heb dacht ik niet gezegd dat TS leefloon zal gaan krijgen. Dat is idd afhankelijk van een aantal elementen die ik vanwege betrokkene niet ken. Ik kan u wel zeggen dat in de meer dan 20 jaar die ik als raadslid in het plaatselijk OCMW heb doorgemaakt, het meermaals is voorgekomen dat iemand leefloon - niet terugbetaalbaar- kreeg bij volledig loonbeslag wegens achterstallig onderhoudsgeld.
Leefloon is een basisrecht als er geen inkomen tegenover staat. En dat is er niet bij volledig loonbeslag.
TS kan , indien nodig, zijn vraag stellen.
Toet-anch-Amon

Xenophon

#13 , 16 nov 2015 19:25

@wanton: ik ga niet betwisten wat u zegt over de praktijk; uit uw tussenkomsten in posts blijkt trouwens duidelijk dat u weet waarover u praat. Mijn enige bedenking bij het lezen van het artikel uit de regelgeving over beroepsinkomsten zou zijn dat die er -weliswaar in abstracto in de hypothese van volledig beslag- zijn en dus moeten in aanmerking genomen worden. Maar die positie staat idd op gespannen voet met het beginsel dat iemand niet mag omkomen van de honger. Een niet terugvorderbaar leefloon in dergelijke situaties is m.i. in principe onverenigbaar met het beginsel dat men zijn eigen onvermogen niet mag bewerkstelligen om dan op kosten van de gemeenschap te worden gedepanneerd. Enfin, ik denk niet dat omw-raadslid een functie voor mij zou zijn :lol: Wat ik wel weet van een paar deurwaarders die ik ken (gelukkig van aan de toog) is dat ze dergelijk volledig beslag trachten te vermijden, net omwille van de ongewenste neveneffecten.

wanton

#14 , 18 nov 2015 11:32

Ik heb in de loop van de jaren toch ervaren dat er ook deurwaarders zijn die zonder compassie hun taak uitvoeren.
De vraag is dan wel : kan men het ze kwalijk nemen?
Toet-anch-Amon

Sirkii

#15 , 18 nov 2015 20:12

k,Ben - net als sommige andere forummers alhier - geneigd om rap leefloon toe te kennen maar vind het evenmin kunnen dat voor alimentatie de minimumgrenzen voor een basisinkomen niet toegepast worden waardoor sommige echtgescheidenen letterlijk totaal zonder inkomen komen te zitten. Misschien moeten de grenzen voor inbeslagname bij niet-betaling van alimentatie strenger zijn als voor gewone schulden doch al m n sympatie voor OCMW s die menselijk zijn en in dergelijke situatie mogelijks leefloon toekennen. Voor mij is dit - als de situatie schrijnend is - geen profitariaat.

PS. Ik ben gelukkig nog altijd getrouwd met mijn eerste madam en betaal bovengemiddeld veel belastingen maar ben een liberale rakker die toch sociale correcties accepteert voor onfortuinlijken.

Terug naar “Andere”