Auto in garantie

suzannamaria
Topic Starter

Auto in garantie

#1 , 05 nov 2015 16:20

In maart 2015 kochten we een nieuwe wagen ( geen tweedehands). Na 4 maanden sluit het deksel ( tevens armsteun) van middenconsole niet meer. Wij laten het repareren door de garage waar we hem kochten. Groot was mijn verbazing toen ik 3 weken later een herinnering kreeg om te betalen, een bedrag rond de 200 euro. Telefonisch hebben we contact gehad : ik vond het niet kunnen da dit niet in garantie was, dit was geen slijtage.
Tot tweemaal toe hebben we telefonisch contact gehad, maar geen duidelijk antwoord gekregen. Op de herinneringsbrief stond vervallen facturen : x. Ik heb er nooit een factuur van gekregen. Zij beweren dat wij de schuld zijn van de breuk. Een console kan je enkel open en toe doen...op de herinneringsbrief werd medegedeeld dat indien het niet betaald wordt er een bijkomende kost is van 20 euro. Bij het laatste , 2de, telefonisch contact beloofd men dat ze er zullen over nadenken en iets laten weten. Heb gedurende 4 weken niets meer gehoord, vandaag krijg ik een aangetekend schrijven dat ik op de voornoemde som een bijkomende 125 euro moet betalen!
Ik heb nooit een factuur gekregen, en slechts een herinnering, de eerste. Telefonisch zijn we dan kunnen overeenkomen dat ik enkel het bedrag moet betalen en niet de hogere kost, heb daarvan ook een mail.
Bij deze garage zijn we al 15 jaar klant, en hebben er al meer dan een wagen gekocht.
Wat kan je daar nu tegen doen ? Naar hogerhand van het merk de situatie uitleggen ? Ik heb ondertussen die factuur betaald.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 nov 2015 16:28

Telefonisch overeenkomen heb je niet veel aan, dat is immers niet bewijsbaar. Probeer uw communicatie steeds via mail, zelfs bij voorkeur per aangetekend schrijven, te doen.

Door de factuur te betalen, bent u er eigenlijk mee akkoord gegaan. U kunt inderdaad bij het merk om een geste vragen, maar meer niet.

suzannamaria
Topic Starter

#3 , 05 nov 2015 17:16

Ja juist, aan de andere kant zijn zij ook akkoord gegaan dat ze geen 3 herinneringen gezonden hebben , want ze zijn akkoord via mail dat ik de hogere kosten nie moest betalen, bovendien zijn ze een goede klant kwijt. Ik ga het zeker melden hogerhand

Reclame

suzannamaria
Topic Starter

#4 , 05 nov 2015 18:00

Vraag me gewoon een ding af ? Ben ik gebonden aan die garage omwille van de garantie ? Kan ik van hetzelfde merk bij een andere dealer gaan ? Denk nie...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2015 18:12

In een garage wel, na de garantie kan je nog veranderen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis

#6 , 05 nov 2015 18:22

Vraag me gewoon een ding af ? Ben ik gebonden aan die garage omwille van de garantie ? Kan ik van hetzelfde merk bij een andere dealer gaan ? Denk nie...
Je mag in principe naar eender welke 'officiële dealer of hersteller' gaan met behoud van je garantie, maar check die goed voor je het doet, bv bij de invoerder. Stel dat je van Oostende naar Hasselt verhuist dan kan je bezwaarlijk verbonden moeten blijven aan dezelfde garage, niet? Er is altijd vrije keuze tussen alle officiële dealers en herstellers.

Mijn eigen auto is ook nog in garantie. Kreeg ik bericht dat mijn garage vanaf deze maand is gestopt met dealer van mijn merk te zijn, wel blijven ze nog officieel hersteller. Weet nog niet of ik daar wel wil blijven gaan voor verder onderhoud, gaan ze de laatste software nog wel hebben enz …

Dus niet eens met de Lowie

Terug naar “Consumenten Koop”