levensverzekering ex-partner

loenie2004
Topic Starter

levensverzekering ex-partner

#1 , 02 nov 2015 17:15

Wij zijn 20 jaar geleden in vriendschap uit elkaar gegaan. We waren gehuwd onder het stelsel-algehele gemeenschap van goederen. Geen kinderen.

Na de echtscheiding heb ik een papier getekend waarop stond dat ik de levensverzekering aanvaardde. Mij werd toen verteld dat dit de enige manier was voor mijn ex-man om van de levensverzekering nog altijd een fiscaal voordeel te ontvangen. Hij is niet hertrouwd.

Klopt het dat ik nog steeds de begunstigde ben of kan ex-man de begunstiging achteraf gewijzigd hebben zonder mijn medeweten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 02 nov 2015 17:47

Is dat "papier" indertijd overgemaakt aan de maatschappij?
Is de levensverzekering voortgezet (premiebetaling)
Was de verzekering op een of andere manier verbonden aan een hypotheeklening?

loenie2004
Topic Starter

#3 , 03 nov 2015 10:00

Papier is overgemaakt aan de maatschappij. ik heb zelf een papier van de verzekering in mijn bezit waarop staat dat ik de begunstiging aanvaard heb.
Ex- echtgenoot heeft met zekerheid de premiebetaling voortgezet.
De verzekering was niet verbonden aan een hypotheeklening.
Het betreft een gemengde levensverzekering. Bij leven wordt het dubbele bedrag uitbetaald dan bij overlijden.
Ikzelf ben wel hertrouwd. Hijzelf woont niet wettelijk samen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 03 nov 2015 11:53

Als de maatschappij er nota genomen heeft dat u de begunstiging aanvaard hebt, kan in principe niets hieraan gewijzigd worden, zonder uw toestemming. Dus u bent dan nog de begunstigde.
Premiebetaling is voortgezet, dus op dat vlak is er ook niets gewijzigd.
Aangezien er geen hypotheeklening was, kan er ook geen inhouding van het kapitaal gebeuren bij einde lening.
Dat uzelf hertrouwd bent, wijzigt hier niets aan; ook niet de burgerlijke staat van uw ex.
Wel onderscheid maken tussen het kapitaal bij overlijden, en het kapitaal bij leven; het is dus best mogelijk dat u enkel één van beide aanvaard hebt.

U bent betrokken partij, dus kan u die inlichtingen ook aan de verzekeringsmaatschappij vragen.

Nog een mogelijk probleem : stelt u uw vraag naar aanleiding van een overlijden/erfenis ?

loenie2004
Topic Starter

#5 , 04 nov 2015 07:13

In brief die ik teruggekregen heb van maatschappij in 1992 staat niet wat ik juist aanvaard heb:kapitaal leven of kapitaal overlijden of beiden. Contract was afgesloten bij "De Vaderlandsche" nu VIVIUM. Ik heb het contract met bijlage in mijn bezit en heb reeds naar VIVIUM getelefoneerd. Hun antwoord: "Oei, oud contract, getekende brief met aanvaarding ligt in archief". Ik moet dus wachten tot pensionering of overlijden om te weten of ik begunstigde ben. Soms wil een mens toch zijn financiële situatie kennen.( zou eventueel geld willen gebruiken om kind te helpen bij opstarten vennootschap indien het om kapitaal leven gaat)

bosprocureur

#6 , 04 nov 2015 09:17

Die informatie zou u toch moeten hebben, dacht ik. En in het archief.... betekent gewoon dat ze het niet direct op hun computersysteem kunnen vinden. Ligt dus gewoon in een dossier in een of andere kelder stof te vergaren, of anders ergens extern.

Ik zou hen gewoon een mailtje sturen met het verzoek om u toch te bevestigen hoe de vork aan de steel zit, dat kan wat tijd in beslag nemen, maar ik zou toch b.v. na 14 dagen reeds een rappel sturen, en desnoods na nog een paar weken een versnelling hoger , aangetekend de vraag stellen met verwijzing naar de vorige contacten... Eens moeten ze toch kleur bekennen.

Succes.

loenie2004
Topic Starter

#7 , 04 nov 2015 09:33

Bedankt voor u informatie. Zal er eens werk van maken.

loenie2004
Topic Starter

#8 , 04 nov 2015 15:18

Daar ik geen e-mailadres voorhanden had, heb ik toch nog eens gebeld. In hun onlinedossier geen spoor van mijn aanvaarding. Heb dan zelf voorgesteld om de brief van de Vaderlandsche die in mijn bezit is in te scannen en door te mailen. Dame aan de telefoon beloofde dat ik sowieso een antwoord zou krijgen. Ik hou u op de hoogte.

basejumper

#9 , 05 nov 2015 13:41

In de meeste gevallen bent u enkel begunstigde bij overlijden, en de houder zelf bij leven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”