Is dit waar ?

martizio
Topic Starter

Is dit waar ?

#1 , 30 okt 2015 20:50

Hallo heb een vraagje, we zijn eindelijk uit de collectieve van maart 2015. Wij hebben niet zo armoedig geleefd zoals ik hier bij velen lees , wij werken allebei , en we zijn echt door omstandigheden erin gerold door de raad te luisteren van de OCMW . Na nader inzien moesten we het anders op gelost hebben maar in die tijd was ons leven even helemaal zwart en toen in paniek de slechte beslissing genomen. Mijn vraag is wij zijn nu tot eind maart 2016 op de zwarte lijst , wij hebben geen schulden , alles is betaald . Mijn wagen die ik afbetaald heb met mijn leefloon wat ik maandelijks kreeg van de bemiddelaar dus hij stond niet in de collectieve. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik dat af betaald heb aan een incasso bureau Fiducre maandelijks en op tijd. Ik ben daar op dat incasso bureau gekomen omdat de madam van de OCMW 3 maand mijn auto niet had betaald heel in begin , want zij ging dat wel allemaal in orde brengen (zogezegd) . Mijn vraag is, kan ik nu na 1 jaar op de zwarte lijst een lening krijgen ? Dus maart 2016 ? Het gaat om een redelijk bedrag 50.000 euro. Want ik lees hier dingen zoals, als je in collectieve geweest bent dan blijf je meer als een jaar erin ? Of , banken doen moeilijk ook al ben je uit de collectieve en uit zwarte lijst ? En om eerlijk te zijn we hebben een goed loon ons leefgeld toen was 2800 euro per maand , ik weet dat kunnen veel mensen niet zeggen die in de collectieve geweest zijn of er nog in zitten. Alles is betaald , alles is geregulariseerd .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2015 21:10

Alles hangt af van je inkomen en de bank zelf waar je een lening vraagt, hier op kan enkel de bank op antwoorden omdat veel zaken een rol spelen bij het verlenen van een krediet, maar als je een degelijk inkomen geeft zal dit misschien nog wel mee vallen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#3 , 31 okt 2015 04:36

Het hangt inderdaad af van de bank én van het doel van de lening maar ik denk dat het niet eenvoudig zal worden, we zitten niet meer in 2006 toen alles nog mogelijk was, banken letten nu véél beter op. Het komt erop neer dat de bank een zekerheid zal willen; indien het krediet dient te worden gebruikt om vb. een appartement te helpen financieren of werken aan een onroerend goed waar ze een hypotheek in eerste rang kunnen op nemen dan mogelijk wel. Indien voor de aankoop van een wagen of als persoonlijke lening dan vrees ik ervoor.

U zal trouwens wel zien dat de kredietcentrale bij de NBB één zaak is, maar het is niet omdat u daar geschrapt bent van de lijst met wanbetalers dat bij banken waar u ooit een achterstand zou gehad hebben alles koek en ei is.

Zonder u de les te willen spellen: let op met kredieten indien u uit een CSR komt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

wanton

#4 , 31 okt 2015 11:57

U moet van Fiducre gedaan krijgen dat zij u van de zwarte lijst halen. Degene die u erop gezet heeft, moet u er terug af (willen) halen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

martizio
Topic Starter

#5 , 31 okt 2015 15:43

Hoe bedoel je wanton ? Alles is toch correct betaald ?

denlowie

#6 , 31 okt 2015 16:14

Hoe bedoel je wanton ? Alles is toch correct betaald ?
Meestal moet je dit zelf vragen of men je wil van de lijst halen, indien ze het niet willen kan je klacht indienen, het adres weet ik nu niet zo van buiten maar het staat vermeld wanneer je een afdruk doet van je persoonlijk item op de NBB.

Xenophon

#7 , 31 okt 2015 16:28

Site NBB:

De registratie van een wanbetaling beloopt maximaal 10 jaar vanaf de datum van de (eerste) wanbetaling.

Indien u uw kredietovereenkomst echter regulariseert, dat wil zeggen indien u alle achterstallen terugbetaalt, wordt deze termijn teruggebracht tot één jaar vanaf het ogenblik van de regularisatie.

Noteer de woorden 'alle achterstallen' in bovenstaande zin. U kan inderdaad online uw status navragen hier:

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... g-internet

En de procedure voor correctie staat ook uitgelegd.

Maar let op, dit is voor de CKP, er is ook een niet-gereguleerde lijst die beheerd wordt door de NBB en die voornamelijk door financiële instellingen (ook fiducre) en nutsvoorzieningsmaatschappijen wordt gebruikt, ik denk dat Wanton bedoelt dat je daar enkel kan afraken (voor de maximale termijn) indien Fiducre dat doorgeeft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

martizio
Topic Starter

#8 , 31 okt 2015 20:07

Op doc. van nbb staat op vak met benaming ,,collectieve schuldenregeling,, gerechtelijke aanzuiveringsregeling : van 03/02/2012 tot 24/03/2015 en bij vak met benaming ,,kredietovereenkomsten met geregulariseerde achterstallige betalingen,, eerste kolon met benaming ,,emittent (beheerder),, ING (Fiducre) en bij laatste kolom met benaming ,,achterstallige betaling,, datum, bedrag enz...regularisatie datum 24/03/2015 en bij volgend document ,, bestand van de niet-gereglementeerde registratie staat ,, er zijn geen gegevens geregistreerd op naam van deze persoon. En dit allemaal op document Centrale voor kredieten aan particulieren. Hoop dat ik het duidelijk beschreven heb hier allemaal.

Xenophon

#9 , 01 nov 2015 10:33

Althans voor Fiducre zal die vermelding dan van de lijst gehaald worden in 2016. Ik weet niet hoe het zit met een CSR, of die melding er na 1 jaar of na 10 jaar afgehaald wordt.

Hoe het ook zij, ik heb reeds gehoord dat van die bepaalde lijst raken blijkbaar één ding is, aan een lening komen nadat u er ooit opgestaan heeft een andere.

Er is nog veel te regelen m.b.t. al die lijsten, er is wel een zogezegd wettelijk kader maar de facto is er van alles gaande dat hoogstens semi-legaal is. Persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk de bedoeling zal zijn te komen tot een (commercieel beheerde, het spreekt vanzelf) soort van kredietscore voor consumenten zoals in de VS. Heb daar een tijd gewoond en initieel de grootste problemen gehad om ondanks bewijs van een zeer mooi inkomen zelfs aan een simpele bankkaart te raken wegens...geen kredietscore beschikbaar voor mij).

denlowie

#10 , 01 nov 2015 11:10

Het grootste probleem bij iemand die op de lijst heeft gestaan is de krediet verzekeraars, en die houden ongeveer een 5 a 7 jaar na dat je van de lijst bent nog deze zaken bij.
En bijna alle banken werken daar mee !

sloeberken

#11 , 01 nov 2015 11:27

CRS na 1 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

martizio
Topic Starter

#12 , 01 nov 2015 14:58

Dus eigenlijk voor het kort te houden krijg ik geen lening ? Dus als iemand in CSR is gesukkeld door omstandigheden die in dit geval echt niet hun schuld is , en allebei werken en goed verdienen en nooit profiteert hebben , krijgen geen kans meer ,, want ze hebben in de CSR ,, gezeten. Maar ja is eenmaal de wet zeker. Maar toch allemaal bedankt voor de moeite.

Xenophon

#13 , 01 nov 2015 16:34

Ik vel geen oordeel over u, er kan van alles gebeurd zijn. Banken e.d. zijn niet geïnteresseerd in redenen en zijn geen weldoeners, die zien een risico. Lees wat ik hierboven ergens geschreven heb, alles hangt af van het dossier. Als u vb 50 000 wil lenen omdat u een woning heeft geërfd en die wil renoveren dan zal het geen probleem zijn want dan nemen ze een hypotheek en zijn ze zeker van de terugbetaling. Stel dat het gaat om een lening om een zaak op te starten of een persoonlijke lening dan zullen ze al heel wat minder happig zijn en u ofwel weigeren, ofwel een hoog tarief aanrekenen. En neen, het is niet de wet, de wet zegt dat u uit het bestand moet verwijderd worden een jaar na de aanzuivering. Het probleem is dat op de achtergrond allerhande semi-legale schaduwbestanden worden aangelegd en gebruikt, DAAR zou de regelgever iets moeten aan doen maar dat komt niet in hun politiek kraam te pas.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”