Paardenboxen

bryanvdp
Topic Starter

Paardenboxen

#1 , 31 okt 2015 22:25

Beste,

(nagebootste situatie)

Een boerderij met stallen aan, gehuurd door mensen. Zij baten de stallen uit en vragen maandelijks stalgeld aan hun klanten. Niet ingeschreven in kruispuntbank voor ondernemingen. Elke maand alles contant betalen, vragen naar bankrekeningnummer wordt niet aanvaard. Geen enkel contract wordt getekend met de huurders. Dit klinkt als zwartwerk. Maar is dit ook zo? Wat zijn hier de rechten als huurder indien deze mensen vervelend doen?

Mvg
Bryan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 okt 2015 22:30

U wil deze mensen verklikken bij de fiscus als ze niet doen wat u wil?

bryanvdp
Topic Starter

#3 , 31 okt 2015 22:40

Niet bepaald. Graag wil ik wel weten wat de rechten en plichten zijn voor beide partijen. Dit vermits ik persoonlijk vind dat deze mensen hier wel eens op gewezen mogen worden. Daarenboven komen hier nog eens verbale en fysieke dreigingen bij wanneer je een afspraak van het niet-getekende reglement niet naleeft. Ik vind het absoluut niet kunnen wanneer deze personen de huurders dan gaan bedreigen en dergelijke zaken. Ik wil me vooral verbaal kunnen weren indien nodig. En indien noodzakelijk zullen er inderdaad stappen ondernomen moeten worden. Al vind ik natuurlijk dat ze dit zelf moeten inzien en aanpakken.

Reclame

roharro

#4 , 31 okt 2015 22:44

Ik zie niet in welk verband er zou kunnen bestaan tussen "vervelend doen" en "zwartwerk", noch welke rechten er zouden onstaan als gevolg van "vervelend doen".
Kunt u het stalgeld niet meer betalen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bryanvdp
Topic Starter

#5 , 31 okt 2015 22:48

Het stalgeld is elke maand correct betaald. Ze vragen weliswaar plots een opzegbedrag (een maand extra stalgeld wanneer je beslist te vertrekken). Waarvoor weeral niets ondertekend is. Kunnen zij dit eisen? En met vervelend doen bedoel ik bijvoorbeeld; wanneer je meld dat je niet getekend hebt voor dat opzegbedrag dus ook niet bereid bent dit te betalen, blokkeren ze ja auto zodat je niet wegkan voordat je dit toch betaald hebt. Heb ik reeds met een aantal klanten zien gebeuren. Ik wil me graag voorbereiden wanneer ik vertrek.

roharro

#6 , 31 okt 2015 22:55

Dat moet normaal gezien vastgelegd worden in een schriftelijk contract.
Het is wel gebruikelijk dat men een maand op voorhand opzegt.

Of er zwart gewerkt wordt dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat maneges geregeld controle krijgen om te zien hoeveel paarden er staan en aan wie
ze toebehoren. Manège moet dat bijhouden in een dagboek.
Ze kunnen ingeschreven staan bij de kruispuntbank onder een naam die jij niet kent. Dikwijls nemen ze de vorm aan van een vzw.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 okt 2015 22:56

U kan best uw huisarts contacteren.

LeenW

#8 , 31 okt 2015 23:00

Mss best dat u uw concrete vraag eens stelt, gaat het over zwartwerk of huurdersrechten?

bryanvdp
Topic Starter

#9 , 31 okt 2015 23:05

Beide.

Rechten als huurder: kan men verplichten tot betalen zonder een getekend document? Mag men zomaar een auto blokkeren indien weigering? Welke stappen onderneem je dan best verder? (andere klanten betaalden dan telkens om toch weg te kunnen)

Zwartwerk: ben ik verplicht dit aan te geven indien ik hier zeker van ben?

LeenW

#10 , 31 okt 2015 23:08

Een mondeling akkoord is ook geldig, maar moeilijk te bewijzen. Als je daar dus weg wil, ga dan weg, laat hen maar bewijzen dat ze recht hebben op het opzegbedrag. Wanneer er problemen zijn, meteen politie bellen.

Zeker over zwartwerk kun je nooit zijn, en er is geen meldingsplicht.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 nov 2015 09:53

Als je weet dat het mogelijks tot een discutie zal komen, parkeer dan uw wagen niet daar, maar ergens anders, en haal er uw paard weg. Discutie gedaan.

jef007

#12 , 01 nov 2015 10:16

Ze kunnen ingeschreven staan bij de kruispuntbank onder een naam die jij niet kent. Dikwijls nemen ze de vorm aan van een vzw.
????
je kan in KBO ook opzoekingen doen op "adres"
Je kan de fiscus hierover inlichten ( Nationaal Centrum Opsporingen) van uw regio, maar die zullen niets doen aan opzegvergoedingen en geblokkeerde wagens.

bryanvdp
Topic Starter

#13 , 01 nov 2015 22:35

Opzoekwerk op adres levert niets op. Ook opzoekwerk onder de ancebelcodes waaronder ze ingeschreven moeten staan levert niets op (heel de gemeente afgegaan). Kan ik er dan zeker van zijn dat ze niet in orde zijn?

LeenW

#14 , 01 nov 2015 22:47

Nee, dat kun je nooit, zoals al gezegd. Voor hetzelfde geld zit je met een maatschappelijke zetel op een adres buiten de gemeente of met een verouderde nacebelcode.

Ofwel geef je ze aan (best bij de btw-controle van de gemeente) omdat zwartwerk slecht is, ofwel laat je het zo. Maar chanteren met aangeven bij de Fiscus om iets van hen gedaan te krijgen, gaat niemand om dit forum goedkeuren.

bryanvdp
Topic Starter

#15 , 02 nov 2015 00:02

Dat laatste is absoluut niet de bedoeling. Ik maak me natuurlijk zorgen omwille van het feit dat ik daar wel gestald sta indien ze niet in orde zijn. Vooraf was beloofd contracten e.d. te overhandigen. Dit werd steeds uitgesteld. Ik wil niet in de problemen komen omdat zij niet in orde zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”