verkoop aandelen bvba , belastbaar

bart1234
Topic Starter

verkoop aandelen bvba , belastbaar

#1 , 31 okt 2015 11:03

Hallo ,

heb even een vraag als ik de aandelen 100% van mijn bvba verkoop hoeveel belastingen betaal ik hier op ? is dat 25 % of meer ?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 31 okt 2015 11:58

De belasting op meerwaarden is normaal 33 %. Maar prijs u gelukkig : Marc Coucke heeft ook niets betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin

#3 , 31 okt 2015 12:59

De belasting op meerwaarden is normaal 33 %. Maar prijs u gelukkig : Marc Coucke heeft ook niets betaald.
Dit klopt niet.

De geboekte meerwaarden op de verkoop (van aandelen) zijn in principe belastingvrij, wanneer deze onder normaal beheer vallen ("goede huisvader"). Een éénmalige verkoop van een vennootschap valt zeker onder normaal beheer. Uitzondering hierop is wanneer de vennootschap verkocht wordt aan een niet EU rechtspersoon, dan is de meerwaarde belastbaar aan 16.5%. Het feit dat u aandeelhouder én zaakvoerder bent staat eigenlijk geheel los van elkaar. Een verkoop van aandelen speelt zich af op het niveau van de aandeelhouder.

Die 33%, dat is voor speculatieve transacties. Koopt u bv. een vennootschap over voor €500.000, grotendeels via een lening, om deze 2 jaar later weer te verkopen voor €2.500.000, dan zou men kunnen opperen dat dat speculatief zou zijn. Aan de fiscus dan om te bewijzen, wat altijd moeilijk is. Hoe meer je een handeling uitvoert, hoe makkelijker voor hen natuurlijk. Doe je dit 10x in 10 jaar, dan kan men makkelijker aantonen dat het bv. speculatief is.

Met uitzondering van misschien investeerders die vele participaties aanhouden heb ik er toch nog niet veel belast geweten aan 33%.

Reclame

bart1234
Topic Starter

#4 , 31 okt 2015 14:38

Dank voor de uitleg ! is maar een kleine bvba en het bedrag van de aandelen is ook niet hoog , maar was benieuwd of ik op de verkoop wel of geen belastingen moet betalen , mvgr Bart

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”