Annulatie wagen

giserke

Re: Annulatie wagen

#16 , 30 okt 2015 12:38

Beste,

Ik heb een mail gestuurd naar het merk van de auto zelf en die zeiden dat de leveringsdatum van een bestelbon niet bindend is, en ik zou kunnen annuleren maar daarvoor kosten moet betalen (die redelijk wat zou kunnen op lopen).

Mvg
Jij hebt een verkoopovereenkomst met een dealer, niet met het automerk.

Als in de verkoopovereenkomst staat dat hij binnen de 14 dagen geleverd wordt, en die termijn kan verlengd worden met 25% mits een per direct aangetekend schrijven na het verlopen van de 14 dagen, dan heeft die verkoper zich daaraan te houden. Wat de overeenkomst tussen de verkoper en het merk van de wagen ook is speelt geen rol.
Verzwarend is dat ze beweren dat het om een stockwagen gaat. Maw ze hebben geen enkel excuus om niet binnen de overeengekomen termijn te leveren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 30 okt 2015 13:16

... tenzij de garage kan aantonen dat er sprake is van overmacht.
Overmacht is een vaak misbruikt vijgenblad om onvoorzichtigheid, onzorgvuldigheid en gebrek aan voorzorg achter trachten te verbergen. Overmacht in de juridische zin van de term is zo snel nog niet bewezen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jasper.S

#18 , 30 okt 2015 16:25

Geeft die laatste alinea van 1.1 TS niet de mogelijkheid om de verkoopovereenkomst te verbreken?

"De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het derde lid meegedeeld heeft." --> Dit is hier het geval, als ik het goed voorheb.
Dat maakt dus dat volgende bepaling van toepassing is:
"(...) dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade (...)"

En aangezien die werkelijk opgelopen schade onbestaande is, kan TS kosteloos opzeggen. Er is zelfs geen sprake van overmacht die al dan niet meespeelt. Of het zou al moeten zijn dat door de stakingen bij de post, de aangetekende zending te laat is of verloren gegaan.

Of zie ik het te eenvoudig?

Reclame

Weo

#19 , 30 okt 2015 16:30

Ik denk dat je er niet van mag uit gaan dat de "werkelijk opgelopen schade" onbestaande is. Ze zal minder zijn dan bij een volledig nieuwe wagen en niet evident te bewijzen, maar ze zullen hier toch zoveel mogelijk onder proberen plaatsen (administratie, tijd, verkoopsklaar maken, verplaatsen, ...). Daarom ook mijn voorstel aan TS om te vragen wat ze als vergoeding zouden aanrekenen.

feertman
Juridisch actief: Nee

#20 , 17 apr 2016 10:41

Goede morgen

Ik heb een zelfde probleem, maar geraak er nog niet volledig aan uit. Op zes februari heb ik een bestelling geplaatst voor een nieuwe wagen (plug in hybride). Leverdatum was voorzien voor nu ongeveer (midden, eind april), zoals vermeld op contract. Nadat de bestelling was goedgekeurd door de fabrikant, heb ik nog een paar opties gewijzigd, maar dit had geen impact op de initiële bestelling (wagen was reeds opgenomen in bestelorder van de fabrikant). Een paar weken geleden heb ik geïnformeerd naar de leverdatum, en de dealer wist me vertellen dat de wagen uitgesteld was tot 22 mei! Begin deze week had ik gelezen op een autoforum dat de levering van dit type serieus in het gedrang is gekomen (uitgesteld tot augustus volgens andere dealer, persoon heeft op dezelfde moment besteld). Na een telefoontje aan de dealer vorige maandag kreeg ik te horen, dat de wagen was uitgesteld tot eerste week juni. Vorige vrijdag krijg ik een mailtje dat de bestelling nog "een beetje" vertraagd was en de wagen nu gepland staat op 22 juni 2016. Reden werd niet opgegeven. Ik vrees dat augustus eerder een correcte datum zal worden. Bijkomend probleem: mijn huidige wagen wordt overgenomen door de dealer. In het contract staat dat er max x aantal km mag opstaan op moment van levering. Gezien de datum dus met 2 maanden is uitgesteld, zal ik hier niet meer kunnen aan voldoen, omdat ik de wagen nodig heb op naar mijn werk te gaan. Bovendien zou de wagen binnen 2 maanden een onderhoud moeten krijgen. Dit laatste is echter het misnte.
Daarom heb ik volgende vragen:

1) Kan ik het contract laten aanpassen, waarmee ik een ander type motor kies (die ongeveer 2 maand nodig heeft om te leveren, weet ik uit ervaring) aan zelfde condities van het oorspronkelijk contract? Zo ben ik zeker dat de wagen op tijd geleverd zal worden, gezien mijn "gut feeling" aangeeft dat de levering nog zal uitgesteld worden.

2) Wat met de overname van mijn huidige wagen? Kan ik eisen dat deze aan dezelfde prijs wordt overgenomen en zij het onderhoud op hun kosten nemen, wegens laattijdige aflevering?

Mijn excuses voor het lange soapverhaal, maar ik zou hier graag meer duidelijkheid in krijgen. Alvast bedankt!

Mvg

Frank

mava105

#21 , 17 apr 2016 12:25

Om antworden te willen, best een nieuw topic starten , en niet er een kapen van een ander dat al 5 maanden oud is.

feertman

#22 , 17 apr 2016 13:25

Bedankt voor de tip Mava105, wou geen nieuwe topic starten (op ander fora andere regels ;)).

Terug naar “Consumenten Koop”