Raad nodig

Royca
Topic Starter

Raad nodig

#1 , 29 okt 2015 13:36

Zal men probleem even schetsen.
Ik heb ongeveer1 jaar geleden men huidige partner leren kennen ik huur een app en zij had het hare door het feit dat ze geen inkomsten meer had door ziekte ( staat ook op papier door dokter) en nooit meer kan werken kon ze de huur niet meer betalen en is er uiteindelijk een uitdrijving gebeurt met als gevolg een ambtelijke schraping.
Ze is dan naar OCMW gegaan voor hulp toen ze haar vroegen waar verblijf je heeft ze gezegd bij een vriend (mij dus) ik kon haar toch moeilijk op straat laten overnachten. Ze heeft dan daar referentie adres gekregen en een leefloon echter na drie maand hebben ze op OCMW beslist van alles te stoppen omdat ze een relatie met mij heeft dus had ze weer niets meer en liet ik haar maar bij mij zitten omdat ze anders op straat stond. Vorige week kreeg ik een aangetekend schrijven van gemeente dat ze bij mij is gedomicilieerd. En vandaag is de eerste brief van deurwaarder aangekomen hier op men adres. Ik heb uiteraard niet van alles nog facturen. En zij heeft niets van inkomen en daarboven op eist het OCMW haar drie maanden leefloon ook nog terug. Moet ik haar nu echt gewoon de straat opsturen en zeggen ga maar naar opvang tehuis.
Het kan dus niet zijn dat er een relatie is tussen twee mensen die elk apart willen blijven wonen want ze had haar ook ingeschreven in de woonwinkel dat is ook allemaal stopgezet omdat ze ze een relatie heeft.
Graag raad aub en wat met die deurwaarder
Mvg.
Laatst gewijzigd door Royca op 29 okt 2015 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 okt 2015 13:38

Neen, iemand die uw domicilie bij u heeft, kunt u niet zomaar op straat zetten.

Royca
Topic Starter

#3 , 29 okt 2015 14:47

Ok dank voor u snelle reactie.
Maar ze is hier ingeschreven zonder mijn toestemming dat heb ik ook duidelijk tegen Wijkagente gezegd maar blijkbaar heeft het OCMW het voor gelegd bij het gemeentebestuur en zijn ze zo overgegaan tot inschrijving hier bij mij omdat ik ze onderdak geef tot er een oplossing zou komen maar het OCMW zegt jullie hebben een relatie dus dan schrijven ze we bij u in terwijl geen van beide dat wil .

Reclame

LeenW

#4 , 29 okt 2015 14:59

De domicilie is de effectieve verblijfplaats, ze woont bij u dus haar domicilie moet bij u staan. U hebt daar zelf geen keuze in.

Royca
Topic Starter

#5 , 29 okt 2015 15:07

Dus ik had haar op straat moeten laten staan en slapen ik ga nu dus gestraft worden om een medeburger in grote nood te helpen. Dacht dat je ten alle tijden verplicht was om mensen in nood te helpen ( tenzij dat iemand die met niks nog op straat staat door ziekte niet meer kan werken en reeds twee suïcide pogingen achter de rug heeft geen persoon in nood is) en blijkbaar huur ik hier mijn app alleen zelfs dan kan men zonder mijn toestemming zomaar bij mij inschrijven das toch niet normaal dat ik zelf niet kan beslissen wie er wel of niet bij mij wordt ingeschreven .

LeenW

#6 , 29 okt 2015 15:17

Tja, het zou iets te gemakkelijk zijn om mensen met schulden in huis te nemen en dan te zeggen dat ze er niet wonen. Dat misbruikt heel België dat systeem.

Trouwens, voor uw partner kunt u toch al eens wat moeite doen? U kunt ze toch niet eeuwig met een referentieadres laten zitten?

Royca
Topic Starter

#7 , 29 okt 2015 16:14

Da klopt idd maar nog ik nog zij willen niet samenwonen dat deden we hiervoor ook niet dus voor mij was dat om haar te helpen tot ze terug een app had en terug haar leefloon kreeg maar dit dat dat zomaar kan zonder toestemming als ik morgen een vriend of collega die op straat staat help wordt die hier ook opgeschreven komaan nu. Ik heb net nog eens gebeld ik moet ze buiten zetten en dan moet ze maar naar opvang als er al plaats is mr ik: Ah ja mevrouw en wat als er geen plaats is Ah dan zal mevr de nacht buiten moeten doorbrengen komaan nu heel haar leven fulltime time gewerkt en nu geveld door fybromialgie en svs en dan deze uitleg en omdat ik haar vriend ben die ni wou dat ze hier permanent kwam wonen moet nu ook gestraft worden en nog deurwaarders aan de deur krijgen gewoon omdat ik iemand wou helpen.

LeenW

#8 , 29 okt 2015 16:21

Je kunt even iemand opvangen, maar na een jaar kun je toch moeilijk zeggen dat die persoon er niet woont?

Ik begrijp u wel, maar denk eens aan al het misbruik dat zou gebeuren als men alle mensen met schulden de mogelijkheid geeft om zo met hun domicilie te sjoemelen.

k.b.

#9 , 29 okt 2015 16:27

De "solidariteit" in onze samenleving neemt soms zeer eigenaardige vormen aan ...

k.b.

Royca
Topic Starter

#10 , 29 okt 2015 16:41

Ja ja maar ze woont hier geen jaar hoor heb haar 1 jaar geleden leren kennen dit is van april en omdat ze op staat stond en niemand haar wou helpen en nu al helemaal niet meer nu krijgt ze nog niets omdat mijn verdienste te hoog zijn dus hoe kan ze dan de kans krijgen om terug op zichzelf te gaan wonen zal ze in Brussel gaan afzetten en mee in de rij zetten daar is er wel steun alle dagen op televisie ben echt ten einde raad nu wordt ik verplicht om samen te wonen terwijl geen van beide dat wil en ja er is een relatie maar ik heb genoeg meegemaakt in het verleden daarom wil ik niet samenwonen en nu wordt ik nog verplicht dat ze zomaar kunnen beslissen in onze plaats zegt toch veel dacht ni dat we in een dictatuur leefde daar werd ook alles beslist voor de mensen.

LeenW

#11 , 29 okt 2015 16:46

U woont niet verplicht samen, u hebt daar zelf voor gekozen door ze in uw appartement te laten wonen. Dat heeft niets met een dictatuur te maken.

Royca
Topic Starter

#12 , 29 okt 2015 16:59

Nee ik heb haar onderdak aangeboden omdat ze uit haar app gedwongen is gezet door niet meer te kunnen betalen vanwege niet meer te kunnen werken en geen recht op ziekte-uitkering vanwege niet erkend door mutualiteit nogmaals ze stond op straat zonder iets en door dat ze eerlijk is geweest op OCMW en te zeggen ik kan voorlopig bij een vriend blijven overnachten tot ik terug met alles inorde ben ( referentie adres sociale woning aanvraag als dakloze ) beslissen zij (dus wordt ik verplicht te aanvaarden )dat ze hier dan maar moet opgeschreven worden ook buiten mijn wil om ze had beter gelogen dus als ik het goed begrijp en gezegd ik lig in het park op de bank. Heel haar leven fulltime en meer gewerkt en op niets recht van hulp of wat ook

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#13 , 29 okt 2015 17:47

Geen goede daad gaat onbestraft.....

Maar au fond is het eenvoudig: u kiest er zelf voor om een relatie te hebben met de persoon in kwestie en haar bij u te laten inwonen. De registratie van haar domicilie is een weergave van een feitelijke toestand. U kan haar verwittigen (best via AS) dat ze een redelijke termijn heeft om ander logies te vinden en dat laten vaststellen door de wijkagent. Alternatief is haar bij u te laten inwonen maar dan hoop ik voor u dat u van al uw bezittingen facturen op naam heeft. Mijn kil hartje zou snel maatregelen nemen wanneer ik de schaduw van de deurwaarder zie naderen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#14 , 29 okt 2015 18:01

Sorry, maar als u gaat volhouden dat ze niet bij u woont, heeft deze discussie weinig zin.

PS: domiciliefraude is strafbaar.

Goamaster

#15 , 29 okt 2015 20:12

Jullie hadden beter gelogen en bedrogen zoals zovele maar nu wordt je gestraft. En blijkbaar begrijpen sommige niet dat er een relatie kan zijn zonder samen te wonen en dat u alleen uw vriendin niet op straat wou laten staan of in een opvanghuis terecht laten komen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”