Annulatie wagen

Druid
Topic Starter

Annulatie wagen

#1 , 29 okt 2015 13:06

Beste,

Ik heb twee weken geleden een nieuwe stockwagen gekocht bij een erkend dealer. Op de bestelbon staat dat hij na twee weken zou geleverd worden.
Nu zijn we twee weken verder en heb ik nog niets gehoord van de dealer en vroeg me af of deze zou kunnen geannuleerd worden (om eerlijk te zijn, de wagen staat mij niet meer aan en zou graag een ander kopen van een ander merk).

Op de bestelbon staat dat de verkoper na die periode een aangetekend zending zou moeten sturen en dit kan verlengd worden met 25%. Doet hij dat niet kan ik dit mits een aangetekend zending kosteloos annuleren.

Ik heb een mail gestuurd naar het merk van de auto zelf en die zeiden dat de leveringsdatum van een bestelbon niet bindend is, en ik zou kunnen annuleren maar daarvoor kosten moet betalen (die redelijk wat zou kunnen op lopen).

Dus mijn vraag is:
1. Kan ik dit kosteloos annuleren (of geldt dit niet voor stockwagens)?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 okt 2015 13:34

Volgens de wet kan je een aankoop niet kosteloos annuleren. Is er een voorschot betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#3 , 29 okt 2015 13:34

Neen, eens de bestelbon getekend is, hang je aan de koop vast.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2015 13:39

Op de bestelbon staat dat de verkoper na die periode een aangetekend zending zou moeten sturen en dit kan verlengd worden met 25%. Doet hij dat niet kan ik dit mits een aangetekend zending kosteloos annuleren.
Kan u de letterlijke passage op de bestelbon hier even neerpennen?

Druid
Topic Starter

#5 , 29 okt 2015 14:35

Artikel 1
1.1
Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of leveringstermijn aangeduid, die behoudens overmacht van strikte toepassing is.
De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.
Kan de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief of door elk ander wettelijk bewijsmiddel.
Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen die niet meer dan 25% van de aanvankelijke overeengekomen termijn kan bedragen.
Wordt deze nieuwe termijn - behoudens in geval van overmacht - overschreden, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekend brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig.
In geval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 dagen kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.
De twee voorgaande alinia's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het derde lid meegedeeld heeft.

1.2
Kan de koper het voertuig op de overeengekomen leveringsdatum of -termijn niet in ontvangst nemen, dan heeft de verkoper het recht om, na verloop van 10 kalenderdagen vanaf het verzenden van een ingebrekestelling per aangetekende brief, behalve indien de koper bewijst dat het niet in bezit nemen van het voertuig het gevolg is van overmacht: - garagekosten aan te rekenen, - de verkoop te verbreken en een vergoeding te eisen die overeenstemt met de wettelijke opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig.

Mvg

Ps.Heb ook een voorschot betaald.

Weo

#6 , 29 okt 2015 14:59

Kosteloos opzeggen zal er niet inzitten, vrees ik. Het artikel is daar redelijk duidelijk in.

De enige vraag die zich zal stellen is wat de "werkelijk opgelopen schade" is. Aangezien het gaat om een stockwagen, en niet om een wagen die aangepast is aan uw voorkeuren zal dit wel iets lager uitvallen dan bij een nieuwe wagen. Heb je een idee van de vergoeding die ze zouden vragen?

Aangezien je een voorschot hebt betaald, zit je ook in een minder goede positie. Ze hoeven het geld niet meer bij jou te komen vragen, maar hebben het al.

Bij dergelijke grote aankopen ben je toch best zeker van wat je wil vooraleer je een contract tekent.

LeenW

#7 , 29 okt 2015 15:12

De verkoper heeft echter niet de juiste procedure gevolgd om de koper te informeren. Volgens zijn eigen voorwaarden kan de koop dan ontbonden worden per aangetekend schrijven, met schadevergoeding!

Xenophon

#8 , 29 okt 2015 15:45

Ik dacht al 'amai, verkoopsvoorwaarden die zowaar redelijk klinken', totdat ik aan de passage 'onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig' :lol: kwam. Natuurlijk, dan zal de verkoper de werkelijke schade ook effectief moeten bewijzen.

Maar u hangt er wel aan vast indien het u geen 15% van de aankoopprijs waard is meen ik.

Long shot (very long): de verkoper in gebreke stellen wegens het niet nakomen van de overeenkomst aangezien hij u niet per aangetekend schrijven of bewijskrachtige methode op de hoogte heeft gesteld van de overschrijding van de termijn zoals bepaald in de verkoopsvoorwaarden. Op basis daarvan de ontbinding van de overeenkomst vragen, zonder enige vergoeding (bied grootmoedig aan af te zien van een eis tot schadeloosstelling). Ik voeg er direct aan toe dat ik daarmee niet graag voor de rechtbank zou verschijnen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 okt 2015 15:56

Ik dacht al 'amai, verkoopsvoorwaarden die zowaar redelijk klinken', totdat ik aan de passage 'onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig' :lol: kwam. Natuurlijk, dan zal de verkoper de werkelijke schade ook effectief moeten bewijzen.
Ik lees daar nergens dat dit de schade van de verkoper zou moeten zijn. Dit kan evenzeer geïnterpreteerd worden als schade van de koper.

Xenophon

#10 , 29 okt 2015 16:08

Zéér goed punt. Ik ben niet gewend goedgunstigheden te zien in verkoopsvoorwaarden en had het by default anders geïnterpreteerd maar indien het er inderdaad tekstueel zo staat als TS weergeeft....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Weo

#11 , 29 okt 2015 17:04

Maar u hangt er wel aan vast indien het u geen 15% van de aankoopprijs waard is meen ik.
Het zou me wel verbazen mocht de "werkelijke schade" 15% van de aankoopprijs zijn. Aangezien ze hebben gekozen voor de werkelijke schade, mogen ze het natuurlijk ook gaan bewijzen. Je kan dan die schade dan betwisten en zo ben je weer even bezig. Al zullen ze de werkelijke kosten uiteraard graag zo dicht mogelijk bij die 15% proberen plakken.

Het klopt dat de bepaling mbt het vergoeden van de schade langs beide zijden kan werken. TS zal best zijn busticketjes en taxirekeningen bijhouden :).

Druid
Topic Starter

#12 , 29 okt 2015 17:54

Beste,

Bedankt voor jullie reacties.

In bijlage nog eens een kopie van de algemene voorwaarden mocht ik iets over het hoofd gezien hebben.

Toen ik dus een mail stuurde met dezelfde vraag naar het merk van de wagen kreeg ik volgende mail terug:

"Mijnheer X,
U vraagt ons in uw e-mail van 28 oktober jl of u een bestelling van X kunt annuleren.

Helaas beschikken wij niet over voldoende informatie om u een volledig antwoord te geven. Wij vermoeden echter dat het om een stock voertuig gaat.

Op de bestelbon wordt steeds een vermoedelijke leverdatum gemeld. Deze is echter niet bindend.

Een bestelling kan steeds geannuleerd worden. Wel moet u er dan rekening mee houden dat men u administratieve kosten kan aanrekenen, die behoorlijk kunnen oplopen.

Wij verzoeken u daarom vriendelijk om uw dealer te raadplegen over de uiteindelijke leverdatum.

Wilt u dat wij dit voor u uitzoeken dan hebben wij enkele gegevens nodig, zoals:

- naam en plaats van uw dealer;

- het jobnummer van het voertuig

- uw telefoonnummer."

Als de levering van de bestelbon niet bindend is, waarom staat er dan dat de aankoop kan geannuleerd worden indien de verkoper zich niet aan de leveringsvoorwaarden kan houden?

Wat ik zou doen is morgen vriendelijk bellen naar de dealer en vragen of ik de bestelling mag annuleren (zonder kosten), en hem een aangetekend schrijven zal sturen met de reden.

Is dit een goed idee of zwijg ik beter en koop dan toch maar de wagen?

Alvast bedankt

Mvg

Afbeelding

Xenophon

#13 , 30 okt 2015 08:58

Blijkbaar hebben ze hun inspiratie voor de voorwaarden gevonden in een stukje regelgeving:

Koninklijk besluit betreffende de vermelding van de essentiële gegevens en de algemene verkoopsvoorwaarden op de bestelbon voor nieuwe autovoertuigen.

Opmerking: ik heb zelf geen wagen, ik veronderstel dat een stockwagen een nieuwe wagen is (in de zin van: nog niet ingeschreven?) . Indien ja, lees vooral verder, indien niet dan is het KB hieronder niet van toepassing.

Art. 4. De keerzijde van het document bedoeld in artikel 1 vermeldt, in een duidelijk leesbaar lettertype, de algemene verkoopsvoorwaarden. Die voorwaarden dienen minstens de volgende gegevens te bevatten :
1. Leveringsdatum of -termijn
1.1 Op de bestelbon wordt de juiste leveringsdatum of leveringstermijn aangeduid, die van strikte toepassing is.
De leveringstermijn neemt een aanvang op de dag volgend op deze van de ondertekening van de bestelbon door de koper.
Kan de verkoper deze leveringsdatum of termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief.
Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan 25 % van de aanvankelijk overeengekomen termijn kan bedragen.
Wordt deze nieuwe termijn overschreden, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de opgelopen schade.
Ingeval van verbreking wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking terugbetaald.
De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing indien de verkoper die laattijdig levert geen verlenging overeenkomstig het tweede lid meegedeeld heeft.

De bepalingen zijn van dwingend recht, er kan niet worden van afgeweken. De onduidelijkheid over wie de schadevergoeding kan eisen blijft echter bestaan. In het verslag aan de Koning wordt echter duidelijkheid verschaft:

Wat de leveringsdatum of -termijn betreft (punt 1.1), wordt vooreerst uitdrukkelijk gesteld dat deze van strikte toepassing is. Kan de verkoper deze niet in acht nemen, wegens aan hem vreemde oorzaken, dan dient hij de koper hiervan onmiddellijk per aangetekende brief in kennis te stellen, en mag hij daarin een verlenging voorstellen, die maximaal 25 % van de oorspronkelijke termijn kan bedragen.
Wordt een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meegedeeld, en levert de verkoper nog niet op tijd, of levert de verkoper laattijdig zonder de koper daarvan in kennis te stellen en een verlenging mee te delen, dan heeft de koper het recht de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling per aangetekende brief te beëindigen. Overeenkomstig het gemeen recht heeft de koper dan recht op een schadevergoeding voor de schade die hij lijdt ten gevolge van de wanprestatie van de verkoper. Deze ontbindende voorwaarde heeft eveneens tot gevolg dat het eventueel betaalde voorschot dient te worden terugbetaald.
Een analoge bepaling geldt wanneer de koper het voertuig niet op de overeengekomen leveringsdatum of leveringstermijn in ontvangst neemt, behalve indien hij aantoont dat hij ingevolge overmacht het voertuig niet kon afhalen. De verkoper kan dan garagekosten aanrekenen, en eveneens een schadevergoeding vragen voor de schade die hij lijdt ten gevolge van het niet tijdig afhalen van het voertuig door de koper.

Dus proficiat, als de termijn verlopen is dan kan u m.i. van de deal af zonder schadevergoeding lijkt me. Wel een aangetekende brief sturen zodra dat kan. En bereid zijn naar de rechter te trekken om uw voorschot te recupereren.

Milo72

#14 , 30 okt 2015 12:11

... tenzij de garage kan aantonen dat er sprake is van overmacht.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

giserke

#15 , 30 okt 2015 12:32

... tenzij de garage kan aantonen dat er sprake is van overmacht.
Overmacht? Het betreft een 'stock auto' maw die auto dient reeds in voorraad te zitten.

Terug naar “Consumenten Koop”