opgelicht

xyna
Topic Starter

opgelicht

#1 , 25 okt 2015 16:54

Hallo,
Ten tijde van mijn huwelijk woonde ik samen met mijn man in de woning van mijn schoonouders.
Ik heb tijdens mijn huwelijk werken gedaan aan deze woning.
Er werd overeengekomen dat bij een eventuele scheiding ooit, de gedane werken zouden terugbetaald worden door mijn man
aangezien hij de woning zou erven. Hier is nooit enig argwaan over geweest aangezien ik mijn man altijd vertrouwd heb.
Nu zijn we dus aan het scheiden en laat hij me doodleuk weten dat hij deze kosten nooit zal terug betalen
aangezien hij de eigenaar nog niet is van de woning en ik dus geen voet heb om op te staan.
Kan dit allemaal zomaar of is er ergens toch ooit een precedent geweest waar ik me op kan baseren om toch iets te recupereren.
In onze voorlopige EOT erkent en ondertekent hij dat deze kosten gedaan zijn en dat hij ze zal terug betalen maar deze EOT is nooit officieel in
voege getreden aangezien we op andere zaken niet overeenkwamen en dus toch een procedure begonnen zijn.
Heeft er iemand een idee of ik toch nog iets kan beginnen of moet ik het al zowieso opgeven.
Het gaat hier over een som van zo'n 50.000€.
Bedankt voor eventuele raadgevingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 okt 2015 16:58

Zijn jullie met een huwelijkscontract gehuwd?
Waar kwamen de middelen vandaan die werden geïnvesteerd in de woning?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 27 okt 2015 11:05

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.),tenzij in strijd met de openbare orde of dwingend recht..

‘Er werd overeengekomen dat bij een eventuele scheiding ooit, de gedane werken zouden terugbetaald worden door mijn man’

Het is echter aan u om het bestaan en de inhoud van die overeenkomst te bewijzen. en ook dat het door u geïnvesteerde geld behoorde tot uw eigen vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV

#4 , 27 okt 2015 11:06

heb je een versie van die EOT die HIJ ondertekent?

Wilfried1954
Contacteer: Website

#5 , 28 okt 2015 16:52

Als je die investeringen gedaan hebt met eigen middelen die niet tot de huwelijksgemeenschap behoren dan moet je die terugkrijgen - zelfs met vermeerdering van de waarde van de woning.

Eigen middelen zijn (tenzij met het huwelijkscontract van gemeenschap van goederen) wat je bezat voor het huwelijk of wat je als gift of erfenis kreeg. Als het voor de rechtbank moet beslist worden zal je dat moeten aantonen.

Een niet ondertekende EOT heeft natuurlijk geen bewijskracht. Maar als die opgesteld is door een erkende bemiddelaar dan kan je wel aantonen dat die EOT er gekomen is als gevolg van wederzijdse gesprekken. Een rechter zou daar rekening mee kunnen houden - maar het is geen geldig bewijs.

Groetjes, Wilfried

roharro

#6 , 28 okt 2015 17:53

Als je die investeringen gedaan hebt met eigen middelen die niet tot de huwelijksgemeenschap behoren dan moet je die terugkrijgen - zelfs met vermeerdering van de waarde van de woning.

Hoe ga je dat doen?
De woning is geen eigendom van de ex-echtgenoot.....

Xenophon

#7 , 28 okt 2015 18:42

Verrijking zonder oorzaak in hoofde van de eigenaar van de woning?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#8 , 28 okt 2015 19:00

Wat heeft dat met de echtscheiding te maken????

Xenophon

#9 , 28 okt 2015 19:03

Niets, behalve dat het mogelijk (heb het niet onderzocht) een middel kan zijn om het geld te recupereren waar het zit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro

#10 , 28 okt 2015 19:46

Alleszins zal er niets te rapen vallen bij de ex-echtgenoot.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#11 , 28 okt 2015 20:54

De woning is geen eigendom van de ex-echtgenoot.....
Klopt - slecht gelezen...

Terug naar “Echtscheiding”