Scheiding wettelijk samenwonenden met onderlinge akkoord en het kind

David1964
Topic Starter

Scheiding wettelijk samenwonenden met onderlinge akkoord en het kind

#1 , 11 sep 2015 20:50

Mijn vriendin en haar ex vriend zijn juist uit elkaar en waren wettelijk samenwonend.
Ze hebben samen een dochtertje van 3,5 jaar oud.
Ze hebben beslist om co ouderschap te doen.
Nu wil haar ex vriend bij de notaris laten schrijven dat de dochter daar in zijn gemeente naar het school zou moeten blijven gaan voor de rest van de kleuterklas, lager onderwijs en middelbaar onderwijs.
Mijn vriendin is binnenkort echter van plan om ongeveer 30km verderop te gaan wonen.
Kan dit zomaar geschreven worden en is dit rechtsgeldig?
Mijn vriendin wil het dochtertje voorlopig wel daar verder laten schoollopen maar wil naar later toe (bijvoorbeeld middelbare school) niet gebonden zijn aan de gemeente die haar ex vriend zou laten beschrijven.
Indien dit toch zomaar zou kunnen geschreven worden en rechtsgeldig zou zijn wat kan mijn vriendin er dan eventueel aan laten toevoegen zodat het eventueel voor de middelbare school toch kan veranderd worden?

Vriendelijke groeten,
en alvast al bedankt voor jullie antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2015 23:16

Hij kan dat inderdaad vragen.
Maar daar hoeft te ex niet akkoord mee te gaan.

Indien er dan geen akkoord komt zal men naar de familierechtbank moeten mogelijk eerst bemiddelingsrechtbank en daarna indien probleem alleen kinderen de jeugdrechtbank ( van de familierechtbank)

Gezien samenwonenden ook niet kunnen scheiden onderwerp verplaatst.

duma

#3 , 15 sep 2015 17:21

Mijn vriendin is binnenkort echter van plan om ongeveer 30km verderop te gaan wonen.
Weet dat dit enorm in haar nadeel kan spelen. De verhuizende partij is altijd de verliezende partij als het gaat om een regeling treffen.
De rechter zal nooit het kind van zijn omgeving wegtrekken als een ouder daar voor verantwoordelijk is. (Tenzij er natuurlijk bij de andere ouder extreme omstandigheden zijn)

Plus: uit uw verhaal maak ik op dat het kind daar reeds naar school gaat. Geen enkel rechter zal een schoolkeuze/bestaande situatie wijzigen, tenzij daar echt gegronde argumenten voor zijn. De moeder die op eigen houtje beslist om verder weg te gaan wonen, is géén gegronde reden.

Reclame

sakovic

#4 , 27 okt 2015 17:30

Heb een vraag Als de vrouw wilt scheiden en dreigt kinderen me te nemen ze zijn 14 maanden oud tweeling mag zij dat doen ze wilt naar haar ouders heeft ze recht om.kinderen mee te nemen?

duma

#5 , 29 okt 2015 10:21

Open uw eigen topic aub. Die van iemand anders kapen is onbeleefd en verwarrend.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”