Huur overeenkomst wel/niet

michaelrutten
Topic Starter

Huur overeenkomst wel/niet

#1 , 26 okt 2015 12:27

Beste, ik heb eigenlijk 2 vragen:

- 1 wij hebben vorige jaar een huurwoning via een particulier gehuurd en deze heeft weer een contract met het bedrijf X die de bemiddeling en contract heeft geregeld. In een mail hadden wij aangegeven dat we het huis voor minimaal 9 jaar zouden willen huren, echter is er nooit een contract getekend, zijn er geen gesprekken meer geweest wat wel beloofd en afgesproken was bij aangaan van de huur. Nu willen wij eigenlijk helemaal niet meer zo lang deze woning huren en het liefst voor maximaal 3 jaren. De verhuurder zegt nu dat is pech want we hebben het in een mail naar hun aangegeven. Echter nog steeds geen nieuwe overeenkomst etc ontvangen of getekend. Dus mijn vraag is wat is recht en waar?
- 2 er zijn gedurende onze huurovereenkomst zoveel gebreken het jaar door ontstaan terwijl het een nieuwe woning betreft, de verhuurder zegt dat Imfiro hiervoor aansprakelijk is en dat zij verder ook niets kunnen doen hieraan dan alleen maar steeds Imfiro hierop aan te spreken. Helaas gebeurt er niets en als er bijv. iemand komt voor het dichtmaken van de scheuren, dan komt die vaak op het moment dat wij net de deur uit stappen. Als men belt dan spreekt men niets in en ga zo maar verder. Nu dus een jaar verder en we hebben een huurverhoging gehad van 685 naar 696 per maand en we hebben nog steeds niet het huurgenot, maar meer het huur ergenis. Wat kunnen we hieraan doen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/adviseren hierin.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 okt 2015 13:19

1 - Dit gaat het om een mondeling huurcontract, welke niet geregistreerd kan worden.

2 - Verhuurder is verantwoordelijk voor alle verhuurders herstellingen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#3 , 26 okt 2015 13:27

die de bemiddeling en contract heeft geregeld

Dus er is wel een contract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

bosprocureur

#4 , 26 okt 2015 14:04

Er is blijkbaar wel mailverkeer geweest...

Tussen haakjes, is het mogelijk die naam (firma? ) nog te verwijderen?

Xenophon

#5 , 26 okt 2015 14:24

Er is dus blijkbaar geen schriftelijke huurovereenkomst en bijgevolg zeker geen geregistreerde overeenkomst. Indien u er écht van af wil:

[verwijderd, zie volgend bericht]

Een plaatsbeschrijving zal er ook niet zijn, veronderstel ik?

Minder extreem alternatief:

U kan vorderen (Art 1bis) dat een schriftelijk huurcontract wordt opgemaakt. Maar dan zou u wel eens aan een 9-jarig contract kunnen vastzitten, kijk of u dat wil want dan kan u de eerste 3 jaar niet 'gratis' weg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon

#6 , 26 okt 2015 14:57

STOP, gelieve eerste deel van bovenstaande te negeren want het is onzin, weet niet waar ik zat met mijn gedachten. Maar ik kan het niet meer editen. U kan Art 3 §5 niet inroepen want dat veronderstelt een geschreven overeenkomst, die er mogelijk niet is.

Maar een overeenkomst tot de huur van een hoofdverblijfplaats dient wel schriftelijk te worden opgemaakt of u kan vorderen dat dat gebeurt, cfr wat ik hierboven schreef over Art 1bis.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2015 17:49

U kan Art 3 §5 niet inroepen want dat veronderstelt een geschreven overeenkomst, die er mogelijk niet is. .
Grondwettelijk Hof, Arrest nr. 182/2011 van 1 december 2011
De tekst van artikel 3, § 5, derde lid, van de Woninghuurwet sluit niet uit dat die bepaling wordt toegepast op mondelinge woninghuurovereenkomsten.

Xenophon

#8 , 26 okt 2015 18:20

U kan Art 3 §5 niet inroepen want dat veronderstelt een geschreven overeenkomst, die er mogelijk niet is. .
Grondwettelijk Hof, Arrest nr. 182/2011 van 1 december 2011
De tekst van artikel 3, § 5, derde lid, van de Woninghuurwet sluit niet uit dat die bepaling wordt toegepast op mondelinge woninghuurovereenkomsten.
Bedankt, dat arrest ga ik met zeer veel interesse opsnorren straks!

Xenophon

#9 , 27 okt 2015 07:12

Interessant arrest, is niet een interpretatie van de regelgeving die ik instinctief zou gevolgd hebben, ook al gelet op de bepalingen vervat in Art. 32, °5 van het WReg maar goed, het Hof beschikt:
[...]
Nu de registratieplicht krachtens artikel 5bis van de Woninghuurwet op de verhuurder rust, dient hij, zelfs bij weigering van de huurder, artikel 1bis toe te passen. Krachtens artikel 12 van de Woninghuurwet zijn die bepalingen immers van dwingend recht.
Indien de verhuurder nalaat dit te doen, dient, gelet op de door de wetgever nagestreefde doelstelling, de sanctie bedoeld in de in het geding zijnde bepaling ook op hem van toepassing te zijn, ook al bestaat er geen geschreven, laat staan een geregistreerde, overeenkomst.

[...]

michaelrutten
Topic Starter

#10 , 27 okt 2015 14:29

Beste allemaal, er is een plaatsbeschrijving en een huurovereenkomst gemaakt, dit voor 1 jaar. Na dit jaar dat zou dus zijn voor 4 oktober j.l., zouden wij een gesprek hebben met elkaar, dus met de verhuurder en de bemiddelaar, dit is niet gebeurt. Ik heb dus verder NIETS meer getekend en er is geen nieuwe huurovereenkomst opgesteld. In een mail hadden wij aangegeven dat wij de woning voor 9 jaren wilde huren (dit was in Juni) echter door de zeer slechte communicatie en de verhoging die wel is doorgevoerd heb ik aangegeven dat wij niet langer wilde huren. De verhuurder houdt zich vast aan de mail en nog steeds is er geen gesprek en geen huurovereenkomst getekend.

sloeberken

#11 , 27 okt 2015 15:06

U eerste huurcontract blijft geldig, over welke verhoging spreek je.

michaelrutten
Topic Starter

#12 , 29 okt 2015 23:38

beste, ik weet niet hoe ik moet reageren op items. Ik heb een eerste huurovereenkomst getekend deze was van 4 oktober 2014 tot 04 oktober 2015, nu wilt de verhuurder me houden aan de email wisseling die er is geweest echter is er na 04 oktober 2015 nog geen nieuwe overeenkomst getekend, overigens is er nadien eigenlijk helemaal niets ondertekend. De verhuurder heeft gemachtigd zich te houden aan de wettelijke verhoging ingaande op 01 september 2015, dus ging van 685 naar 696 per maand. Ik weet niet of het dus gerechtigd is, ik wil eigenlijk helemaal geen 9 jaren meer huren bij deze verhuurder, want reageren op gebreken wimpelt degene af. Ik wil eigenlijk een overeenkomst voor een jaar, max 2 jaren, kan ik dat alsnog aangeven? Of hoe kan ik dit het beste doen?

sloeberken

#13 , 30 okt 2015 08:51

Neen u huurcontract van 4 oktober 2014 word van rechtswegen een 9 jarig contract.
Na 3 jaar dus vanaf november 2017 kan je steeds zonder kosten opzeggen. Zijn er gebreken moet je dit melden met een AS, zodat je bewijs hebt.
Elk jaar kan verhuurder en huurder de indexatie toepassen, dit moet gevraagd worden met een AS.
De indexatie klopt normaal zou het 696,84 zijn. 696,84 EUR = 685,00 EUR * 101,85 / 100,12

michaelrutten
Topic Starter

#14 , 03 nov 2015 19:01

Beste, dank voor uw bericht. Dus eigenlijk vanaf 2017 kunnen wij de verlenging zonder gedoe opzeggen, dan zouden we dus geen 9 jaren hoeven blijven te wonen? Of lees ik het nou verkeerd? Maar vindt het wel vreemd dat je zonder een nieuwe overeenkomst dat er een verlenging gemaakt kan worden zonder dat er verder niets meer is getekend, uberhaupt dat er een gesprek is geweest.

Xenophon

#15 , 03 nov 2015 19:18

U moet er nooit 9 jaar blijven wonen, alleen moet u indien u tijdens de eerste 3 jaar vertrekt een verbrekingsvergoeding betalen (en uiteraard 3 maand opzeg respecteren). Indien je nu opzegt dien je 2 maand vergoeding te bepalen, vanaf okt. 2017 niets meer, zie bericht van sloeberken. De bepaling van automatische omzetting naar een contract van 9 jaar ook al staat er niets op papier is er overigens gekomen ter bescherming van de huurders.

De vraag van 2 maand huur aan u is nu: heeft de verhuurder de originele overeenkomst van 1 jaar geregistreerd of niet?

Terug naar “Huren”