Persoons belastingen 2014 - Gewerkt in 2 landen

charlyp
Topic Starter

Persoons belastingen 2014 - Gewerkt in 2 landen

#1 , 23 okt 2015 10:26

Beste alle,

Voor het aanslagjaar 2014 betaal ik een grote belasting, ik betaal ieder jaar maar niet zo een grote som al deze keer. Ik was verast en wou weten hoe dat kwam bij mijn boekhouder, blijkbaar is het mijn loon dat ik heb gehad in een ander land dan Belgiëe dit mij naar het 50% deel van de belastingen heeft gebracht, en omdat ik voor dat deel hier niet heb bijgedragen mag ik betalen.

Ik heb 8 maand hier gewerkt en dan de kans gehad 4 maand in Canada te werken (canadees bedrijf, werkvergunning enz), waar ik dus ook een aanslagbillet heb moeten invullen voor het loon van daar, wat vij normaal is. Maar vermits ik daar al belanstingen heb betaald, waarom zou ik die som mee moeten nemen op mijn persoonsbelasting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2015 10:36

Omdat het algemene principe is dat u als Belg belast wordt op uw wereldwijd inkomen. Maar met de meeste landen zijn er dubbelbelastingverdragen die regels vastleggen over hoe de berekening gebeurt, welke belastingen verrekend worden etc. Vermoedelijk ook met Canada. Maar uw boekhouder-fiscalist of uw belastingcontroleur kunnen daar meer uitleg over verschaffen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

charlyp
Topic Starter

#3 , 23 okt 2015 10:44

En dit dus niet aangeven is fraude.

Reclame

polk

#4 , 23 okt 2015 10:55

Enkele vragen:
- komt de berekening op het aanslagbiljet overeen met de door u(w boekhouder) ingediende aangifte?
- hebt u een 'bericht van wijziging' ontvangen?

Mogelijk heeft uw boekhouder zich vergist door uw buitenlands inkomen aan te geven als Belgisch of iets dergelijks, waardoor u dubbel belast wordt. Als dit het geval is dient u zo snel mogelijk bezwaar in te dienen! Volg hiervoor de instructies op uw aanslagbiljet.
En dit dus niet aangeven is fraude.
Hoe komt u tot die conclusie? De fiscus neemt het woord 'fraude' over het algemeen niet snel in de mond hoor.

charlyp
Topic Starter

#5 , 23 okt 2015 11:12

Het staat zo op de aangifte, ik was in discussie met mijn boekhouder om na te kijken of dat wel klopte hierdoor mijn vragen. Ik kende die dubbelbelastingverdragen niet, even opgezocht en het gedeelte Canada doorgestuurd naar mijn boekhouder.

polk

#6 , 23 okt 2015 11:40

Er is dus geen sprake van fraude ofzo, de fiscus heeft op basis van de door u ingediende aangifte het te betalen bedrag berekend. U had bij de simulatie die u kan doen bij het ingeven van de gegevens in Tax-on-Web al kunnen zien dat er mogelijk iets niet klopte.

Vraag uw boekhouder of het mogelijk is dat hij een fout gemaakt heeft m.b.t. uw Canadese inkomsten waardoor deze dubbel belast worden en indien ja, dat hij zo snel mogelijk een bezwaarschrift indient.

Fortuin

#7 , 23 okt 2015 12:47

Een bezwaar indienen kan, maar als het echt gewoon een simpele rechtzetting is (inkomsten zijn reeds belast in Canada, ipv. de huidige dubbele belasting), dan kan je ook gewoon eens langsgaan bij het controlekantoor. Een open dialoog face to face kan wonderen doen. Als je daar geen hurk van een ambtenaar hebt, dan zetten die dat normaal gezien recht.

Wel opletten voor de ontvanger, die komt normaal gezien invorderen na 3.5-4 maanden ontvangst aanslagbiljet, hoewel de bezwaartermijn 6 maanden is. Als je dus effectief niets kan regelen (zou stom zijn als alles in orde is), dan moet je de ontvanger sowieso wel laten weten dat je een bezwaarschrift gaat indienen. Dan komen ze normaal gezien niet invorderen.

charlyp
Topic Starter

#8 , 26 okt 2015 08:16

Mijn boekhouder heeft inderdaad de dubbelle regel toegepast, het is enkel zo en dat blijkt correct te zijn volgens andere personen dat het mijn loon in Belgiê verhoogd wordt naar een hogere belastbare shijf, het is dus door dat fenomeen dat ik ga betalen. Had ik dit geweten dat had ik één of twee maander minder gewerkt.

Sirkii

#9 , 26 okt 2015 21:08

Da s inderdaad de toepassing van het progressievoorbehoud : uw buitenlands inkomen wordt niet in Belgie belast doch wordt wel meegenomen om de belastingsschijf te bepalen waarin uw "eerste euro" belast wordt.

In Belgie werden voorafhoudingen gedaan alsof je 12 maand zou gewerkt hebben. Doordat je (goed voor u) in Canada een groter belastbaar maandinkomen had moet je nu bijleggen. Minder gewerkt hebben zou de opleg verkleinen maar ook het inkomen dat je overhield:

Vanaf +- 21.000€ betaal je 45%, vanaf +- 37.000€ 50% (verhoogd met gemeentebelasting). Dus (kwasi) je volledig Belgisch inkomen is aan de hoogste schijf belast.

charlyp
Topic Starter

#10 , 27 okt 2015 09:20

Bedankt allemaal voor julie uitleg. Ik vind het triestig dat mijn boekhouder mij dat niet kan uitleggen in één keer zonder dat ik zelf hierachter moet zoeken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”