belastingaangifte gemeubelde kamers

koen999
Topic Starter

belastingaangifte gemeubelde kamers

#1 , 24 jun 2015 14:53

ik verhuur studentenkamers en in mijn contracten staat dat de aanwezige meubelen, die dateren van 1995, kosteloos in bruikleen gegeven worden aan de huurder.
ik geef al jaren enkel mijn KI aan bij de belastingen, zonder enig probleem.

Nu kreeg ik een brief van de belastingen waarin gevraagd wordt aan hoeveel procent van de huurprijs de meubelen verhuurd zijn.
Ik nam telefonisch contact op met de belastingen en zij zeggen dat niet te aanvaarden, nul euro voor de meubelen.

Zij zeggen dat ik minstens 20 procent van de huurprijs dien aan te geven.(gerekend dat een kamer ongeveer 220 euro/maand kost is dat 54 x12=648euro per kamer voor jaarlijkse huur van de meubelen.

Hiermee ben ik niet akkoord, de meubelen hebben destijds zo'n 850 euro per kamer gekost en dat is twintig jaar geleden de meubelen hebben een restwaarde van hooguit een paar honderd euro.

Wat gebeurt er als ik weiger de door hen voorgestelde 20 procent te aanvaarden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 jun 2015 15:02

Bij blijvend niet-akkoord gaat de zaak voor de rechtbank komen.

Persoonlijk vind ik 0% onmogelijk. De meubels horen bij de kamers, dit speelt een rol in de keuze van de mogelijke huurders. Ze moeten hierdoor geen extra meubels kopen, wat uw kamers in waarde doet toenemen. Als u toen 10% had gezegd, was dit misschien zo aangenomen.

Als u vindt dat de meubels echt waardeloze gedrochten zijn, nodig uw controleur dan eens uit een kijkje te komen nemen (in afspraak met uw huurders uiteraard). Misschien dat dit de zaak nog een beetje kan verhelpen.

WP002

#3 , 24 jun 2015 16:17

Nul zal inderdaad niet te verdedigen zijn, maar als u beargumenteert dat het oude uitdragerijspullen zijn, kan u wellicht van die 20 % wat afpitsen. Tussen 5 en 10 % lijkt me redelijker.

Reclame

koen999
Topic Starter

#4 , 25 jun 2015 12:10

ok bedankt voor de info,

mvg

koen999
Topic Starter

#5 , 23 okt 2015 12:56

ze zijn uiteindelijke akkoord gegaan met 10%.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”