Regeling via Notaris?

Lex

#16 , 04 aug 2008 11:11

waarom zet je je huis niet op naam van de kinderen? met vruchtgebruik voor je ex? zo ben je zeker dat je kinderen later een mooi spaarboekje hebben.. en dat je ex het niet zomaar kan verkopen.. en je ex heeft ook het voordeel dat ze kan blijven wonen.
En waarom zou ze dat huis niet kunnen verkopen? Ze kan maar het vruchtgebruik hebben over de helft van de woning, de andere helft heeft ze in volle eigendom.

Haar eigen helft kan ze verkopen en het vruchtgebruik kan ze verkopen!
Dus huis kwijt en de kinderen mogen moeder nog een extra'tje uitkeren.
De goede sint komt wel heel erg vroeg dit jaar. :(

Enig voordeel, ze kán er blijven wonen, ja das waar...maar of ze dat ook zal doen..., verder nix dan nadelen aan deze constructie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kevertje

#17 , 06 aug 2008 11:23

Zilver, ik zit in dezelfde situatie maar dan omgekeerd. Daarom boeit dit topic mij zo. Mijn echtgenoot heeft na een relatie van 31 jaar waarvan 27 jaar gehuwd (zonder huwelijkscontract) besloten mij te verlaten voor een vrouw die hij slechts vier (!) maanden kent en die amper 5 jaar ouder is dan onze oudste dochter. Ons huis is afbetaald. Naast de enorme emotionele problemen zijn er nu ook de praktische zaken die besproken moeten worden. We zouden voorlopig (?) nog niet over scheiden praten. Ik mag in het huis blijven wonen en kan over alles blijven beschikken behalve de auto. Zelf heb ik een inkomen van ongeveer 1.900 euro netto/maand + het kindergeld, dat echter binnenkort vermindert aangezien onze oudste afgestudeerd is en zich als werkzoekende heeft ingeschreven. Ze gaat binnenkort trouwens samenwonen met haar vriend.
Ik wil alle regelingen zoveel mogelijk op papier, omdat ik weet dat de zaken die hij nu voorstelt gevoed zijn door een enorm schuldgevoel en hij misschien binnen afzienbare tijd op zaken zal willen terugkomen, al dan niet onder invloed van zijn nieuwe vriendin, die werkloos is en zelf ook een kind heeft. Ik ben ook bang voor eventuele schulden die hij zou kunnen maken. Ik ben ondertussen al aan het rekenen gegaan en daaruit blijkt dat ik ongeveer een 850 euro vaste kosten heb. Daaronder vallen de verwarmings- en elektriciteitskosten, internet, premies van levensverzekering en pensioensparen, brand- en andere verzekeringen enz en er werd nog geen rekening gehouden met de gewone levenskosten. Ik hou dus nog een kleine 40 euro per dag over van mijn loon voor mezelf en mijn jongste dochter samen, gesteld dat de oudste binnenkort 't huis verlaat. Bovendien hebben wij een zeer grote tuin, en een boel dieren (dat was de hobby van mijn man) en kan ik, omwille van mijn full time job, die zaken niet onderhouden. Dus ofwel laat ik die boel verloederen, ofwel moet ik iemand betalen om dat werk te doen. Mijn echtgenoot zou wel elke dag willen langskomen om die taak op zich te nemen, maar dat lijkt me geen goed idee omdat ik dan elke keer weer met de oorzaak van mijn verdriet word geconfronteerd en ook zijn madam zal daar niet happy mee zijn. Dus wat op 't eerste zicht een "geschenk" lijkt, is toch wel erg giftig, niet?

kevertje

#18 , 06 aug 2008 12:22

Naast de emotionele klap, ik weet nog maar een goede week af van zijn plannen, raast de ene vraag na de andere door mijn hoofd. ik hoop hier af en toe wat antwoorden of wat raad te kunnen vinden. Vermits we onderling hebben overeengekomen om niet te scheiden (hij zou zelfs zijn domicilie niet wijzigen) zullen ook de bezoekregelingen onderling worden afgesproken. Voorlopig zijn de kinderen nog nergens van op de hoogte, we gaan ze binnenkort samen inlichten. Onze oudste dochter is 24, die doet wat ze wil, maar de jongste is 15. Stel dat ze niet naar haar papa wil? (en die kans is groot, want ze hebben sowieso al geen diep contact) Ik wil haar zeker niet dwingen, maar zou toch graag hebben dat ze haar vader regelmatig ziet. Pfffft... ik denk dat we toch maar juridisch advies moeten inwinnen...
Wat houdt "scheiding van tafel en bed" eigenlijk in op vlak van gezamenlijk eigendom en aansprakelijkheid t.o. mekaar?

Reclame

bemiddelaar

#19 , 06 aug 2008 12:26

Zowel in situaties van echtscheiding als feitelijke scheiding kan het helpend zijn om de hulp van een erkend bemiddelaar in familiezaken in te schakelen. Deze persoon is een onafhankelijke derde die ervaring heeft met regelingen treffen nav een scheiding en die samen met beiden mogelijke regelingen met hun voor- en nadelen bekijkt en ook de mogelijke invloed van gevoelens (oa schuldgevoelens, kwaadheid, ...) bespreekbaar maakt. Bemiddelaars denken aan zaken waar de betrokkenen op dat moment niet bij stilstaan. Ze geven informatie, stellen vragen, maar dringen hun eigen mening niet op. Het zijn de betrokkenen die de beslissingen nemen. Op die manier kunnen regelingen getroffen worden waar beiden zich goed bij voelen (nu en in de toekomst).

Ik heb als bemiddelaar al regelmatig met dit soort voorstellen te maken gehad. Soms liggen inderdaad schuldgevoelens aan de basis van dergelijke voorstellen, maar dit is niet altijd het geval. Soms is het ook een erkenning voor de inzet tijdens het huwelijk. Soms wordt het ervaren als een "geschenk", maar ook dit is niet altijd het geval.

Door samen met de betrokkenen uitgebreid stil te staan bij de voorstellen, de bekommernissen en de wensen, mogelijke veranderingen in de toekomst met hun impact op de regelingen, ... zie ik soms dat het oorspronkelijke voorstel blijft behouden. In andere situaties wordt het aangepast.

Onderhandelen met de hulp van een bemiddelaar in familiezaken neemt misschien iets meer tijd in beslag om op maat van jullie concrete situatie tot een overeenkomst te komen, dan onderhandelen met de hulp van een notaris of een advocaat, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het minder kans op problemen achteraf oplevert.

Meer informatie omtrent bemiddeling is te vinden op de één van de volgende websites:
www.bemiddelingvzw.be
www.forumbemiddeling.be
www.juridat.be/bemiddeling

Heel wat bemiddelaars hebben ook een eigen website waar je informatie kan vinden.

karin-m-k

#20 , 06 aug 2008 13:34

Ik snap ook niet waarom het persé via de notaris moet. Ik zelf ben via een bemiddelaar gegaan en dat heeft niets anders dan voordelen. En dit klinkt misschien duur, maar was bij mij gene euro duurder dan via een notaris.

Nog iets: volgens mij MOET er een regeling voor de kids op papier staan.

zilver
Topic Starter

#21 , 07 aug 2008 01:32

Het is nu bijna een maand geleden dat ik eerlijk over mijn relatie ben uitgekomen, op dezelfde dag als mijn vriendin het tegen haar man vertelde.

Buiten het feit dat we nu een appartement hebben waar we op 1 september in kunnen beginnen schilderen zijn we geen stap verder.

Deze periode van een maand is veel te kort om gewenning van de situatie te laten gebeuren, maar duurt ook veel te lang omdat samen blijven onder hetzelfde dak ondraaglijk is omdat het einde ervan zo duidelijk is. Mijn vrouw en kinderen willen me niet weg... maar weten dat ik wegga. Emotioneel is het voor iedereen zwaar, in beide gezinnen.

Mijn vrouw heeft 3 jaar part-time gewerkt nadat ze 5 jaar loopbaanonderbreking had genomen om de kids groot te brengen. Ze heeft niet gestempeld en heeft nu 1 jaar van de 3 afgemaakt van een bachelor opleiding in deeltijds dagonderwijs. Ze wil de andere 2 jaren voorzetten om zelfstandigheid te hebben. Maar kan ondertussen van geen enkele uitkering genieten omdat ze nergens recht op heeft. Ze paniekeert en ik kan der geen ongelijk geven. Het gulle geschenk van in het huis te mogen blijven wonen en de hele inboedel houden is geen troost. Met de 1500 euro plus kindergeld komt ze na aftrek vaste kosten en dagelijkse kosten op 29 euro overschot om te eten en te leven...

Ik weet dat ik altijd heb gezegd dat een notaris de weg was die ik wou bewandelen, maar een bemiddelaar is ook een goede optie. Alleen zou ik willen weten of die ook oplossingen kan bieden of enkel meer vragen gaat veroorzaken.

Iedereen schrikt van die 1500 euro, maar als je de officiële berekening maakt volgens mijn loon en de leeftijd van mijn kinderen moet ik 850 euro alimentatie betalen en 900 euro onderhoudsgeld. De alimentatie tot de kinderen afgestudeerd zijn en aanpasbaar met elke indexsprong, het onderhoudsgeld de volgende 19 jaar (want ik ben zolang getrouwd)

Waar ik wel recht op heb is de helft van de inboedel en de helft van het huis... waar ik dus afstand van doe. Maar kan ik daar wel afstand van doen, is dat niet een vraag die elke 5 jaar gaat terugkomen, en telkens diepe wonden gaat veroorzaken?

vragen die ik niet kan beantwoorden.
- Vanaf wanneer kan een alleenstaande moeder met 3 kinderen over enige steun genieten van het sociale vangnet? Moet dan eerst alle geld op zijn en alle eigendommen verkocht? Ik spreek hier over de werkwijze van het OCMW voor ze een leefloon uitbetalen... maar dit moet toch anders kunnen?
- Vanaf wanneer kunnen mijn kinderen een aanvraag voor een studiebeurs indienen? Hoelang moet ik dan weg zijn, en hoe maak ik het officieel, is een adreswijziging voldoende? Waarom gaan studiebeurzen terug naar het aanslagjaar van 2 jaar ervoor...dit is toch niet de huidige financiële situatie? Als mijn zoon volgend jaar op kot wil in Leuven...
- Als we afspraken maken om de periode voor alles officieel is te overbruggen moet dit dan op papier staan? Is iets dat we beiden tekenen bindend genoeg?
- Ik wil mijn kinderen zien zo vaak ze mij willen zien... het principe van mijn deur staat altijd voor jullie open, maar hoe zet je zoiets op papier?
- Als ik op 1 september vertrek, zijn we dan officieel van tafel en bed gescheiden of moet dit bekrachtigd worden door een of ander document?

dropke

#22 , 07 aug 2008 08:04

ja da zijn vragen waar je snachts van wakker ligt he...
want hoe krijg je alles zo geregeld dat iedereen er zich goed bij voelt, denk dat je dat nooit kunt omdat er zo veel emotionele gevoelens door je heen razen.. probeer dan maar es nuchter na te denken...

ik ben nu zeven jaar gescheiden, officieel iets minder, het huis is verkocht, moet zeggen pijn heb ik daar op zich niet van, wel spijt, spijt want had ik er blijven wonen had ik er goedkoper vanaf geweest dan nu.. en geen miserie met huisbazen..

wat de kids betreft, ik zou toch maken dat dat op papier staat.. vraag aan degene die je je EOt laat opstellen hoe je dat het beste kan omschrijven.. moest ik m'n scheiding opnieuw moeten overdoen, zou ik maken dat ik een bemiddelaar heb, dnek niet dat ze meer vragen bij je losmaken, allee misschien wel maar die zijn ook nodig.. nu zijn er dinges die niet behandeld zijn in m'n vonnis, bvb de buitengewone kosten. 't gevolg is wel dat ik wel alli krijg, 400 euro (ondertussen geindexeerd he) voor vier kinderen, maar dat ik ook voor alles opdraai... geen verhoging als ze ouder worden, geen bijdrage in de studiekosten, of als ze iet voorhebben op medisch vlak...
dus ja voor zulke dinges is een bemiddelaar toch wel goed he, die mensen staan er buiten, zitten niet mee op die emo rollercoaster.. en ze laten je nadenken over de vragen die ze je stellen maar rijken ook oplossingen aan..

kevertje

#23 , 07 aug 2008 09:05

Vragen, twijfels, angst... Dat mijn man verliefd is geworden op iemand anders heeft hij me al van in 't begin opgebiecht; nu vier maand geleden. We zouden proberen te leven met die relatie erbij, m.a.w. : hij zou haar 1 à 2x per week zien en hij zou me niet verlaten als ik dat niet wilde. Maar theorie en praktijk verschillen soms dag en nacht. Ik wilde wel mijn best doen, maar hij vond het niet leefbaar en bracht me dus vorige week op de hoogte van zijn plannen om mij en de kinderen te verlaten. Toen ik hem gisteren confronteerde met mijn berekening en hij zag dat er slechts 40 euro per dag overbleef voor onze dochter en mezelf schrok hij zelf ook wel. Enfin, ik probeer straks een afspraak te maken met zo'n bemiddelaar in de buurt en we zullen daar zo snel mogelijk de zaken bespreken en regelen. Volgende maand wil hij vertrekken, maar 't is voor mij emotioneel moeilijk samenleven nu, wetende dat hij (toevallig vandaag) voor 't laatst zijn verjaardag thuis viert en zo...

bemiddelaar

#24 , 07 aug 2008 11:22

Ja, als bemiddelaar zorg ik er soms voor dat er meer vragen ontstaan. Zonder ze te bespreken ontstaan deze vragen vaak later, als een concrete situatie zich voordoet.

Door het stellen van vragen, kan er preventief gewerkt worden. Er kan samen met de betrokkenen gezocht worden naar antwoorden en oplossingen. En gezien er bij een scheidingsbemiddeling niet alleen oog is voor het juridische aspect, maar ook voor het emotionele aspect ervaar ik dat dit voor 2e beslissers (dit zijn diegenen die niet zelf de beslissing tot scheiden hebben genomen) ondersteunend is omdat hun angsten gehoord worden en er gezocht wordt naar oplossingen voor die angsten.

Ik heb dus 1 advies: stap samen naar een bemiddelaar in familiezaken waar jullie je zorgen / vragen kunnen melden en de bemiddelaar jullie informatie kan geven waardoor jullie samen tot voor beiden gepaste oplossingen kunnen komen.

zilver
Topic Starter

#25 , 09 aug 2008 20:14

dinsdag stappen we naar de notaris voor een eerste gesprek.

Prinsesje

#26 , 10 aug 2008 11:30

Beste,
Ik herken me in jouw situatie.
Denk echter goed na voor u iets op papier zet!
Ik kan me echter enkel aansluiten aan de meningen van de anderen die u al raad hebben proberen te geven.
Alles weggeven uit schuldgevoel en de lieve vrede te willen bewaren is mooi als je pas verliefd bent, maar helaas is de realiteit bikkelhard en wil de ex steeds meer en meer.
Pas na 11 jaar hebben mijn huidige man en ik een nieuw huis kunnen kopen en sta ik matrieel weer waar ik wil staan. Maar mijn man hebben moeten wroeten en knokken om er te komen.
De relatie met ex is helemaal verzuurd, mede door toedoen van zijn vriendin. En we hebben 10 jaar toch nog een rechtzaak gehad ivm co-ouderschap en alimentatie. Ik had het gevoel dat we toen pas echt de scheiding aan't regelen waren al waren we al 10 jaar uiteen waren.

Niemand kan in de glazen bol kijken wat de toekomst brengt. En alles is altijd met de beste bedoelingen.
Ik geef Rambina en de rest gelijk: Zorg voor een goede regeling voor de kinderen, maar zorg ook voor jezelf en zie dat jij financieel ook voor jouw kinderen kunt zorgen en dat niet enkel uw ex dat kan.

Probeer eerst met een bemiddelaar ( dat zal u een flinke rekening besparen moest dat lukken en ze kunnen u zowieso al flink op weg helpen)
maar probeer niets zelf te regelen onder elkaar!

Succes, prinsesje

Lex

#27 , 11 aug 2008 09:10

Zilver, uw redenering is niet helemaal correct!

Om een onderhoudsgeld te kunnen vorderen moet men ‘behoeftig’ zijn! Behoeftig zijn is een relatief begrip en zal geval per geval moeten bekeken worden. Aangezien ze gaat studeren met het oog op een nieuwe beroepsloopbaan is de kans dat u 19 jaar zal moeten betalen nihil.

Art. 301 van het B.W. laat toe dat men een onderhoudsgeld,tot 1/3 van de inkomsten én goederen van de andere partner, kan vorderen. Daarin zit dus ook uw woning én de inboedel waarvan u niet voor 1/3 mede-eigenaar bent, maar voor de helft en waarvoor uw vrouw vergoeding verschuldigd is. Indien uw woning een huurwaarde zou hebben van 800 euro dan kan men maar rekening houden met 1/3 van de helft (400:3) van de huurwaarde. In uw voorstel gaat het om de volledige 400 euro.

Indien uw vrouw deeltijds onderwijs volgt, dan kan ze ook deeltijds gaan werken!

Een onderhoudsgeld van 600 euro + het gebruik van de woning voor een termijn van 3 jaar(2 jaar voor de studies en 1 jaar om werk te zoeken) lijken me realistischer dan wat u papier wil zetten.

zilver
Topic Starter

#28 , 11 aug 2008 10:07

Lex,

Dat is ook hetgene dat ik van plan was...
en ze is hier ook grotendeels mee akkoord

Alimentatie voor de 3 kinderen vastleggen op 250 euro x 3 = 750 euro
Onderhoudsgeld vastleggen op 750 euro voor de 2 jaar studiejaren, dan moet ze werk zoeken, en deel ik enkel de schoolkosten en medische kosten van de kinderen.
Vruchtgebruik van huis en inboedel tot zij wenst te verkopen
Co- ouderschap: bezoekrecht (niet plicht) in het weekend

rambina

#29 , 11 aug 2008 13:59

Vruchtgebruik van huis en inboedel tot zij wenst te verkopen

En wat als je vriendin en jij iets willen kopen?? Of stel dat je vriendin het gedaan maakt??
Waar sta je dan nog??
Je hebt immers geen geld, geen inboedel en bent verplicht alles opnieuw te kopen..

Tot zij wenst te verkopen?? Als ik je bijna ex was, dan verkocht ik NOOIT..
Ik zou daar lekker blijven zitten tot ik dood ging, aja, wie woont er nu gratis!!!
Zet dan op zijn minst iets op papier dat je na (X) aantal jaren je deel wil hebben.

Nu je doet ermee wat je wil, het is jouw geld, maar als je er zoveel teveel hebt dan wil ik je gerust mijn bankrekening geven hoor.. :D
justice will be done

Lex

#30 , 11 aug 2008 14:13

Annette, ik zat net het zelfde te denken!

Wat als Zilver zijn nieuwe vlam wil investeren in bakstenen? Of mocht ze de handdoek in de ring gooien?

Daar gaan vodden van komen!

Nu ja, van achter ons scherm is het natuurlijk makkelijk praten.

Terug naar “Echtscheiding”