huurder woont niet in huurwoning

ewp
Topic Starter

huurder woont niet in huurwoning

#1 , 21 okt 2015 15:23

Hoi,

al vanaf het begin van het huurcontract hebben we problemen met onze huidige huurder. Sedert 1 december 2014 woont ze in onze huurwoning.
Aangezien ze familie is van van mijn schoonbroer hebben we al veel door de vingers gezien maar nu loopt het toch echt uit de hand.. :-(
Het begon al met het ondertekenen van het huurcontract, zoals de normale gang van zaken datum afgesproken om deze samen te doorlopen en normaal daarna te ondertekenen maar op het moment van de afspraak had ze er geen zin in en ze ging het wel zelf nalezen en ondertekenen en daarna terug bezorgen. Omdat het 'familie' is zagen wij hier geen probleem in en was dit voor ons oké, opnieuw uiterste datum van terug bezorging afgesproken etc. Natuurlijk geen contract terug gekregen zoals afgesproken maar na lang aandringen uiteindelijk terug gekregen, bleek dat ze allerlei dingen manueel had aangepast zoals de datum van betaling van de huur..
Problemen gehad met de plaatsbeschrijving en een hele to-do list gekregen van zaken die we in orde moesten brengen volgens haar (sommige dingen waren zeker gegrond maar om maar een vb te geven stond er ook in dat ze nieuwe kiezel wou voor de oprit).

Elke maand betaalt ze de huur te laat (later dan de datum die ze ZELF op het contract geschreven heeft), meestal pas op het einde van de maand terwijl ze zelf als uiterste datum de 10e heeft opgeschreven. Als we er niet achter vragen wordt er geen huur gestort dus elke maand moeten we bellen en smsen om ons huurgeld te ontvangen.
We hebben ondertussen ook al 3x een aangetekende zending verstuurd om haar te wijzen op haar plichten als huurder zoals het tijdig betalen van de huur maar deze brieven krijgen we altijd terug omdat ze het vertikt deze te gaan ophalen.

Deze zomer heeft ze ons op de hoogte gebracht dat ze het huurcontract ging opzeggen, via sms dus geen aangetekend schrijven van ontvangen. Voor ons was dit eigenlijk goed nieuws want altijd die miserie kunnen we wel missen. Ze ging zo snel mogelijk verhuizen had ze gezegd en wij hebben dus al een nieuwe huurder die er zo snel mogelijk in wil.
Nu sinds deze maand nu het puntje bij paaltje komt wil ze er toch nog blijven tot eind november (wat volgens haar huurcontract perfect toegelaten is) maar ze is wel al verhuist en het huurhuis staat nu leeg waardoor er niet meer verwarmd/verlucht/onderhoud is. We zijn nu natuurlijk bang voor vochtproblemen en ev andere schade die hierdoor berokkend kan worden. Ze wil waarschijnlijk haar domicilie nog niet veranderen omwille van uitkeringen etc omdat ze nu gaat samenwonen met haar nieuwe partner.
De huur van deze maand is trouwens ook nog niet gestort en als we haar proberen te contacteren neemt ze haar telefoon niet op, antwoord niet op smsen, .. Gisteren hebben we gebeld met een andere nummer en we kregen direct antwoord, natuurlijk was ze hier niet tevreden mee en gooide al snel de telefoon af. Het is gewoon onmogelijk om met haar haar normaal te communiceren!

Nu is mijn vraag, wat kunnen we hieraan doen? Wijkagent inlichten zodat hij kan vaststellen dat ze hier niet meer woont?
Ik dacht opnieuw een aangetekend schrijven te versturen om haar opnieuw op haar plichten te wijzen maar deze gaat zoiezo terug komen.
En wat doen andere verhuurders bij het te laat betalen van de huur? Nemen jullie ook contact op met de huurders om hun te melden dat er nog geen huur gestort is? Nu kregen we namelijk het verwijt van haar dat ze nog nooit zo een ongeduldige huurbaas gehad heeft terwijl dat we eigenlijk al héél veel geduld gehad hebben en altijd correct en beleefd gebleven zijn.

Hopelijk geeft dit een beeld van ons probleem en krijg ik het advies waar ik naar op zoek ben :-)

Groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 okt 2015 16:11

Verhuurders sturen dan een aangetekende brief.
Daarna gaan ze naar de vrederechter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#3 , 21 okt 2015 17:41

Aangezien het familie is, kunnen die familiebanden aangesproken worden om te bemiddelen.

Reclame

Xenophon

#4 , 21 okt 2015 18:49

Politie verwittigen met bericht dat huurder niet te bereiken is, huur wordt niet betaald, post wordt niet afgehaald, u vermoedt dat ze mogelijk met de noorderzon vertrokken is, ze er blijkbaar niet meer woont of dat er -wie weet- iets gebeurd is.

Aangetekende brief sturen met ingebrekestelling wegens niet betalen huur en niet voldoen aan contractuele bewoningsverplichting. Tegelijk ook zelfde bericht sturen met gewone brief en vermelden dat het ook aangetekend onderweg is. Aangetekende brief bij terugkomst ongeopend bewaren.

Wanneer aangetekend schrijven terugkomt procedure bij vrederechter opstarten, alle elementen aanhalen en verzoeken dat de huurovereenkomst ten laste van de huurder wordt verbroken zonder overgangsperiode aangezien betrokkene blijkbaar reeds niet meer in het goed woont. Goeie kans dat ze niet eens opdaagt.

En in het vervolg vriendelijk bedanken indien die kant van de familie een huurder aandraagt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ewp
Topic Starter

#5 , 21 okt 2015 18:52

Aangezien het familie is, kunnen die familiebanden aangesproken worden om te bemiddelen.
Het is geen rechtstreekse familie hé maar een tante van mijn schoonbroer.. En met haar is er denk ik niet veel om te bemiddelen aangezien ze haar gedraagt als de Koningin van China.

ewp
Topic Starter

#6 , 21 okt 2015 18:58

Ik heb nu zelf ook al veel gelezen en ik denk dat ze hierdoor ook domiciliëringsfraude pleegt. Nu krijgt ze uitkeringen berekent voor een alleenstaande maar als haar adres op haar nieuw adres komt te staan is ze samenwonend dus nu probeert ze natuurlijk alles te rekken tot haar paparassen in orde zijn om daarna pas te verhuizen.
Het ergste is dat ze gewoon alles afgesloten heeft van elektriciteit, boiler, ... Het is ook geen nieuw huis dus wel belangrijk dat er verwarmd wordt.
Ga allesinds al een aangetekende zending sturen, de vorige hebben we inderdaad ongeopend bewaard en de wijkagent vaststelling laten doen dat ze er effectief niet meer woont.
Hoop dat dit allemaal snel achter de rug is, we hebben nog nooit zoiets meegemaakt..

ewp
Topic Starter

#7 , 21 okt 2015 19:02

Verhuurders sturen dan een aangetekende brief.
Daarna gaan ze naar de vrederechter.
Geen contact via telefoon dan?
Probleem is dat ze de aangetekende zendingen gewoon negeert en uiteindelijk betaald ze wel maar niet zonder aandringen en herinneringen dus denk niet dat ik dan veel bij de vrederechter kan gaan doen. Het gewoon elke maand een heel gedoe pff en dan elke maand liegen dat het gestort is en uiteindelijk is het toch niet gestort. Elke keer een ander excuus, deze maand was het dat ze haar geld voor iets anders nodig had. Kan best zijn maar dat zijn onze zaken niet, wij moeten onze rekeningen en lening toch ook op tijd betalen hé.

artemis

#8 , 21 okt 2015 19:11

Hou er rekening mee dat een verzoek tot ambtelijke schrapping makkelijk tot 9 maanden of meer kan aanslepen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 okt 2015 00:13

Maar staat wel geregistreerd als voorstel AACB.
De AS sturen met antwoordkaart dan hebt u de gegevens van diegene die ze ontvangen heeft en inderdaad versturen met vermelding dat de brief ook gewoon wordt opgestuurd en dus beide brieven naar elkaar verwijzen.
Uiteraard haar gezien ze alle nutsvoorzieningen blijkbaar heeft afgezet ( hoe weet u dat u mag niet binnen in dat pand) zij ook aansprakelijk is voor alle gevolgschade.
Is er een geregistreerd contract en plaatsbeschrijving - is er een waarborg op speciale bankrekening?
Als u dat gewijzigd contract niet getekend hebt is het uiteraard niet geldig.
Brieven uiteraard naar haar officieel adres ... het andere moet u niet weten.
U hoeft dat ook niet te zeggen aan de wijkinspecteur want anders moet eerst op dat adres nagekeken worden of ze daar wel woont.
Mocht het voor u beter zijn kan u dat adres wel opgeven zeker als het dezelfde wijk /zone is dan kan ze daar bij aantreffen ineens ambtshalve ingeschreven worden

Xenophon

#10 , 22 okt 2015 07:23

In elk geval dient u iets te ondernemen want die opzeg is niet op geldige wijze gegeven, u beschikt niet over een bewijs en ze kan u m.a.w. nog een hele tijd aan het lijntje houden. Laat vaststellen dat ze er niet verblijft. Ik zou toch de vrederechter proberen, herhaaldelijk veel te laat betalen, niet verblijven in het gehuurde goed, risico op schade wegens niet-bewoning (maar de opmerking dat nutsvoorzieningen gestopt zijn zou inderdaad wel eens de zéér goede vraag 'hoe weet u dat?' kunnen uitlokken)...... Stop anders met bellen en laat haar een maand missen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”