al vanaf het begin van het huurcontract hebben we problemen met onze huidige huurder. Sedert 1 december 2014 woont ze in onze huurwoning.
Aangezien ze familie is van van mijn schoonbroer hebben we al veel door de vingers gezien maar nu loopt het toch echt uit de hand..

Het begon al met het ondertekenen van het huurcontract, zoals de normale gang van zaken datum afgesproken om deze samen te doorlopen en normaal daarna te ondertekenen maar op het moment van de afspraak had ze er geen zin in en ze ging het wel zelf nalezen en ondertekenen en daarna terug bezorgen. Omdat het 'familie' is zagen wij hier geen probleem in en was dit voor ons oké, opnieuw uiterste datum van terug bezorging afgesproken etc. Natuurlijk geen contract terug gekregen zoals afgesproken maar na lang aandringen uiteindelijk terug gekregen, bleek dat ze allerlei dingen manueel had aangepast zoals de datum van betaling van de huur..
Problemen gehad met de plaatsbeschrijving en een hele to-do list gekregen van zaken die we in orde moesten brengen volgens haar (sommige dingen waren zeker gegrond maar om maar een vb te geven stond er ook in dat ze nieuwe kiezel wou voor de oprit).
Elke maand betaalt ze de huur te laat (later dan de datum die ze ZELF op het contract geschreven heeft), meestal pas op het einde van de maand terwijl ze zelf als uiterste datum de 10e heeft opgeschreven. Als we er niet achter vragen wordt er geen huur gestort dus elke maand moeten we bellen en smsen om ons huurgeld te ontvangen.
We hebben ondertussen ook al 3x een aangetekende zending verstuurd om haar te wijzen op haar plichten als huurder zoals het tijdig betalen van de huur maar deze brieven krijgen we altijd terug omdat ze het vertikt deze te gaan ophalen.
Deze zomer heeft ze ons op de hoogte gebracht dat ze het huurcontract ging opzeggen, via sms dus geen aangetekend schrijven van ontvangen. Voor ons was dit eigenlijk goed nieuws want altijd die miserie kunnen we wel missen. Ze ging zo snel mogelijk verhuizen had ze gezegd en wij hebben dus al een nieuwe huurder die er zo snel mogelijk in wil.
Nu sinds deze maand nu het puntje bij paaltje komt wil ze er toch nog blijven tot eind november (wat volgens haar huurcontract perfect toegelaten is) maar ze is wel al verhuist en het huurhuis staat nu leeg waardoor er niet meer verwarmd/verlucht/onderhoud is. We zijn nu natuurlijk bang voor vochtproblemen en ev andere schade die hierdoor berokkend kan worden. Ze wil waarschijnlijk haar domicilie nog niet veranderen omwille van uitkeringen etc omdat ze nu gaat samenwonen met haar nieuwe partner.
De huur van deze maand is trouwens ook nog niet gestort en als we haar proberen te contacteren neemt ze haar telefoon niet op, antwoord niet op smsen, .. Gisteren hebben we gebeld met een andere nummer en we kregen direct antwoord, natuurlijk was ze hier niet tevreden mee en gooide al snel de telefoon af. Het is gewoon onmogelijk om met haar haar normaal te communiceren!
Nu is mijn vraag, wat kunnen we hieraan doen? Wijkagent inlichten zodat hij kan vaststellen dat ze hier niet meer woont?
Ik dacht opnieuw een aangetekend schrijven te versturen om haar opnieuw op haar plichten te wijzen maar deze gaat zoiezo terug komen.
En wat doen andere verhuurders bij het te laat betalen van de huur? Nemen jullie ook contact op met de huurders om hun te melden dat er nog geen huur gestort is? Nu kregen we namelijk het verwijt van haar dat ze nog nooit zo een ongeduldige huurbaas gehad heeft terwijl dat we eigenlijk al héél veel geduld gehad hebben en altijd correct en beleefd gebleven zijn.
Hopelijk geeft dit een beeld van ons probleem en krijg ik het advies waar ik naar op zoek ben

Groetjes!