Aankoop nieuwe wagen

Disco Duck
Topic Starter

Aankoop nieuwe wagen

#1 , 20 okt 2015 15:48

Hallo iedereen,
Ik kocht onlangs een nieuwe wagen bij een autoverkoper(geen dealer).Bij het eerste gebruik van de ingebouwde GPS merk ik op dat gesproken taal niet beschikbaar is in het Nederlands.Na informeren blijkt dat de spraakmodule het Nederlands niet ondersteunt en dient te worden vervangen. Kostprijs +- 480 euro. De verkoper beweert dat dit niet valt onder de wetteliike en technische garantie die hij , als eindverkoper , moet toepassen. Wat nu ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2015 15:49

Wat staat er in contract?
Is geen verborgen gebrek want u had dat perfect kunnen controleren.

roharro

#3 , 20 okt 2015 15:52

Het zal parallele import zijn. Van een wagen oorspronkelijk bestemt voor andere markt.
Aangezien de module niet stuk is kan de waarborg niet aangesproken worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mjers

#4 , 20 okt 2015 15:53

u hebt dus gekocht bij een particulier?

Maakt eigenlijk niets uit want valt inderdaad niet onder garantie... Had je perfect kunnen ontdekken tijdens de inspectie van het voertuig.

Disco Duck
Topic Starter

#5 , 20 okt 2015 18:21

Beetje moeilijk om te ondekken bij een stilstaande wagen in een toonzaal ,omringd met andere wagens en met een display in het Nederlands ! Als je een wagen in vlaanderen koopt mag je toch redelijkgewijs verwachten dat de GPS het Nederlands ondersteunt en overeenstemt met de beschrijving van het model in de reclame. En deze wagen is gekocht bij een professionele verkoper. Ben ik niet een beetje bedot?? zo voelt het toch aan.

LeenW

#6 , 20 okt 2015 18:24

Maar er is niets kapot, dus is er geen sprake van garantie. Ik begrijp dat u zich wat bedot voelt, maar net daarom moet u de wagen inspecteren.

roharro

#7 , 20 okt 2015 18:28

De reclame geldt voor het officiële dealernet. Ik begrijp dat u niet bij een dealer van het merk hebt gekocht.
In welke taal is de originele handleiding van deze wagen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox

#8 , 20 okt 2015 20:13

U dient zich ook niet op de garantie te beroepen maar op de conformiteit van het geleverde goed.
Art. 1649ter. <Ingevoegd bij W 2004-09-01/38, art. 3, Inwerkingtreding : 01-01-2005> § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
§ 2. De verkoper is niet gebonden door de in § 1, 4°, bedoelde publiekelijk afgelegde mededelingen indien hij aantoont dat :
- bedoelde mededeling hem niet bekend was en hem redelijkerwijs niet bekend kon zijn,
- deze mededeling op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst was rechtgezet, of
- de beslissing tot aankoop van het consumptiegoed niet door deze mededeling kon beïnvloed zijn.
§ 3. Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn, dan wel als het gebrek aan overeenstemming voortvloeit uit het materiaal geleverd door de consument.
§ 4. Gebrek aan overeenstemming ten gevolge van een verkeerde installatie van het consumptiegoed wordt gelijkgesteld met gebrek aan overeenstemming van het goed wanneer de installatie deel uitmaakt van de koopovereenkomst betreffende het goed en door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid is uitgevoerd.
Hetzelfde geldt als een goed dat bestemd is om door de consument geïnstalleerd te worden, door deze geïnstalleerd wordt en de verkeerde installatie een gevolg is van een fout in de montagehandleiding.

Disco Duck
Topic Starter

#9 , 21 okt 2015 07:12

Dit staat vermeld in de handleiding:
SYNC ondersteunt slechts vier talen in een afzonderlijke module voor tekstweergave, spraakbesturing en gesproken aanwijzingen. Het land waar u de auto hebt gekocht, bepaalt de vier talen op basis van de meest populaire talen die er worden gesproken.
Deze wagen is aangekocht in Belgie waar het Nederlands een populaire taal is,of vergis ik mij?

Xenophon

#10 , 21 okt 2015 07:49

M.i. slaat Lanox de nagel op de kop. Als de verkoper niet wil horen zou ik hem aangetekend in gebreke stellen en erop wijzen dat voor een wagen die in België verkocht wordt met een ingebouwde GPS die spraakfunctionaliteit heeft er redelijkerwijze mag van worden uitgegaan dat tenminste de 3 officiële landstalen beschikbaar zullen zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jef007

#11 , 21 okt 2015 11:35

op in Belgie verkochte electro en voedingswqaren is het ook verplicht om de handleiding of etiketten in 2 landstalen te vermelden.
mogelijks kan u beroep doen op dezelfde wetgeving

denlowie

#12 , 21 okt 2015 11:41

Kan men daar geen upgrade voor doen?

Zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Disco Duck
Topic Starter

#13 , 21 okt 2015 12:57

Ik ben uiteraard eens gaan informeren bij de merkdealer. Een GPS kan men updaten maar hier is ook de Voice Control met spraakherkenning niet beschikbaar in de nederlands taal,waardoor de spraakmodule moet worden vervangen en het systeem geherprogrammeerd. En dat is niet goedkoop. Dat is dan ook de reden waarom de verkoper moeilijk doet.

Terug naar “Consumenten Koop”