FAST takeling

SanderJ
Topic Starter

FAST takeling

#1 , 18 okt 2015 18:20

Beste forumleden,

Enkele dagen geleden ging ik uit de bocht op een afrit van de autosnel, ik belande daarbij met mijn voorste wielen in de gracht. Ik geraakte er zelf niet uit en belde een takeldienst om me telos te trekken. Er was geen schade, noch aan mijn auto, noch aan anderen. Een politiewagen die toevallig passeerde was even gestopt, maar die reden verder naar een ander ongeval. Na bijna een uur wachten arriveerde de takeldienst, die me uit de gracht trok in hooguit 2 minuten tijd.

Toen ik later die dag bij de firma langsging om te betalen kreeg ik een rekening van 570 euro gepresenteerd? De man legde me uit dat het bedrag zo hoog was omdat het behandeld was als zijnde een "fast" opdracht. gegeven door de lokale politie. Nu kwam ik er achter dat de politie - NA dat ik de takeldienst belde - diezelfde takeldienst had gebeld.

Over dit "fast"-takelen las ik onder andere dit:
"Na een oproep door de politie moet de FAST-takelaar binnen de 20 minuten ter plaatse zijn om het personenvoertuig te takelen. De burger behoudt echter volledig het recht om zelf een takelwagen op te roepen. Voor het FAST-takelen geldt een vastgestelde prijs die vooraf duidelijk wordt meegedeeld aan de eigenaar van de wagen."
bron: http://www.mobielvlaanderen.be/persberi ... php?id=176

1. ze waren NIET binnen de 20minuten na de oproep van de politie ter plekke
2. ze hebben op voorhand niets over de prijs gezegd, ook niet nadat ik erachter geinformeerd heb
3. ik had diezelfde firma al opgeroepen VOOR de politie...

Wat is jullie mening over deze situatie? Moet ik hiervoor betalen? 570 euro om mij 2 meter uit een greppel te trekken? Het lijkt me dat er van deze fast takelingen geprofiteerd word door de takelbedrijven. Men voerde dit in om files te verhinderen. Op de moment dat het gebeurde, 6u 's morgends, was er niemand op de baan...

Sander

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 okt 2015 18:31

Als je daar nog lang was blijven staan na 6u 's morgens, is het volgens mij volop ochtendspits. M.i. kan men dus stellen dat de politie terecht voor de FAST-takelaar had gekozen. Het blijft natuurlijk absurd dat dezelfde takelaar ineens meer zou moeten betalen. Over hoeveel verschil gaat het hier juist?

Ik lees verder nog: "Deze eenheidsprijzen zullen zichtbaar worden opgehangen aan het FAST-voertuig, zodat de betrokken burger vooraf de kostprijs van de interventie kent."

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 okt 2015 18:38

Heeft u u bij het wegtakelen een document ondertekend en zo ja, wat vermeldt dat? Indien niet zou ik de takelfirma aanschrijven en de factuur protesteren, erop wijzend dat u hen had gebeld en niet over enige aanwijzing, laat staan bewijs beschikt dat de politie de opdracht heeft gegeven en zelfs indien dat zo mocht zijn, u niet akkoord zou zijn gegaan met het FAST-tarief.

Kan me moeilijk inbeelden dat een stickertje op een takelwagen voldoende zou zijn om als 'aanvaarding' te gelden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2015 21:02

Kan u bewijzen dat die telefoon niet binnen de 20' werd behandeld?

Gebruiker21

#5 , 20 okt 2015 10:39

Kan u bewijzen dat die telefoon niet binnen de 20' werd behandeld?
Kunnen zij bewijzen dat dit WEL zo was? Wie vordert, moet bewijzen, toch?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 20 okt 2015 12:20

Klopt ... dus is het voor de persoon belangrijk te weten wanneer politie heeft gebeld - was hij erbij toen ze belden?
Vermoedelijk verwittigd de politie (wegenpolitie federaal) de radiokamer en bellen die Fast op ... dus enkele minuten later.

Terug naar “Verkeersongevallen”