Elektriciteitskeuring

FincHie
Topic Starter

Elektriciteitskeuring

#1 , 19 okt 2015 15:15

Beste,

Ik had graag wat info gehad ivm het volgende:
Wij huren sinds 1 juli 2015 een huis. Ik merkte op dat onze elektriciteitskeuring van 1971 is. Als ik mij niet vergis is dat na 25 jaar niet meer geldig. Klopt dit?
Is de verhuurder dan verplicht om deze opnieuw te laten keuren?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 19 okt 2015 15:19

Voor zover ik weet, hoeft er bij verhuur geen keuring van elektriciteit te gebeuren.
Een EPC certificaat dien je wel te hebben.

Keuring is enkel vereist bij verkoop van een woonst.

FincHie
Topic Starter

#3 , 19 okt 2015 15:38

Het gaat niet om het feit dat er een keuring bij het begin van verhuur moest gebeuren, maar om het feit dat de elektriciteitskeuring meer dan 25 jaar oud is dus deze (al dan niet?) opnieuw moet gebeuren.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2015 15:46

Een keuring dient gedaan te worden bij verkoop, bij vernieuwing en bij verzwaring, maar niet omdat het 25 jaar geleden is dan zou 75% van de huizen in België in in orde zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86

#5 , 19 okt 2015 16:32

Naar mijn weten is een keuring van toepassing voor installaties na 1981, die moeten om de 25 jaar opnieuw gekeurd worden. Het verwondert mij dat je een keuring hebt van 1971. De verplichting van herkeuring is enkel voor installaties van na 1981.

sloeberken

#6 , 19 okt 2015 16:36

Keuring of niet, de elektriciteit moet beantwoorden aan de bestaande wetgeving.

Geen keuring? Pas op voor brand en elektrocutie!

Wist je dat één op de drie branden ontstaan door elektrische defecten? Meestal door overbelasting van een stroomkring en door kortsluiting omwille van slecht geïsoleerde kabels of defecte contacten die elektriciteitsdraden doen opwarmen. Elektrocutie ligt aan de basis van heel wat ongevallen in huis.
Een verouderde of slecht werkende elektrische installatie is levensgevaarlijk. Want is de veiligheid van de elektriciteit in je woning ondermaats? Dan lopen jij en je gezin gewoonweg té veel risico. Twijfel dus niet en laat je installatie nakijken door een elektricien.

In belang van huurder en verhuurder laat ze om de 25 jaar keuren, kost rond de 150€.
Denk je dat de elektrische installatie gevaar op levert, stel u verhuurder in gebreken met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 okt 2015 17:17

KJ86 heeft gelijk maar het probleem is dat 1) bij brand waar de oorzaak elektrisch is, de verzekering lastig zou kunnen doen en 2) bij oudere gebouwen (zeker jaren 60 en 70) eea met 90% zekerheid niet conform zal zijn en het al snel een paar 1000 EUR kost om dat in orde te laten brengen. In de woning die ik verhuur heb ik ze in orde laten stellen, de huurder heeft een kopie van het attest en de schema's ontvangen en in het contract staat zeer duidelijk dat elke verandering van de installatie zoals die blijkt uit de schema's, verboden is zonder expliciete schriftelijke toestemming en dat indien dat toch mocht gebeuren, het in orde stellen + de herkeuring op kosten van de huurder zijn. Maar een voorzichtige eigenaar zorgt ervoor dat dit in orde is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bambipower

#8 , 19 okt 2015 18:13

Een niet gekeurde elektrische installatie wil niet zeggen dat ze niet goed is. Geen reden dus om als verzekering moeilijk te doen... Om dus op de TS zijn vraag te antwoorden : nee, de verhuurder moet geen keuring hebben.

sloeberken

#9 , 19 okt 2015 19:55

@banbipower volledig akkoord verhuurder is geen keuring verplicht, hij is wel gebonden aan de Vlaamse wooncode.

De Vlaamse Wooncode stelt dat een woning op de volgende vlakken moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten:

1) de oppervlakte van de woongedeelten, rekening houdend met het type van woning en de functie van het woongedeelte;
2) de sanitaire voorzieningen, inzonderheid de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder te veroorzaken in de woning;
3) de verwarmingsmogelijkheden, inzonderheid de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen of de mogelijkheid deze op een veilige manier aan te sluiten;
4) de verlichtings- en verluchtingsmogelijkheden, waarbij de verlichtingsmogelijkheid van een woongedeelte wordt vastgesteld in relatie tot de functie, de ligging en de vloeroppervlakte van het woongedeelte, en de verluchtingsmogelijkheid in relatie tot de functie en de ligging van het woongedeelte en de aanwezigheid van kook-, verwarmings- of warmwaterinstallaties die verbrandingsgassen produceren;
5) de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten;
6) de gasinstallaties, waarbij zowel de toestellen als de plaatsing en aansluiting ervan de nodige veiligheidsgaranties bieden;
7) de stabiliteit en de bouwfysica met betrekking tot de fundering, de daken, de buiten- en binnenmuren, de draagvloeren en het timmerwerk;
8) de toegankelijkheid.

De woning moet bovendien voldoen aan alle vereisten van brandveiligheid en de omvang van de woning moet ten minste beantwoorden aan de woningbezetting.

KJ86

#10 , 19 okt 2015 23:29

Je hebt gelijk sloeberken maar dat was de vraag niet.
Straks gaat TS nog denken dat zijn installatie onveilig is, terwijl de norm die wonen vlaanderen oplegt voor installaties van voor 81 bijlange niet in de buurt komt van de verplichtingen in het AREI.

sloeberken

#11 , 20 okt 2015 09:39

Je hebt gelijk sloeberken maar dat was de vraag niet.
Straks gaat TS nog denken dat zijn installatie onveilig is, terwijl de norm die wonen vlaanderen oplegt voor installaties van voor 81 bijlange niet in de buurt komt van de verplichtingen in het AREI.
Als er een keuring door wonen Vlaanderen uitgevoerd word, gaan de meeste strafpunten naar elektrische installaties.
Ik denk dat TS volwassen genoeg is om uit te maken of zijn installatie goed, slecht of gevaarlijk is.

FincHie
Topic Starter

#12 , 20 okt 2015 10:06

Bedankt voor de vele en snelle reacties!
Als ik het goed heb is het dus niet verplicht maar wel sterk aan te raden dat deze up to date is.
Ik kan de eigenaar dus niet verplichten om een keuring te laten uitvoeren, zelf als er geen keuring meer is gebeurd de laatste 45 jaar?

KJ86

#13 , 20 okt 2015 10:46

Dat mag je inderdaad concluderen.

Hieronder vind je een opsomming van de regels waaraan uw installatie moet voldoen, veel minder streng als het AREI!
AFWIJKENDE VOORSCHRIFTEN VOOR OUDE INSTALLATIES
Met “oude installaties” wordt bedoeld: alle installaties die aangelegd werden vóór 1 oktober 1981 en die na
deze datum geen belangrijke uitbreidingen ondergaan hebben (bijvoorbeeld: toevoegen van een stroombaan).
Elektrisch materiaal dat voldeed aan de norm op het ogenblik van de installatie en waar geen stroomverliezen
optreden of waar geen niet-geïsoleerde delen onder spanning staan, moet niet vervangen worden.
• Oude types differentieelschakelaars mogen gebruikt blijven worden en moeten niet verzegeld zijn (type AC
en nominale stroom < 40 A).
• Leidingen van 1mm² mogen in dienst blijven, maar moeten beveiligd zijn door zekeringen van max. 6A of
automatische zekeringen van max. 10A).
• Volgende elementen mogen in dienst blijven:
− actieve of beschermingsgeleiders met groene of gele kleur;
− een beschermings-, aard- of equipotentiaalverbinding die niet gemerkt is door de groen-gele
kleurcombinatie.
Het gebruik als actieve geleider met een groen-gele kleurcombinatie is verboden.
• Elektrische leidingen die geen beschermingsgeleider bevatten, mogen in dienst blijven als er geen
toestellen van klasse I op aangesloten worden (vaatwas, koelkast, kookfornuis, ...).
• Er moet geen (hoofd)equipotentiaalverbinding zijn.
• Stopcontacten zonder aarding en zonder kinderveiligheid mogen in dienst blijven, er mogen meer dan 8
contactdozen op een stroombaan aangesloten worden.
• Eén enkele verlichtingsstroombaan per installatie is toegelaten.
• Beschermingsvolume 2 rond het bad moet uitgebreid worden tot 1 m indien er geen (bijkomende)
differentieelschakelaar van maximum 30 mA geplaatst is.
• Wasmachines, vaatwasmachines en droogkasten moeten niet beschermd zijn met een afzonderlijke
differentieelschakelaar van maximum 30 mA.
• Koperen aardgeleiders met een min. doorsnede van 6.00 mm² mogen in dienst blijven.
Belangrijke opmerking:
Ook elke (oude) elektrische installatie moet algemeen beveiligd zijn met een differentieelschakelaar van
max. 300mA. Deze vereiste wordt noodzakelijk geacht om van een veilige installatie te kunnen spreken.

FincHie
Topic Starter

#14 , 20 okt 2015 11:49

Wat kan ik dan doen als huurder? Kan ik bvb de keuring financieren en dan met de gebreken naar de eigenaar stappen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 okt 2015 12:23

Welke gebreken zouden er volgens u zijn?

Terug naar “Huren”