Werkgever wil vakantie attest ziekenkas niet invullen

Wennie
Topic Starter

Werkgever wil vakantie attest ziekenkas niet invullen

#1 , 15 okt 2015 10:16

na een rugbreuk sta ik al 3 maanden op de ziekenkas, en mocht ik vanaf november half time terug aan de slag mijn werkgever wil dit niet hierdoor zal ik dus nog even fulltime op de ziekenkas staan. Nu heb ik van de ziekenkas een herinnering gekregen dat ze nog steeds geen vakantieattest hebben ontvangen.

Ik heb contact opgenomen met mijn werkgever en hun antwoord is dat het quasi onmogelijk is dit in te vullen, alweer contact opgenomen met de ziekenkas daar vertellen ze mij dat men dit verplicht is in te vullen anders dreig ik geen uitkering te hebben in december.

Iemand een idee waarom mijn werkgever moeilijk doet over dit attest? Indien ik weer aan het werk zou gaan vervalt dit document toch? Indien niet dienen ze de vakantiedagen uit te betalen wat kan er dan zo moeilijk zijn of quasi onmogelijk zijn aan het invullen van dit document? Ik heb een donker blauw vermoeden dat ik bij terug komst wel eens mijn ontslag zou kunnen krijgen zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Graag raad

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 15 okt 2015 12:25

ofwel kent werkgever niks van het vakantieattest, wat mij sterk zou verwonderen.
( in de veronderstelling dat je het volledige jaar 2014 in dienst al ben bij die werkgever )

ofwel wil hij je niet opgenomen vakantiedagen proberen af te nemen. Terwijl je ziek bent kon je verlof niet ingaan, en als je genezen bent voor 31-12-2015 dan moet de werkgever je die dagen laten opnemen.

Je kan aan het ziekenfonds vragen welke andere bewijstukken zij eventueel zouden aanvaarden ivm het vakantieattest, maar het zal voor hen ook niet makkelijk zijn, alhoewel zij althans voor arbeiders de opgenomen vakantiedagen electronisch doorkrijgen. Voor bedienden krijgen zij niks door.

JPV

#3 , 15 okt 2015 12:32

ofwel kent werkgever niks van het vakantieattest, wat mij sterk zou verwonderen.
( in de veronderstelling dat je het volledige jaar 2014 in dienst al ben bij die werkgever )
meeste werkgevers kennen daar niets van hoor :)

ofwel wil hij je niet opgenomen vakantiedagen proberen af te nemen. Terwijl je ziek bent kon je verlof niet ingaan, en als je genezen bent voor 31-12-2015 dan moet de werkgever je die dagen laten opnemen.

Je kan aan het ziekenfonds vragen welke andere bewijstukken zij eventueel zouden aanvaarden ivm het vakantieattest, maar het zal voor hen ook niet makkelijk zijn, alhoewel zij althans voor arbeiders de opgenomen vakantiedagen electronisch doorkrijgen. Voor bedienden krijgen zij niks door.
alternatief is om naar het sociaal bureau van de werkgever te gaan (als hij zo'n sociaal bureau heeft) en vragen of zij dat kunnen invullen en aan de werkgever geven om te laten ondertekenen. Ervaring leert dat het dan meestal wél lukt.

Reclame

jefke007

#4 , 15 okt 2015 12:49

klopt TENZIJ de werkgever expliciet aan het sociaal bureau opdracht heeft gegeven om voor een bepaalde werknemer, bepaalde formulieren niet in te vullen.
Sociale bureau worden uiteraard betaald door de werkgever, en zij weigeren af en toe bepaalde zaken in te vullen omdat de werkgever het hun gevraagd heeft

JPV

#5 , 15 okt 2015 14:51

en dan kan je met de inspectie afkomen die zelfs een sociaal bureau kan verplichten om deze in te vullen of straffe van een strafrechterlijke veroordeling ;).

Wennie
Topic Starter

#6 , 16 okt 2015 08:13

Ondertussen eindelijk het attest ontvangen nu komen ze weer met wat anders nl. Ik krijg geen 13de maand want ze betalen hiervan mijn eigen aandeel voor de firmawagen.

Nu heeft men een lager brutoloon doorgegeven aan de mutualiteit een 400€ dus ik dacht ze doen dit zodat het bedrag dat ik moet betalen voor de auto gedekt is. Niet dus!

Moeten ze niet mijn volledig brutobedrag aangeven aan de mutualiteit voor de berekening van mijn ziekteuitkering? Ze beweren dat ze dit niet mogen doen, ze moeten het bedrag aangeven waar de sociale zekerheid reeds is afgetrokken dus zo een 400€ minder klopt dit???

JPV

#7 , 16 okt 2015 08:53

Formulier: http://www.inami.fgov.be/SiteCollection ... enblad.pdf
Ilichitngen voor de werkgever: http://www.inami.fgov.be/SiteCollection ... lijnen.pdf

Wijs op pagina 4 en verder van de inlichtingen voor de werkgever. Het is duidelijk in de voorbeelden die op pagina 4-5 gegeven worden dat het over brutoloon moet gaan, niet over het (bruto)belastbaar loon zoals de werkgever nu invult.

Je eigen aandeel voor de firmawagen: bedoel je daarmee de opties die je zelf gekozen hebt? Of bedoel je het bedrag VAA dat normaal maandelijks afgetrokken wordt?

Wennie
Topic Starter

#8 , 16 okt 2015 10:48

Ik zet er hier even de bedragen bij dat maakt het misschien makkelijker.
Ik werk 4/5de en ontvang hiervoor een loon van 2780€ bruto, vorig jaar kon ik kiezen om minder loon te krijgen en hiervoor een auto met tankkaart in de plaats te krijgen daardoor zou ik een brutoloon hebben van 2410€ ( netto bedrag voor de auto dat van mijn loon afgaat is 209€

Het bedrag dat men heeft aangegeven aan de mutualiteit is ( zo staat het er): uw bruto maandloon opgegeven door uw werkgever: 2376,25€

Volgens mijn werkgever mogen ze geen hoger bedrag aangeven, hun uitleg die ik hierover op mail heb ontvangen is de volgende:

Wij kunnen/mogen geen ander loon geven vermits je sociale zekerheid op dat loon betaalt (sociale zekerheid financieren is om o.a vervangingsinkomen igv ziekte te kunnen garanderen) maar dat wilt niet zeggen dat je dit bedrag aan Xxx firma betaalt heeft. Dit heeft niets te maken!
Een loon aan de ziekenkas communiceren is enkel om hun vergoeding te kunnen bepalen maar dat wilt niet zeggen dat je de ReFlex wagen betaald hebt.

Wat kan doen als dit niet correct is, ik ben niet aangesloten bij een syndicaat :cry:

Terug naar “Andere”