Geachte,
Op datum van 06/06/2013 werd me een afbetaling toegestaan aan Octa+ voor een eindafrekening waarover een discussie was en waarbij er ook een deurwaarder aan te pas gekomen is.
Deze laatste stuurde me op datum van 27/06/2013 zijn factuur met totaal te betalen bedrag t.w.v. 677,83€ aan afbetalingen van 30€ per maand.
In dit factuur werd me een 'Einde inningsrecht (K.B. 30/11/1976 art.8) het bedrag van 13,89€ aangerekend.
De betalingen werden elke maand correct uitgevoerd met startdatum op 03/07/2013 tot 03/08/2015 dus dat maakt 30 x 26 maanden = 780€ dat ik inmiddels heb afbetaald.
Dus bij de laatste betaling zet ik dit ook als mededeling op mijn uittreksel aan hen; 'Laatste afbetaling aug. 2015' en hou verder op met betalen aan hen, tot ik plots een brief krijg waarop men me nog de som van 138,83€ bij aanrekent te betalen binnen de 5 werkdagen?
Daar ik niet begrijp hoe dit komt neem ik er het factuur bij dat zij hadden opgemaakt op 27/06/2013 en waarop ik heb ingetekend voor afbetalingen aan 30€ destijds, en ik zie dat men me daarop dat 'Einde inningsrecht onder artikel 8 nu plots aanrekent aan 14,01€ i.p.v. de respectievelijke 13,89€ destijds op hun factuur??
Maar ook dat men me nu een 'Inningsrecht op afkorting' (zonder enige art. nr.) aanrekent t.b.v. 133,57€ evenwel mét ook nog de 'Intresten tot 14/10/2015 aan 0,01€/dag aan 20,37€???
Ik stuur na deze ondervinding een mail terug naar de betreffende deurwaarders met de vraag waarom ik plots deze sommen nog moet bij betalen daar ik altijd correct ben geweest in de afbetalingen die er werden afgesproken aan de nog te betalen som van 766,83€ destijds en dat ik zelfs nog meer betaald heb dan dat; 780€.
Twee dagen nadien krijg een antwoord terug dat men VERPLICHT is deze som van Einde inningsrecht (K.B. ....)' te vragen bij afbetalingen (degene men me ook vroeg aan 13,89€ op 27/06/2013 en die ik dus ook zo blijkt mij inmiddels heb voldaan door mijn afbetalingen) maar over het 'Inningsrecht op afkorting' t.b.v. 133,57€ spreekt hij niet, dus is mijn vraag màg men me dit nog wel aanrekenen nu?
En aangaande de interesten zei hij dat het ook normaal is dat men steeds de Interesten inboekt tot de volledige som is afbetaald?
Indien het zo is dat ik deze som nog moet betalen doordat dit de normale gang van zaken is zo, ben ik bereid dit zeker te doen, maar mijn vraag is of dit dan niet moest worden ingecalculeerd toen men me de eindsom van 766,83€ aanrekende destijds?
M.V.G. Robberecht S.