Interpretatie van gezamenlijke kosten

compabaq
Topic Starter

Interpretatie van gezamenlijke kosten

#1 , 09 okt 2015 08:32

Wij zijn net uit een huurappartement getrokken na iets minder dan 2 jaar (contract van 9 jaar). We hebben daarvoor 2 maanden opzegvergoeding betaald, dus de grootste miserie is achter de rug. We hadden echter de verhuurder nog gevraagd achter een afrekening van de gezamenlijke kosten. Wij betaalden een voorschot van 75€/maand hierop, wat een totaal is van bijna 1800€ over de ganse periode. Hij heeft ons daarvoor een afrekening van een gans jaar bezorgd die hij zelf van de syndicus gekregen heeft. Hij vermeldde erbij dat hij altijd meer betaald heeft, maar als goede ziel ons dat nooit heeft aangerekend heeft. Die afrekening was niet voor de juiste periode, maar geeft natuurlijk wel een indicatie over welk bedrag het zou gaan. Dit zou gaan over 908€/jaar

Op zijn afrekening staan echter verschillende posten die hij ons niet kan aanrekenen in mijn ogen. Er staan 4 rubrieken in:
1. Gemeenschappelijke kosten bewoners
2. Individuele kosten bewoners
3. Gemeenschappelijke kosten eigenaars
4. Individuele kosten eigenaars
De twee laatste rubrieken zijn uiteraard niet voor ons, maar de twee eerste wel en die tellen op tot 908€/jaar, of 8€ meer dan ons voorschot.

Ons contract omschrijft echter enkel de volgende gezamenlijke kosten:
- verlichting en verwarming van de gemeenschappelijke delen
- kleine onderhoudsherstellingen van de lift en de centrale verwarming
- verzekering van de gemeenschappelijke delen
- vergoeding voor het reinigen en het onderhoud van de gemeenschappelijke delen
Volgens mij kan onze huurbaas dus niet de volgende posten aanrekenen onder rubriek 1: "beheer", "post, bankkosten, rente", "brandpreventie" en "AV,BAV,RvM". Dit valt in mijn ogen duidelijk niet onder de eerder opgesomde posten. Onder rubriek 2 staat bovendien nog: "water, ontkalker, vmm" en "meteropnames Ista". In ons contract staat dat de kosten van het water voor de rekening van de verhuurder zijn, en hij ons dit dus niet kan aanrekenen.

Alles samen geteld zouden we daardoor nog ongeveer de helft van het voorschot op de kosten moeten terugkrijgen. Vooraleer ik de verhuurder hierover contacteer, zou ik echter zeker willen zijn:
- Klopt mijn interpretatie, of begrijp ik iets verkeerd?
- Wat gebeurt er als de verhuurder niet in staat is om ons bewijzen te leveren?
De syndicus van het gebouw is net voor de rechtbank veroordeeld omdat hij zijn werk niet goed deed (de exacte reden is mij ongekend) en het is onwaarschijnlijk dat die nog behulpzaam gaat zijn. Het zou dus kunnen dat de verhuurder gaat beweren dat hij de nodige bewijzen niet kan verkrijgen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2015 12:06

Hij kan u enkel doorrekenen wat in het contract staat.
Bovendien: De premie van de blokverzekering mag NOOIT worden aangerekend!

Verhuurder kan toch de afrekening tonen die hij van syndicus heeft gekregen?
Daarin kunnen dan een aantal kostenposten worden geschrapt.
Mijn huurders krijgen elk jaar een copie van de afrekening der kosten zoals opgesteld door syndicus.
Daarin schrap ik dan de kosten die niet voor huurder zijn. Huurder ziet dus duidelijk de totale kosten en de kosten die hij niet
moet betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huren”