1 dag ziekte, werkhervatting aan 80%

Mi Sueno
Topic Starter

1 dag ziekte, werkhervatting aan 80%

#1 , 08 okt 2015 21:13

hallo,

Enige maanden geleden werd er de diagnose fibromyalgie bij me vastgesteld. iK ben 55 jaar, meestal deeltijds gewerkt , maar door verlies van mijn job , genoodzaakt geweest om een voltijdse baan aan te nemen. ik ben nu nog steed voltijds aan het werk, maar dit gaat heel moeilijk, en voel me gewoon aan het eind van elke week volledig uitgeput. Omdat ik ook nog kinderen thuis heb wonen, is het huishouden erbij nemen soms heel moeilijk te combineren samen met mi jn werk. Vandaag totaal uitgeput en met over het hele lichaam spierpijnen naar de dokter , die had me eerder al aangeraden om minder te gaan werken. Helemaal niet makkelijk als je nog studerende kinderen hebt ( hogeschool ) , financieel toch niet.
Nu heeft de dokter me 1 dag ziek gezet voor morgen vrijdag met werkhervatting van 80% vanaf maandag. Ik vraag me nu af hoe dit in zijn werk zal gaan? Verlies ik dan per week 1 dag loon? Ik heb wel via de werkgever een verziekering tegen verlies van inkomsten. Geldt zo een getuigschrift van werkonbekwaamheid om me voor lange tijd 80% te laten werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
A'ntje

#2 , 08 okt 2015 21:52

De toestemming zal van de adviserend geneesheer van je ziekenfonds moeten komen. Je huisarts kan je niet zomaar minder laten werken door een briefje te schrijven. De adviserend geneesheer zal ook eerst je volledig dossier moeten krijgen van je behandelende arts en dan zal je nog eens langs moeten gaan.
1 dag ziekte en daarna 20 % minder werken is wat te kort door de bocht.

Mi Sueno
Topic Starter

#3 , 09 okt 2015 10:00

Tja, dus als ik naar de HA had geluisterd , moest ik minstens een maand thuisblijven om te kunnen recupereren. Vermits ik op sommige dagen bijna geen last heb en op sommige dagen bijna mijn bed niet uit kan. Ik ben één van de weinigen denk ik die toch wil werken en niet van het systeem profiteren.
Op zo een getuigschrift van werkonbekwaamheid staat er een optie behoudens verwikkelingen mogen de activiteiten gedeeltelijk worden hervat. Dus dit geldt niet?
Maar als ik elke week van de dokter 1 dag voorgeschreven zou krijgen zou dit dus wel gelden?)
Dan neem ik onbetaald verlof op. Gezondheid gaat voor. Ik wil werken zolang het mogelijk is.

Reclame

Terug naar “Andere”