Regeling via Notaris?

zilver
Topic Starter

Regeling via Notaris?

#1 , 03 aug 2008 00:51

Vraagjes?

Ik ben 41 en mijn vrouw is 40

Na 19 jaar huwelijk ga ik en mijn vrouw uit elkaar. We hebben samen 3 opgroeiende pubers, we zijn getrouwd zonder huwelijkscontract en het huis is volledig afbetaald. Mijn vrouw werkt niet en heeft geen recht op enig stempelgeld. Ze studeert en wil dit blijven doen om binnen 2 jaar een job te hebben die haar een zelfstandig inkomen kan verschaffen.
Ik had de laatste 6 maand een relatie en heb die opgebiecht.
Na weken tranen en lange gesprekken zijn we tot een uiteindelijk gesprek gekomen dat niemand schade mag ondervinden uit mij beslissing om met mijn huidige relatie verder te gaan en het huwelijk te stoppen.
We zouden samen naar de notaris stappen om ons daar te laten informeren over de haalbaarheid van mijn voornemens.
Mijn nettoloon bedraagt ongeveer 2700 €
Wat ik graag op papier zou zetten:

betaling van alimentatie voor de 3 kinderen
betaling van onderhoudsgeld

na een nacht rekenen kwamen we samen op 1500 € als totaal bedrag
aangevuld met het kindergeld moet dit voldoende zijn om de levensstandaard te bewaren. Wat niet is vastgesteld, hoeveel er als alimentatie gaat dienen, en hoeveel als onderhoudsgeld

Ik zou dit willen betalen tot mijn vrouw (dan ex vrouw) haar studies beëindigd heeft en werk gevonden heeft - of tot ze zelf een nieuwe partner heeft.

Hierna zou ik het bedrag aangepast willen zien tot enkel alimentatie voor de 3 kinderen.

Tevens opteren we om geen co-ouderschap te doen (kinderen 16j-15j-13j blijven constant in het huis wonen) om hun leefwereld niet te ontwrichten. Maar ik mag ze zien zoveel ik wil en zij hebben het recht om mij op te zoeken zoveel ze willen. Geen termijn, geen vaste data... enkel vrije wil.

Tevens doe ik afstand van het huis (geen verdeling van inboedel of verkoop van de eigendom) om de kinderen te sparen. Maar ik wil wel de helft van de opbrengst indien mijn ex-vrouw de eigendom ooit wilt verkopen....

Ze krijgt ook de helft van de gelden op de spaar rekeningen en één van de 2 auto's.

Kan dit via een Notaris allemaal geregeld worden?
Nu zou ik graag horen wat mogelijk is en wat niet en welke valkuilen er mogelijk opduiken na enkele jaren en bemoeienissen van (nieuwe) partners...

mvg,
zilver

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dropke

#2 , 03 aug 2008 07:30

ik zou mbt de kids toch een regeling op papier zetten. voor als er een keer een kink in de kabel komt? dan heb je toch altijd iets om op terug te vallen...

rambina

#3 , 03 aug 2008 10:39

Allemaal heel lief van je maar denk toch maar eens goed na..

Ik herken mijn vriend in je verhaal. Mijn vriend had al een tijd een slecht huwelijk..
Hij leerde mij kennen en wou 'ons' een kans geven.

Eigen huis, 2 kinderen (toen 12 en 15). Hij beloofde in het begin heel veel om zo zijn schuldgevoel te onderdrukken tov de kinderen (Nu is gebleken dat zijn ex verschillende affaires had tijdens hun huwelijk) Zij 40 en hij was toen ook 40.

Hij had bij de notaris een overeenkomst getekend, zij mocht in het huis, 625 euro alimentatie, huis in onverdeeldheid voor 5 jaar enz. Hij 2/3 van de lening en zij 1/3 enz
Ex werkte 5hr met dienstencheques om niet van de dop gegooid te worden.

Na bij de notaris getekend te hebben begonnen de problemen. Kinderentegen hem opzetten, nog meer geld vragen (ze eiste dat hij ook nog de helft van de kleren betaalde enz)

Uiteindelijk vervreemde de kinderen van hem, en heeft hij haar gedagvaard om zo co-ouderschap te verkrijgen.

Uit schuldgevoel had hij teveel beloofd en hij had zelf niets meer over, geen geld, geen huis NIETS.

Denk na voor je dit op papier zet!! Laat er even een tijdje overgaan zodat je je vertrouwen met de kinderen terug kunt herstellen en dat je een bewijs hebt dat je bijna ex fatsoenlijk blijft doen tov jou.

Stel dat je vriendin je relatie niet meer ziet zitten, wat dan?

Zet AUB nog niets op papier bij de notaris. Je kunt onderling afspreken om onderhoudsgeld te betalen voor de kinderen. Je ex komt in aanmerking voor de dop als alleenstaande moeder met 3 kinderen met verhoogd kindergeld. Dat wil zeggen dat ze daar alleen al een inkomen heeft van zo'n 1600 euro (dop en kindergeld) daar jouw alimentatie voor de kinderen bij, laat zeggen 600 euro, is 2200 euro.
Daar zou ze toch moeten mee toekomen. Ze moet tenslotte geen woonlast betalen.

Jij daarentegen weer wel, en je moet alimentatie betalen voor je kinderen. Hoeveel heb jij dan nog? Denk er ook aan dat je de kinderen ook bij je hebt en er dan ook dingen mee wil doen, of eens wat voor ze wil kopen.
In jouw voorstel ga je echt geen geld meer overhouden.

Je moet elkaar niet de duivel aandoen, maar ieder zorgt voor zich en samen moet je voor de kinderen zorgen.

Je kan haar nog de inboedel geven, maar je deel van je huis afstaan is NOT DONE.

Als je doorgaat met je voorstel dan ga je daar HEEEEEL veel spijt van krijgen. Geloof me maar!

In jouw voorstel gaat je ex NOOIT geen werk zoeken en ook NOOIT het huis verkopen, ze zou wel goed gek zijn.
Ze heeft 1600 dop en kindergeld EN 1500 euro van jou, dat maakt 3000 euro om af te ronde.
Jij hebt dan 1200 euro over en jij gaat hele dagen werken..

Het eerste wat je ex gaat doen is dop aanvragen. Als jij iets gaat tekenen bij de notaris en later rechtbank dan kom je er niet meer onderuit.

Denk AUB heel goed na..
justice will be done

Reclame

bemiddelaar

#4 , 03 aug 2008 11:00

Om goed overwogen beslissingen te nemen - zodat je later geen spijt hebt van de genomen beslissingen - kan je ook een beroep doen op een bemiddelaar in familiezaken.

In tegenstelling tot een notaris staat de bemiddelaar niet alleen stil bij de juridische aspecten van een echtscheiding, maar ook bij de emotionele en relationele aspecten ervan. Dit wil zeggen dat de bemiddelaar toetst of de afspraken ook naar de toekomst toe goede afspraken zijn als de emoties wat gekoeld zijn of als de omstandigheden veranderen. Daarnaast staat de bemiddelaar samen met jullie stil bij de wijze waarop jullie het ouderschap zullen invullen na de echtscheiding zodat de kinderen niet gewrongen dienen te raken tussen de ouders.

Daarnaast zorgt de bemiddelaar ervoor dat jullie over alle nodige informatie beschikken om zodoende gepaste beslissingen te kunnen nemen (bijvoorbeeld rechten inzake werkloosheidsuitkering, fiscale gevolgen bij het betalen van onderhoudsgelden, verschil tussen gratis toebedeling en onverdeeldheid, gevolgen mbt onverdeeldheid van een woning, bedragen inzake onderhoudsgeld, verblijfsregeling voor de kinderen, ...).

Na alle nodige informatie te hebben verkregen, kunnen jullie dan afspraken maken die passen bij jullie concrete situatie. In tegenstelling tot een notaris geeft een bemiddelaar geen advies wel informatie. Dit wil zeggen dat de bemiddelaar objectieve gegevens overhandigd, daar waar de notaris vanuit zijn eigen (persoonlijke en professionele) ervaring een mening formuleert.

Pas als er over alles een akkoord is bereikt, zet de bemiddelaar de afspraken op papier. Dit zorgt ervoor dat er niet overhaast te werk wordt gegaan.

Bemiddelaars zijn te vinden via
www.bemiddelingvzw.be
www.juridat.be/bemiddeling
www.forumbemiddeling.be
Laatst gewijzigd door bemiddelaar op 03 aug 2008 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

MDM74

#5 , 03 aug 2008 11:41

Ik ben het toch volledig eens met wat rambina zegt! Ze gaat wss kunnen gaan stempelen omdat ze plots alleenstaande mama wordt, en dus ook gezinshoofd. Daarbij komt haar kindergeld dat na 6 maand werkloos te zijn wordt verhoogd. Als jij dan idd 1500 euro zou geven, zal ze inderdaad nooit werk zoeken, zodat jij voor altijd die 1500 euro zal moeten blijven betalen! Ze heeft inderdaad geen huishuur te betalen, dus dat is een grote last die wegvalt. Dat huis zal ze wss nooit of te nimmer verkopen, want nu heeft ze woonzekerheid EN ze moet er niet voor betalen! Dat je het beste voor hebt voor je kinderen, is zeer nobel van je, helaas is niet iedereen zo, maar je moet inderdaad nog eens goed overwegen of je na je bijdrage van 1500 euro nog genoeg over hebt om zelf nog een goed leven te kunnen leven samen met je vriendin. Wat als je plots zonder werk valt, of langdurig ziek wordt?? Dan heb je al veel minder inkomen, maar of dan ook je vrouw (bijna ex) tevreden gaat zijn met heel wat minder allimentatie is nog maar de vraag....
Ik vind het echt heel knap van je dat je zoveel geeft om je gezin, dat je ze zo veel mogelijk ellende wilt besparen, maar ik denk idd ook dat het een beetje uit "schuldgevoel" is.
Denk er toch nog maar eens goed over na ;)

roadie

#6 , 03 aug 2008 11:52

@ rambina: ik moet je volledig gelijk geven.
Zonder partij te kiezen, want er zijn altijd 2 kanten en 2 verhalen, is er toch iets scheef gelopen zoniet zou "zilver" geen verhouding starten dacht ik zo.
"Zilver": word wakker of je verdient een schop onder je k.nt!
De tijd van Sinterklaas is nog niet aangebroken, zodus hou je geschenken.
Zolas rambina duidelijk heeft vermeld is het volstrekt af te raden om beslissingen te nemen in een toestand van emotionele schuld.

Ik raad ten sterkste een bemiddelaar of een raadsman aan om een degelijke oplossing op papaier te zetten.
Sterkte!

zilver
Topic Starter

#7 , 03 aug 2008 19:53

Mijn vrouw beweert dat ze niet kan gaan stempelen omdat ze al langer dan 27 maand uitgeschreven is bij de vdab, en ze de volgende 2 jaar verder wil blijven studeren (dus niet werken)
Daarom de tijdelijk oplossing van de 1500 euro maar duidelijk beschreven als tijdelijk....

rambina

#8 , 03 aug 2008 20:06

Als je aant studeren bent en alleenstaande moeder met drie kinderen heb je volgens mij ook recht op een uitkering. Ik zou dit allemaal maar eens navragen als ik jou was..

Wat ga je zeggen bij de notaris, dat ze onderhoudsgeld krijgt tot ze werk heeft??
Als ik haar was dan zou ik zeggen dat ik geen werk kan vinden.
Als ze op zelfstandige basis gaat beginnen heb je totaal geen controle van wat ze verdient.

Als je het dan toch tijdelijk wil houden dan zou ik er echt een jaartal opzetten, bvb 2 jaar ofzo.

ivm je huis kun je het in onverdeeldheid houden voor een aantal jaren, maar zeker niet jouw deel opgeven.
Je hebt zelfs recht op huurvergoeding als zij in het huis blijft wonen.

Zoals ik al zei, voor je kinderen moet je blijven zorgen, beide!
In jouw voorstel zorg jij alleen voor de kinderen, jij en het kindergeld.
Zij moet ook bijdrage in het onderhoud.
Het is niet omdat jij niet meer wenst getrouwd te zijn dat je gewoon alles achter moet laten.

Dat je elkaar wil vooruit helpen dat is heel begrijpelijk, maar door alles te geven help je niemand, en zeker jezelf niet.

Wat zegt jouw vriendin hiervan?
justice will be done

zilver
Topic Starter

#9 , 03 aug 2008 20:19

die is momenteel ook nog getrouwd... met dezelfde problemen, maar met slechts 1 dochter en een man die haar niet wil lossen.

ze zegt dat het niet erg is dat we van nul moeten beginnen, maar dat ze niet gaat werken voor mijn vrouw... duidelijk standpunt

rambina

#10 , 03 aug 2008 20:41

Zeker in jouw situatie, nog niets op papier zetten.

Je vriendin gaat toch een knoop moeten doorhakken. Als ze weg wil dan moet ze mss maar voorlopige maatregelen aanvragen bij de vrederechter.

Jullie moeten eerst voor jullie zelf uitmaken waar je naartoe wil.

Waarom zou je in godsnaam van nul beginnen?? Jullie hebben toch ook gewerkt voor de spullen die je nu hebt.
Klinkt allemaal heel mooi en romantisch maar helaas is 'het echte leven' wel iets anders.

Probeer te praten met jullie respectievelijke partners en probeer ivm de kinderen een regeling te treffen die haalbaar is voor beide.
Verdeel de eigendommen.

Door nu alles te geven omdat je zo snel mogelijk opnieuw wil beginnen, dat gaat zich tegen jullie keren.
Je toekomstige ex moet ook maar begrijpen dat je niet zomaar alles kunt weggeven. Dat is al gewoon niet eerlijk tov jezelf.
justice will be done

zilver
Topic Starter

#11 , 03 aug 2008 20:59

Akkoord, mijn voorstel tegen mijn vrouw & kids is gebaseerd op schuldgevoel... maar ook omdat ik niet wil dat de band vernietigd wordt... ook al is dat utopie, ik wil mijn best gedaan hebben om hem in stand te houden.

Met mijn kinderen heb ik een hele hechte band en met mijn vrouw een sterke vriendschap, zelfs nu in deze dagen. Gelukkig maar want ik woon nog thuis (en mijn vriendin ook) tot 1 september als we in ons appartement kunnen.

Ik wijk niet af van de formule haar 1500 euro te geven zolang ze geen ander inkomen heeft, want dit heeft ze momenteel nodig om die 3 pubers in het gareel te houden. Maar ik wil een sluitende formule vinden die deze situatie afbreekt als ze iemand anders vind, of een eigen inkomen verwerft (dit mag dop zijn of loon als ze werk heeft gevonden) Daarna zou ik willen overstappen naar enkel alimentatie voor de kinderen

Het huis onverdeeld laten is inderdaad slechts 5 jaar mogelijk (maar verlengbaar). Ik wil enkel haar angst wegnemen om nu op straat te staan, binnen 5 jaar kan de situatie helemaal anders zijn... en ja misschien denk ik dan ook anders.

Ik zoek dus niet naar afkeuring van mijn beslissing, maar naar raad hoe ik dit sluitend kan maken - en dit via een notaris, niet via een advocaat

rambina

#12 , 03 aug 2008 22:18

De band tussen mijn vriend en zijn kinderen was ook heel hecht toen hij thuis vertrok. Daarna bleef er niets meer van over.
Ondanks de hoge alimentatie, de 5 jaar onverdeeldheid.

Vraag maar eens na, na 5 jaar wil ze niet uit het huis en moet je alsnog beginnen procederen om je deel te krijgen..

Ik wil wel eens zien hoe goed jullie band nog is als je uit huis bent en met je nieuwe vriendin samenwoont. Gaan je kinderen haar zomaar accepteren en gaat je ex het zomaar toelaten??

Ik begrijp dat je al het mogelijke wil doen om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen, maar ik wil je gewoon zeggen dat je echt alles 10 keer moet wikken en wegen voor je een definitieve beslissing neemt.
justice will be done

zilver
Topic Starter

#13 , 03 aug 2008 22:24

Dat doe ik ook... echt ik ben niet van plan een beslissing te nemen die me na een paar maanden al zuur opbreekt.

Daarom heb ik het ook op het forum gegooid... om iemand anders zijn / haar menig te horen en dit helpt.

Mijn vast besluit is al aan het wankelen en dit zal waarschijnlijk nog veranderen. Ik begin na te denken over hoe het dan wel allemaal moet. En zal ook niets tekenen voor iedereen (zowel ik als mijn ex als mijn vriendin) erachter staan

blijf me maar bestoken met raad, uiteindelijk kom ik er wel :-)

Lex

#14 , 04 aug 2008 07:47

Stel nu dat je morgen je werk verliest of zwaar ziek wordt!

Waarvan ga je die maandelijkse 1500 euro BLIJVEN betalen?
Leven van de liefde is goed in het begin van een relatie maar eens ook daar de sleur erin zit...

Denk hier maar eens goed over na!

Wat inactiviteit op de arbeidsmarkt betreft zie http://www.rva.be/D_opdracht_W/Werkneme ... tm#P22_382

dropke

#15 , 04 aug 2008 08:05

waarom zet je je huis niet op naam van de kinderen? met vruchtgebruik voor je ex? zo ben je zeker dat je kinderen later een mooi spaarboekje hebben.. en dat je ex het niet zomaar kan verkopen.. en je ex heeft ook het voordeel dat ze kan blijven wonen.

Terug naar “Echtscheiding”