Beiden sinds een jaar client bij x - omdat we daar een hypotheek voor aankoop woning hebben afgesloten en daarbij met aandrang verzocht werden om beiden zichtrekeningen en ook een brandverzekering bij hen af te sluiten - krijgt mijn partner plots een bericht van haar werkgever dat zij een verwittigingsbrief hebben ontvangen van y (een aan x gehechte onderneming annex incassobureau dat schulden overkoopt/overneemt) waarin staat dat zij binnen 14 dagen - bij niet betaling van een oude schuld - loonbeslag bij mijn partner zullen eisen.
Dit blijkt dan om een schuld van 8 of 9 jaren geleden te gaan - die mijn partner in een toenmalige relatie mee is aangegaan en waarvan ze zelfs niet meer wist dat die nog openstond (in al die jaren heeft ze niets van brief of aanmaning mogen ontvangen).
Nu echter, plots en zonder enige persoonlijke contactname of briefwisseling, wordt er zomaar meteen een procedure tot loonbeslag ingezet waarbij de werkgever (collega's) dus werd ingelicht.
Om dit euvel snel recht te willen zetten - want wij begrijpen ook wel dat schulden dienen betaald te worden ook al zijn ze oud en vergeten - gaf mijn partner aan tot grote verbazing van y dat het bedrag in 1x onmiddellijk over zou gemaakt worden.
Zo is dan ook 1 dag later geschied:
het verschuldigde bedrag werd gestort.
Groot was onze ontzetting dan ook toen dezelfde dag nog bleek dat mijn partner niet meer aan haar x rekeningen bleek te kunnen en dus geen geld kon afhalen.
Uit contactname met y bleek dan - ondanks dat hen was gezegd dat het verschuldigde bedrag onmiddellijk en in 1x overgemaakt zou worden - dat zij de rekeningen van mijn partner hebben geblokkeerd en bovendien zelfs nog bij andere instanties (fiscus) tegoeden hebben laten bevriezen net als vakantiegeld/eindejaarspremie.
M.a.w. : ook al wordt er door ons onverwijld en volledig voldaan aan het verschuldigde, toch zet x mensen volledig buitenspel door niet enkel loonbeslag te betrachten, maar ook nog eens hun geldkraan (bankrekeningen) te blokkeren!
Gelukkig zijn wij niet 'onbemiddeld' en kon dit opgevangen worden - echter moet dit alles voor andere, minderbegoede, mensen als een zware klap aankomen.
Wij vinden het voornamelijk schandalig dat :
- nooit eerder in al die jaren een contactname omtrent die schuld gebeurde ondanks het gegeven dat mijn partner steeds een officiele domicilie heeft gehad waarop men terecht had gekund en zeg mij niet dat men bij een verhuizing het nieuwe officiele adres niet kan te weten komen via voorziene kanalen en nu plots wel;
- ipv eerst mijn partner zelf te contacteren, er zomaar onmiddellijk haar werkgever in wordt betrokken;
- ipv de betaling, die wij in 1x hebben gedaan en waarover zij ingelicht werden, af te wachten ook nog snel even alle tegoeden werden bevrozen en geldmiddelen geblokkeerd;
- banken dit geheel aan handelingen kunnen stellen zondermeer, terwijl zij zelf destijds zijn weggekomen met bv. het niet teruggeven van spaarcenten aan x- klanten en niet of slechts gedeeltelijk teruggeven van miljardensteun door de belastingbetaler aan hun sector;
- er in dit verhaal niets maar dan ook niets humaan is gebeurd, enkel koude en middeleeuws bevooroordeelde actie door de bank.
Voor ons is het duidelijk: wij zullen ons beraden over een toekomstige overstap naar een andere bank - al is het maar om deze wrange vieze nasmaak weggespoeld te kunnen krijgen en een voorbeeld te stellen.
Ik zal mijn spaargeld wel elders gaan beleggen!
Dit verhaal om enerzijds mijn zeer boos 'ei' kwijt te kunnen en anderszijds om mensen te waarschuwen voor de voormelde methodes.