Terras verzakking.

fabtastic
Topic Starter

Terras verzakking.

#1 , 04 okt 2015 10:16

5 jaar geleden is er achter ons huis een terras met tegels geplaatst met afdracht naar de tuin (dachten we).
2 weken geleden, bij het plaatsen van een pergola, viel het ons op dat het regenwater onder de pergola kwam en blijkbaar door kleine scheuren in de voegen door de chape verdwijnt..
Voordien viel dit niet op aangezien het volledige terras nat was en we dachten dat het water gewoon naar beneden liep.

De tuinaannemer die het terras destijds geplaatst heeft zegt dat het normaal is dat de grond hem gezet heeft maar nu zitten we wel met de problemen.
Was het niet de taak van de aannemer om te bekijken dat de ondergrond voldoende stevig was?
Deze heeft het terras gelegd op de bestaande gravier (steentjes), dus niets uitgegraven. Hierop +- 20cm stabilisé.
Nu is er al een expert (abex) komen kijken ivm de aanleg en deze komt eerstdaags een boring uitvoeren. Eerste mening van expert is dat het terras getorst is en er slechte afdracht is naar het huis en op sommige plaatsen minieme afdracht is naar de tuin (2mm/m).

Kan de aannemer aansprakelijk gesteld worden ivm de gebreken en zo ja hoe wordt dit best aangepakt?
Graag hor ik het.
mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2015 16:07

Lijkt me onder de tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer te vallen. Als de expert echt bepaald dat het terras niet volgens de regels van de kunst gelegd is, is de aannemer verantwoordelijk om dit terug in orde te brengen, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#3 , 06 okt 2015 11:44

“Art.1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

‘5 jaar geleden is er achter ons huis een terras met tegels geplaatst met afdracht naar de tuin (dachten we)’.

Indien dit terras u schade veroorzaakt dan is degene die dit terras onder zijn bewaring heeft ervoor aansprakelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Gebruiker21

#4 , 06 okt 2015 12:20

Ik ging er van uit dat het terras waarover sprake, eigendom is van de topic starter. Indien het om het terras van de buren gaat, moet ik uiteraard j.demoor bijtreden: dan moet u de schade verhalen op de buur (die op zijn beurt de aannemer kan aanspreken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fabtastic
Topic Starter

#5 , 06 okt 2015 15:39

Dit betreft idd mijn eigen terras. Ik heb ondertussen al een expert om alles te komen controleren.
Het ganse terras, 48m², moet opgebroken worden, gravier onder stabilise dient verwijderd te worden + extra grond uitgraven...
De aannemer is afgelopen weekend komen kijken (na een paar maand en deze zei dat het normaal is dat de grond hem 'zet'. Intussen zitten we wel met de problemen.
En raar maar waar maandag belde hij reeds dat zijn verzekeraar ook het geheel kwam bekijken. Ik denk dat hij nattigheid voelde.
Binnenkort komen expert, aannemer en zijn verzekeraar samen ter plaatse.

mava105

#6 , 06 okt 2015 16:08

Geen stabilisé onder een terras , maar een gewapende betonplaat. Daarop drainagematten kleven en daarop dan weer uw tegels. Terras ligt er voor jaren , en kan ook nooit opvriezen.

Gebruiker21

#7 , 06 okt 2015 16:28

Gewapende stabilisé is meer dan genoeg voor een normaal terras. Als je daar enkel wat tuinmeubeltjes op zet gaat uw terras in dat geval héél uw leven mee... Als ge er een veranda wilt over bouwen, dan is het een andere zaak...

Gebruiker21

#8 , 06 okt 2015 16:29

En raar maar waar maandag belde hij reeds dat zijn verzekeraar ook het geheel kwam bekijken. Ik denk dat hij nattigheid voelde.
Binnenkort komen expert, aannemer en zijn verzekeraar samen ter plaatse.
Laat ons weten wat daar uit komt...

lukV

#9 , 06 okt 2015 18:06

Heeft u de aannemer van het terras op de hoogte gebracht dat er plannen waren om een constructie op te richten op dit terras?
Ja , dan kan hij verantwoordelijk gesteld worden bij eventuele verzakkingen.
Nee, dan vrees ik er voor.
Veel zal afhangen van het gewicht van deze veranda of is het een pergola?

10 jarige aansprakelijkheid slaat op de stabiliteit van een woning. Scheuren in de voeg waarbij de ondergrond stabilisé plus puin is, hebben geen invloed op de stabiliteit van het terras. Stabilisé ( 150 kg cement op 1 m³ rijnzand is waterdoorlatend en draagkrachtig genoeg voor een terras met een maximale belasting van 350 kg per vierkante meter)

Bijkomende opmerking.
Terrassen die gelegd zijn op een betonplaat veroorzaken meer technische problemen dan een terras op een drainerende ondergrond, zeker met de werkbeschrijving zoals hierboven aangehaald.
De opbouw van een terras is afhankelijk van de gebruikte tegels. Natuursteen - en betontegels kunnen ofwel rechtstreeks op stabilisé gelegd worden ( open voeg) of op een chape van 200-250 kg cement op 1 m³ lommelzand en dan ofwel gelijmd ofwel vol en zat in de mortel.
Enkel bij het gebruik van vol-keramische tegels wordt in het lastenboek voorgeschreven om te werken met gewapende chape ( vezelwapening) drainagematten en een ontkoppelingsmat. Deze laatste opbouw is ook van toepassing op een betonplaat.

mava105

#10 , 06 okt 2015 19:59

Enkel bij het gebruik van vol-keramische tegels wordt in het lastenboek voorgeschreven om te werken met gewapende chape ( vezelwapening) drainagematten en een ontkoppelingsmat. Deze laatste opbouw is ook van toepassing op een betonplaat.
Ik heb dus vol keramische tegels gelegd op een gewapende betonplaat, met hierop een drainagemat en ontkoppelingsmat. Waarom die betonplaat en geen stabilisé: omdat ik op die plaats vroeger een vijver had die werd opgevuld.

Gebruiker21

#11 , 08 okt 2015 10:45

10 jarige aansprakelijkheid slaat op de stabiliteit van een woning. Scheuren in de voeg waarbij de ondergrond stabilisé plus puin is, hebben geen invloed op de stabiliteit van het terras. Stabilisé ( 150 kg cement op 1 m³ rijnzand is waterdoorlatend en draagkrachtig genoeg voor een terras met een maximale belasting van 350 kg per vierkante meter)
Topic starter vermeld wel dat de afwatering van het terras verkeerd is: loopt af naar de gevel, ipv van de gevel weg. Dit is weldegelijk een serieuze fout van de aannemer!

fabtastic
Topic Starter

#12 , 08 okt 2015 16:48

Terras is gezakt naar het huis naar toe.
Dus de tegels van de eerste rij plakken met de rand nog aan het huis en vanaf de 2 rij zit er een knik over heel het terras. Als je een waterpas legt op de originele hoogte en de 3 rij tegels zit er een spatie van 2 a 3 cm tussen. Jammer dat er hier geen foto's kunnen worden toegevoegd?
Heb een foto kunnen plaatsen op livios
http://forum.livios.be/nl/tuin/tuinaanl ... #message-1

Gebruiker21

#13 , 08 okt 2015 17:22

Bizar. Lijkt me toch een fout te zijn in de constructie. Een terras hoort niet zo'n "knik" te vertonen na een tijd...

lukV

#14 , 08 okt 2015 18:55

Inderdaad, hier is duidelijk een knik.
Loopt hier een afloopbuis onder?
Is het terras op korte termijn na de bouw van de woning gerealiseerd?

Ik wil alleen maar aantonen dat er heel snel geroepen wordt dat het 10 jarige aansprakelijkheid is , maar soms zijn er andere factoren waar er niet aan gedacht wordt.

fabtastic
Topic Starter

#15 , 08 okt 2015 20:16

Huis is gebouwd in 2006. Toen begonnen met gravier als terras. In 2010 is het 'definitieve' terras geplaatst.
Er lopen geen buizen / afvoeren onder het terras. Aannemer weet zelfs niet meer of hij ook effectief netten heeft gebruikt hoewel ze in de offerte stonden.

Intussen heeft de verzekeraar van de aannemer reeds met mijn expert ( http://www.abex.be/nl/deskundigen/yves-coppens/ ) gebeld om te horen of het terras goed geplaatst geweest is. Dus niet. Alles moet opgebroken worden.
Momenteel is de verzekeraar in overleg met de aannemer en begin volgende week gaan we horen wat het voorstel gaat zijn van de aannemer.

Terug naar “Aanneming”