permanent wonen in chalet

rpk_74
Topic Starter

permanent wonen in chalet

#1 , 04 okt 2015 17:47

Beste forum,

per toeval kom ik op een tweedehandspagina een heel mooie chalet tegen, echt een ongelooflijk koopje. Ik heb al langer gedacht dat ik het helemaal niet erg zou vinden om in een mooie chalet te wonen ipv te huren en een huis kopen is helemaal niet aan de orde (financieel te duur).

Mijn vraag is: waar en hoe kan ik in een chalet (permanent) wonen in Vlaanderen? Hoe zit het met je domicilie? Kan je zomaar een stuk bouwgrond kopen en daar een chalet op zetten (natuurlijk niet?). Heeft iemand hier meer kennis over? Ik vind nergens iets terug.

Er komt natuurlijk veel bij kijken, maar als dit een realistische manier van wonen is dan zou ik dat echt overwegen.

Met vriendelijke groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 okt 2015 19:07

Het antwoord is eenvoudig: dit is niet realistisch. U moet zich domiciliëren waar dat wettelijk kan.
Zoniet zou je even goed in een hondenkot, ee, boomhut of een tuinhuisje kunnen gaan wonen.

Om een chalet op een bouwgrond te mogen bouwen heb je alleszins een bouwtoelating nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Thomas1

#3 , 28 feb 2016 18:52

Het is gewoonweg schandalig dat men een mens die vrijheid niet gunt om met zijn weinige geld een klein huisje (i.c. chalet) te kopen en er permanent in te mogen wonen. Wonen is een basisrecht.

Reclame

roharro

#4 , 28 feb 2016 19:00

Autorijden ook, maar je hebt wel een rijbewijs nodig en je mag ook niet de straat op met een gemotoriseerde zeepkist zonder homologatie.
Alles is relatief. En daarmee verwijs ik niet noodzakelijk naar Einstein.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rpk_74
Topic Starter

#5 , 12 aug 2016 19:54

Vind ik ook Thomas1: En ja roharro dat is waar maar vind dat toch ergens een manke vergelijking, in principe doe je met het wonen in een simpele chalet niemand kwaad (al kan je alles tot in het extreme bediscussieren natuurlijk), een auto aan de andere kant is een potentieel moordwapen...

BrechtS

#6 , 12 aug 2016 22:31

Wonen in een simpele chalet doe je niemand kwaad, maar er is meer op deze aarde dan mensen. Er zijn dieren en natuur, en dat kan wel geschaad worden door de chalet. Er zijn daarom ook strenge regels voor dingen bouwen buiten woonzone, omdat (los van industriegebied en dergelijke) die worden beschouwd als gebied met natuurwaarde, of gebied voor landbouw. Door de chalet te plaatsen buiten woonzone zou dit dus de oorspronkelijke doel van de zonering schaden. Er zijn uitzonderingsmaatregelen die vaak gepaard gaan met niet permanent bewonen en dat is met reden.

Over het een chalet plaatsen in woonzone: die moet comform de wetgeving over woningen zijn. Verplichte oppervlaktes moeten gerespecteerd worden, verplichte isolatie voorzien zijn, verplichte wooncomfort... Die regels zijn er niet enkel om mensen te pesten die zelf een huis willen bouwen of kopen als bezit, maar die regels gelden ook omdat de woningen voor hetzelfde geld verhuurd kunnen worden, en voor het beschermen van de mensen op de huurmarkt moeten die aan een minimum voldoen.

Maar wij zij Belgen, onze natuur is om regels te vragen die overlast voor ons zouden beperken en regels aan te klagen die ons overlast bezorgen. Maar een andere natuur van ons is om de randen van de wet te zoeken. Helaas bestaan die niet voor permanent wonen in een chalet. Maar als ik het goed lees gaat het bij u vooral over budget: het geld niet hebben om iets te kopen dat voldoet aan uw eisen en aan de wetgevingen. Dat laatste kan men niet veranderen, hoogstens creatief met omspringen. Dat eerst is inderdaad wel makkelijk op in te spelen: versoepel uw eisen. U kan altijd nu tijdelijk iets kopen om later eenmaal u wat gespaard hebt het terug te verkopen en iets beter te kopen. Is zelfs dat moeilijk, kan men eens denken om te beginnen sparen. Als u de gewoonte hebt dagelijks op restaurant te eten, is dat een makkelijke manier om te besparen. Is het uw gewoonte om 's nachts het licht op de gang te laten branden, kan u altijd investeren in een nachtlampje dat een minimum aan licht geeft op de gang aan een minimum van stroom. Wij gebruiken een lampje van nog geen 1 watt, is wel wat anders dan verplichting van 10 watt het stuk te laten branden op de gang. Maar vergeet dan niet dat geld dat u ermee wint opzij moet zetten om te sparen, anders gaat u inderdaad nooit sparen. Vele kleine aanpassingen in levensstijl en persoonlijke omgeving kunnen makkelijk een deftig bedrag bijeen doen sparen. Maar dan hebt u nog altijd de categorie die zelfs met leven op water en brood niet kunnen sparen. Voor hen kan ik echter geen advies bieden, het enige dat ze dan kunnen doen is zien hun inkomsten te verhogen omdat de uitgaven al op het absoluut minimum liggen. Dat kan door bijklussen zijn of veranderen van job. Maar in die categorie zit er nog veel mensen die er niets aan te doen hebben. Maar vaak zouden die het grootste slachtoffer zijn als men plots alle minimum eisen voor permanente bewoning zouden aanpassen voor personen die in een chalet willen wonen, want dat zou beteken dat een onderdak huren met hun budget hen kan doen eindigen in woningen die beneden niveau van de huidige norm zitten. En de meeste van hen zouden ook niet gebruik kunnen maken van de wetgeving zelf zo een chalet te zetten omdat ze het waarschijnlijk ook niet zouden kunnen betalen, of omdat mensen met een iets hoger inkomen hen zouden overbieden.

Kort gezegd: naast de structurele chaos zou het op sociaal vlak een hele terugstap zijn die vooral de sociaal zwaksten zouden raken.

Een andere manier is om misschien eens te luisteren bij vrienden en familie, samen iets kopen deelt de kosten door 2 en kan zorgen dat het plots wel haalbaar wordt. Dat kan ook tijdelijk, maar dan mag u niet vergeten om te sparen. Of misschien kunt u tijdelijk bij iemand logeren om zoveel mogelijk te kunnen sparen tot u geld hebt... Maar natuurlijk, net als alle andere opties kost dat allemaal moeite en niet iedereen heeft dat er voor over. En als u dat er niet voor over hebt, dan zult u zich tevreden moeten stellen met huren vrees ik.

Nog een tip: als iets te schoon lijkt om waar te zijn, dan zak het hoogstwaarschijnlijk niet waar zijn. In tegendeel, extreem goedkoop kan zijn door bouwovertredingen of dergelijke miserie, dat zou al zeker geen cadeau zijn, zelfs niet voor het beperkte geld dat ze vragen.

Terug naar “Andere”