Wat moet ik doen als 20jarige student ?

Matjeu
Topic Starter

Wat moet ik doen als 20jarige student ?

#1 , 01 aug 2008 15:39

Beste,

Dit is mijn eerste maal dat ik post, want er zijn ook leukere dingen om te doen.

Ikzelf ben 20, woon alleen op appartement, ben student en mijn domicilie staat nog 'thuis'

2 dagen geleden hoorde ik dat mijn ouders gaan scheiden. Mevr.S had iemand anders al 2 jaar lang.

Nu is mijn vraag, wat moet mijn vader doen (aangezien ik ook aan zijn kant sta). Ze heeft hem blijkbaar al vrij vroeg overhaald om het huis te verkopen. Eerst wilde ze enkel 2 miljoen van het huis, dan 2,5 , 3 en dan uiteindelijk de helft. (waar ze nu natuurlijk wel recht op heeft)

Ze gaan scheiden via de notaris en ook huis proberen verkopen via die notaris.

Verder hebben wij al gemerkt dat zij de laatste tijd schulden maakt, zodus zitten wij met een bankrekening onder nul. aangezien Mevr.S al het geld beheerde en mijn vader te goedgelovig was, bezit mijn vader nu cru gezegd 0 euro. (wss versluisde ze gwn geld voor haar 'toekomst)

Mijn vader zou er eignlijk maar al te graag blijven wonen, maar is gewoonweg finaniceel niet in staat (jaren heeft hij zijn ziel en hart in dit huis gelegd)

Is het dus zo dat zij zomaar op 1 moment 'haar' deel kan opeisen van het huis bij een scheiding. En zoja, wanneer ? Bij de verkoop of bij uitspraak scheiding ?

Dit zijn zo van die dingen waar je gwn allemaal niet vanop de hoogte bent.

Wat is het beste dat mijn vader nu kan doen ? Gewoon in onderlinge toestemming of wat tegenwerken en hoe ? (mr hij wil ook wel scheiden)

Ik als zoon, wat verandert er ? Ik kan geen studiebeurs aanvragen want de uitspraak gaat niet dit jaar gebeuren van de scheiding.

Is het zowieso als ik bij mijn vader ga 'officieel' wonen , want ik woon alleen, dat zij alimentatie geld gaat moeten betalen ?

Hoe onderhoud ik mijn studies, appartement, want vroeger betaalden zij altijd deel

Ik ga nu wel veel gaan werkn (veel niet officeel)

Gaat mijn kindergeld automatisch naar de persoon bij wie ik ingeschreven ben?

Kan ik beroep doen op advocaat als student ? Pro-deo dan ?

Sry voor al de vragen

Maar vele vragen zullen voor altijd blijven

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 aug 2008 11:35

Zolang uw ouders niet uit de echt gescheiden zijn kunnen zij gezamenlijk hun huis verkopen,doch de koopsom behoort dan tot hun gemeenschappelijk vermogen.

Eens het echtscheidingsvonnis in kracht van gewijsde is gegaan,dient het ontbonden gemeenschappelijk vermogen verdeeld,met inachtneming van :“Art.1445.Indien er een batig saldo is,wordt dit bij HELFTEN verdeeld...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De echtscheidingsprocedure tussen uw ouders staat het aanvragen van een studiebeurs voor u niet in de weg.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...”(B.W.).
U kan dus van elk van uw ouders zonodig toepassing vorderen van voornoemde bepaling,waar u ook woont.

“Art.69.§ 1 De kinderbijslag en het kraamgeld worden uitgekeerd aan de moeder.Als de moeder het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald. Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Inzake pro deo zie 18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

citroentje

#3 , 05 aug 2008 06:41

-Normaal word kinderbijslag aan je mama betaald behalfe indien je gedomicileerd ben bij je papa zal hij de kinderbijslag ontvangen.Wel de kinderkas verwittigen van gezinsverandering.

-Bij verkoop van de woning zal eerst al de schulden betaald worden en dan de verdeling.Of u papa moet tot een overeenkomst komen om u ma uit te keren.Wat soms wat moeilijk kan zijn zeker als er een schatter bij te pas komt gezien de huizen flink de hoogte zijn ingegaan.

-Waarom zou jij geen studieaanvraag kunnen indien,die dienst kom dat nog meer tegen dat ouders gaan scheiden.

-Zou niet weten waarom jij een advokaat nodig heb oke zijn je ouders maar je heb in feite niets te maken als zij beslissen om uitelkaar te gaan.
In iedergeval bij wie je ook gedomicileerd ben de tegenpartij zal een tussenkomst voor u moeten doen.Ook al zit je op kot dan nog moeten u ouders samen zien om die kosten te betalen.

-U ma heeft de rekening geplundert volgen u,ja daar zal niet veel aan te doen zijn,diefstal tussen man en vrouw bestaan niet en kan je ook niets aan doen.(spreek van ondervinding).

-Als u ouders gehuwt zijn zonder kontrakt is alles van hun twee dus alles word gedeelt door twee.

-Soms is het beste om een huis te verkopen hoe dierbaar die ook is,een huis is vervangbaar hoe spijtig het ook is en hoe veel uren en zweet er in gekropen is.Als u pa er blijft wonen zullen er altijd herinneringen aanwezig zijn.
Iniedergeval kan u ma niet zomaar beslissen om 2-3 milj van het huis te krijgen.Eerst zullen alle kosten die de verkoop met zich mee brengt ervan af gaan ook als er schulden zijn worden die eerst betaald en dan gaat de verdeling door.

Reclame

Matjeu
Topic Starter

#4 , 05 aug 2008 12:00

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ja mijn papa wilt idd al niet meer in dat huis wonen. Gewoon omwille van de vele herinneringen enzo.

Mevr.S ging eerst akkoord met 2,3 miljoen van het huis, mr nu wilt ze de volledige helft. (Het huis is op iets van 15miljoen geschat, dus mijn papa ging een 'goeie' zaak doen, maar dit wil ze nu niet meer)

Wat de studietoelage betreft. Wij hadden nooit recht op een studietoelage.(Te hoge schijf van inkomen)

Nu zou ik dit wss wel hebben(studietoelage), als het enkel op mijn vader zijn loon werd berekend. Maar de sociale dienst vertelde me, dat dit enkel berekend wordt als ze officieel gescheiden zijn in 2008.

Dit zal nu wel niet meer het geval zijn, aangezien de procedure nog maar net gestart is.

Kan mijn papa er voordeel uit halen om niet toe te stemmen in scheiden met onderlinge overeenkomst ? Enzoja , welk voordeel ? Of gaat het enkel maar kosten zijn ?

Wat betreft mijn onderhoud zal het ook wel moeilijker zijn. Ik ben nu op appartement gaan wonen, maar de sociale dienst vertelde mij dat mijn ouders idd. mij moeten 'onderhouden'.

Maar dat het niet mogelijk zal zijn mijn appartement , bv. huur te betalen. Omdat ik eigenlijk ook "op een kot kan gaan wonen van € 150".

Ook vertelden ze me dat de studiekosten, huurkosten evenredig verdeeld gaan worden. Mijn pa verdient meer dan mevr.S(aka ex-ma).

Maar ik wil dit mijn pa niet aandoen, want die man is al jaren geld kwijt aan mevr.S (door blindelings vertrouwen).

Ook begint mijn pa vanaf 0, auto gaat naar haar dus moet hij ook auto kopen, moet borg van zijn appartement betalen, huur. En ik wil niet dat hij zijn spaarcenten van het huis dat hij krijgt, moet aanspreken.

Mevr.S gaat wel gewoon bij haar 'minnaar' intrekken, dus zij heeft alles al wat ze moet hebben.Pa start vanaf 0

Kan hier iets aan gedaan worden.Mijn pa is wel de grootste verdiener van de twee. Maar het zal in het begin al lastig genoeg zijn voor hem

mvg
Matjeu

Terug naar “Echtscheiding”