Een complexe situatie waar onze notaris geen sluitend antwoord op kan geven...
Situatie:
Ca. 22 jaar geleden besluiten mijn grootouders al hun eigendommen te verdelen onder hun kinderen waarbij de naakte eigendom overgaat naar de kinderen en ze zelf het vruchtgebruik behouden.
Mijn moeder (hun dochter) krijgt het huis met bijhorende perceel grond. Mijn moeder + vader betalen hierop de verschuldigd rechten en taksen (± juni 1993)
Mijn grootvader komt te overlijden in 1998 - dit heeft op zich weinig impact op de situatie van naakte eigendom en vruchtgebruik.
Complexiteit 1:
Mijn moeder (gehuwd onder stelsel scheiding van goederen) komt te overlijden in het jaar 2000.
De naakte eigendom gaat over naar haar 2 kinderen (zus en ik), er worden successierechten betaald op naakte eigendom (76% van eigendom)
vruchtgebruikster blijft dezelfde (moeder van m'n moeder)
In principe wordt er op dit moment een uitgesteld vruchtgebruik gecreëerd voor m'n vader (echtgenoot van moeder bij overlijden)
Klopt dit tot dusver?
Complexiteit 2:
Grootmoeder komt te overlijden in juni 2015... wat moet er nu gebeuren?
naakte eigendom blijft bij zelfde personen (zus en mezelf)
vruchtgebruik: dit is volgens onze notaris uitgeteld vruchtgebruik dat nu actueel wordt. Vruchtgebruiker is mijn vader (echtgenoot van overleden moeder) en dit vruchtgebruik kan blijkbaar niet verworpen worden?
Complexiteit 3:
Betalingen en successierechten:
zoals reeds eerder aangehaald werd er in het verleden betaald:
- bij schenking in 1993
- bij overlijden moeder (zij was eigenaar van naakte eigendom) in 2000
nu werd het pand weer getaxeerd en zou mijn vader op het vruchtgebruik dat actueel wordt moeten betalen (leeftijd 63jr, overleden grootmoeder leeftijd 86jr).
Klopt dit?
En... in welke hoedanigheid is hij erfgenaam? - op de datum van overlijden van grootmoeder was hij in principe niet langer schoonzoon aangezien mijn moeder reeds eerder overleed....
In welke grootorde zullen die successierechten liggen?
>>>>>
Bijkomende vraag:
Indien hij zo snel mogelijk afstand wil doen van het vruchtgebruik aan 1 of beide kinderen, hoe kan dit best geregeld worden?
Alvast bedankt!