Actief worden van vruchtgebruik

KCT
Topic Starter

Actief worden van vruchtgebruik

#1 , 30 sep 2015 13:49

Een complexe situatie waar onze notaris geen sluitend antwoord op kan geven...

Situatie:
Ca. 22 jaar geleden besluiten mijn grootouders al hun eigendommen te verdelen onder hun kinderen waarbij de naakte eigendom overgaat naar de kinderen en ze zelf het vruchtgebruik behouden.
Mijn moeder (hun dochter) krijgt het huis met bijhorende perceel grond. Mijn moeder + vader betalen hierop de verschuldigd rechten en taksen (± juni 1993)
Mijn grootvader komt te overlijden in 1998 - dit heeft op zich weinig impact op de situatie van naakte eigendom en vruchtgebruik.

Complexiteit 1:
Mijn moeder (gehuwd onder stelsel scheiding van goederen) komt te overlijden in het jaar 2000.
De naakte eigendom gaat over naar haar 2 kinderen (zus en ik), er worden successierechten betaald op naakte eigendom (76% van eigendom)
vruchtgebruikster blijft dezelfde (moeder van m'n moeder)
In principe wordt er op dit moment een uitgesteld vruchtgebruik gecreëerd voor m'n vader (echtgenoot van moeder bij overlijden)

Klopt dit tot dusver?

Complexiteit 2:
Grootmoeder komt te overlijden in juni 2015... wat moet er nu gebeuren?
naakte eigendom blijft bij zelfde personen (zus en mezelf)
vruchtgebruik: dit is volgens onze notaris uitgeteld vruchtgebruik dat nu actueel wordt. Vruchtgebruiker is mijn vader (echtgenoot van overleden moeder) en dit vruchtgebruik kan blijkbaar niet verworpen worden?

Complexiteit 3:
Betalingen en successierechten:
zoals reeds eerder aangehaald werd er in het verleden betaald:
- bij schenking in 1993
- bij overlijden moeder (zij was eigenaar van naakte eigendom) in 2000
nu werd het pand weer getaxeerd en zou mijn vader op het vruchtgebruik dat actueel wordt moeten betalen (leeftijd 63jr, overleden grootmoeder leeftijd 86jr).
Klopt dit?
En... in welke hoedanigheid is hij erfgenaam? - op de datum van overlijden van grootmoeder was hij in principe niet langer schoonzoon aangezien mijn moeder reeds eerder overleed....

In welke grootorde zullen die successierechten liggen?

>>>>>

Bijkomende vraag:
Indien hij zo snel mogelijk afstand wil doen van het vruchtgebruik aan 1 of beide kinderen, hoe kan dit best geregeld worden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 sep 2015 19:52

...
In principe wordt er op dit moment een uitgesteld vruchtgebruik gecreëerd voor m'n vader (echtgenoot van moeder bij overlijden)
...
Klopt dit tot dusver?

----------------------------------------

Ja, dat is helemaal juist. Er is een actuele vruchtgebruiker (Oma) en een eventuele vruchtgebruiker (pa). Waarom eventueel? Omdat het er van af hangt wie eerst sterft. Overlijdt Oma eerder dan pa, dan wordt hij de actuele (en enige) vruchtgebruiker. Maar zou Oma hem overleven, dan wordt hij nooit vruchtgebruiker.

Er moet een aanvullende aangifte van nalatenschap worden ingediend bij Vlabel die verwijst naar het overlijden van moeder.

----------------------------------------

Vader kan dit VG niet verwerpen, omdat hij zonder twijfel destijds de erfenis van zijn vrouw heeft aanvaard. Dat eventueel VG zat in die erfenis; dus is het te laat daarvoor.

Hij kan er wel afstand van doen nu hij het VG "in handen" heeft. Daarvoor volstaat m.i. een gewoon document waarin hij dat duidelijk zelf neerschrijft. Wil hij dat de kadastrale legger wordt aangepast aan zijn afstand, dan moet hij dat laten registreren bij de FOD Financiën (50 euro).

--------------------------------------

Vader was op datum overlijden Oma inderdaad geen schoonzoon meer, maar hij heeft het VG nu niet geërfd. Bij overlijden van zijn vrouw erfde hij al dat eventuele recht.

--------------------------------------

Complexiteit 3:
Betalingen en successierechten:
zoals reeds eerder aangehaald werd er in het verleden betaald:
- bij schenking in 1993
- bij overlijden moeder (zij was eigenaar van naakte eigendom) in 2000
nu werd het pand weer getaxeerd en zou mijn vader op het vruchtgebruik dat actueel wordt moeten betalen (leeftijd 63jr, overleden grootmoeder leeftijd 86jr).
Klopt dit?

Ja. Elke overgang brengt belasting teweeg.

-----------------------------------

In welke grootorde zullen die successierechten liggen?

(Pas; te lang geleden - Hangt af van de waarde van het goed, van de leeftijd van uw pa, enz.)

-------------------------------

Bijkomende vraag:
Indien hij zo snel mogelijk afstand wil doen van het vruchtgebruik aan 1 of beide kinderen, hoe kan dit best geregeld worden?

Zie hoger.

anton65

#3 , 01 okt 2015 18:46

Misschien werden er in 2000 al successierechten betaald op de volle eigendom ipv op de naakte eigendom en moet nu geen bijvoeglijke aangifte worden ingediend. Controleer de berekening van de successierechten van destijds !

Reclame

wanton

#4 , 02 okt 2015 19:10

Wel bijvoeglijke aangifte wegens overgang van vruchtgebruik van grootmoeder naar vader. Rechten zijn beperkt.

Wolf, afstand van vruchtgebruik , moet dat niet via notariële akte?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 02 okt 2015 22:14

Nee, het is evenwaardig (of even-weinig-waardig) als een aangifte van nalatenschap. Eenzijdige documenten, niet-notarieel (de notaris stelt ze eventueel wel op maar tekent nooit) en dus onmogelijk te verwerken door de hypotheekbewaarder. Maar wel allebei verwerkt door de FOD Financiën om de kadastrale legger aan te passen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”