wel of niet garantie

delady
Topic Starter
Berichten: 548

wel of niet garantie

#1 , 01 okt 2015 13:52

Vriend van familielid kocht tweedehandsauto bij een verkoper 2de hands auto
Alleen maakte hij een contract op dat koper 0 maanden garantie had..
Ik dacht dat een ’handelaar’ verplicht 12 maanden garantie moest geven..
Intussen dat 12 maanden nog niet om zijn,,

Koppeling kapot, hij moest alleen de stukken betalen.. 265 euro
Was nog iets van 500 euro dacht ik

Gaf hij aan dat er olie bij koelwater was

Normaal volgens die man

Niet dus, nu

Joint classe kapot, voorstel dat hij stukken betaalt 250 euro

Enfin,
nog 1,5 maand tot 12 maanden om zijn


had hij wettelijk wel of niet recht op 12 maanden garantie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 okt 2015 13:58

Inderdaad, 12 maanden garantie is de wet (als het een professionele verkoper was). Let wel op, de eerste 6 maanden krijgt u automatisch garantie, de laatste 6 maanden moet de koper zelf gaan aantonen dat het om een bestaand gebrek gaat.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 01 okt 2015 14:31

Als verkoper niet vermeld op zijn factuur dat je 12 maand garantie hebt, dan heeft die verkoper grote pech en moet hij 2 jaar garantie geven.

Nochtans is de wet op de consumentenkoop toepasselijk op elke verkoop van tweedehands voertuigen (of andere roerende goederen) door een professioneel aan een consument waardoor elke beperking van de bij wet voorziene garantie nietig is. De toepasselijkheid van de wet op de consumentenkoop heeft voor gevolg dat de verkoper overeenkomstig art. 1649 quater § 1,1°, 3° B.W. verplicht is een garantietermijn te verlenen van 2 jaar vanaf de levering. Wanneer het een tweedehands wagen betreft, kunnen de verkoper en de consument een kortere termijn overeenkomen, zonder dat die termijn korter dan 1 jaar mag zijn. Een verkoop “zonder garantie” voldoet aldus niet aan deze wettelijke vereiste. Contractuele bedingen of afspraken overeengekomen vooraleer het gebrek aan overeenstemming aan de verkoper door de consument ter kennis is gebracht, en waardoor, rechtstreeks of onrechtstreeks de rechten van de consument beperkt of uitgesloten worden zijn bij toepassing van art. 1649 octies B.W. nietig. Aangezien de wet consumentenkoop van dwingend recht is, betreft het een relatieve nietigheid die enkel door de beschermde partij (de consument) kan ingeroepen worden.

Wanneer de consument zich dus uitdrukkelijk beroept op art. 1649 octies B.W., kan het voormelde garantiebeding (de uitsluiting van elke garantie) waardoor de rechten van de consument ernstig worden beperkt, geen rechtsgevolgen sorteren. De professionele verkoper blijft aldus garantieplichtig in de zin van art. 1649 quater,1, 1° en 3° B.W. voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestond bij de levering van de wagen en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 jaar, minstens 1 jaar, vanaf de levering. De meeste gebreken bij de verkoop van tweedehands wagens doen zich voor vrij kort na de verkoop (vaak wanneer vastgesteld wordt dat er in feite geen wagen maar een rijdend wrak verkocht werd). Wanneer bv een voertuig defect raakt binnen de 6 maanden na de aankoop en de levering ervan, blijft de garantieplicht van de verkoper principieel overeind.

De consument hoeft in dergelijke betwistingen zelfs niet de niet tegenstelbaarheid van de vermeldingen op de factuur en de strijdigheid ervan met de bepalingen van art. 31 en 32 van de wet op de handelspraktijken in te roepen, gezien zulks niet meer terzake dienend is gelet op de toepassing van de wet consumentenkoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”