hoe scheiden ?

Titaniumford
Topic Starter

hoe scheiden ?

#1 , 31 jul 2008 21:30

Mijn vrouw is vertrokken naar een andere gemeente en zegt dat ze haar domicilie veranderd heeft. Ik huur alleen een appartement.
1. Mag ik andere sloten steken ?
2. Ze zegt dat ze niet wil scheiden, maar ze is wel vertrokken. Wat kan ik dan doen om toch te scheiden als ze niet wil scheiden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 31 jul 2008 21:45

Art. 213 B.W.:

Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.

Je zal dus de toegang tot je woning voor je vrouw niet mogen ontzeggen.

Gronden tot echtscheiding:

Art. 229 B.W.:

§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd.
§ 2. De onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de aanvraag gezamenlijk wordt gedaan door de twee echtgenoten, na meer dan zes maanden feitelijk gescheiden te zijn of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.
§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.

Art. 230 B.W.:

De echtgenoten kunnen ook door onderlinge toestemming uit de echt scheiden volgens de voorwaarden die vastgesteld zijn in deel IV, boek IV, hoofdstuk XI, afdeling 2, van het Gerechtelijk Wetboek.

Groeten

7even

#3 , 01 aug 2008 15:12

Hey ,

In de praktijk is het zo dat de plaats van het domicilie-adres van je vriendin van belang is . Als haar domicilie daar niet meer staat dan heeft ze er niets te zoeken . Als je dan je sloten veranderd en ze komt er binnen dan zal de politie daarvan vaststellingen doen . Als haar domicilie er nog staat dan zal de politie daar niets mee doen.

Het juridisch apsect van andy hieronder klopt wel , maar dat is zaak voor de rechtbank en niet voor de praktijk. Trouwens ik zie geen enkele rechter een uitspraak doen dat je verplicht bent om samen te gaan wonen met je echtgenoot als je dat zelf niet wil .

mvg ,

Ikke

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”