dringend: autoverzekering geschrapt

mieke_le
Topic Starter

dringend: autoverzekering geschrapt

#1 , 28 sep 2015 14:02

Mijn autoverzekering werd begin deze maand geschrapt wegens een vergeten niet betaling. Heb ondertussen al verschillende andere verzekeringen gecontacteerd maar niemand wil mijn wagen verzekeren? Ik weet waarom mijn verzekering geschrapt werd maar bij alle andere kantoren krijg ik een pover excuus die niets met de eigenlijke feiten te maken hebben. Neem je telefonisch contatc dan zeggen ze dat ik een wanbetaler ben en dus een te groot risico. Nochtans is dit de eertse keer dat me dit is overkomen!

Maar wat moet ik nu doen? Kan ik nog ergens terecht? Waar moet ik nu mijn wagen verzekeren?

Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 28 sep 2015 14:05

verzekering geschrapt door een vergeten betaling?

u krijgt toch eerst aanmaningen en dergelijke.

het lijkt me sterk dat u door 1 vergetelheid geschrapt wordt

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2015 16:23

Verzekeringen geven dat aan elkaar door. Het zal moeilijk en in ieder geval duur om een andere verzekering te vinden.

Reclame

jef007

#4 , 28 sep 2015 16:27

denk u dat u de ene verzekering kan betalen als u de andere niet betaald heeft?
zijn er geen aanmaningen naar u verstuurd?

mieke_le
Topic Starter

#5 , 29 sep 2015 22:02

Ik heb gewoon 1 bericht gekregen met de betaling die nog moest gebeuren, was een openstaande rekekning van mei en hoewel al de rest dat er na kwam mooi op tijd werden betaald heeft die 1 openstaand bedrag nefast geweest! Ineens was er een bericht van een incasso bureau dat ik bepaald bedrag moest betalen binnen de 14 dagen. Ondertussen is dat bedrag betaald. Maar tussen het 1 ste en het 2 de bericht heb ik een brief ontvangen met schrapping van mijn contract en aan jef 007 hier. De rekening is ondertussen betaald he. Ik kan niet de ene niet betalen en ondertussen een andere nemen!!!
We hebben ondertussen al 2 kantoren geprobeerd en steeds de deur op onze neus gekregen. Op hun brief staat altijd 1 of andere rede maar nooit wordt er gesproken van de echte reden. Laatst kregen we eenr eactie terug met ' nog nooit een contract gehad op zijn naam???? Terwijl mijn man al minstens 20 jaar met een firma wagen rijdt. Een attest is zo geleverd! Het is pas als je dan telefonsich contact opneemt dat ze dan zeggen dat het komt doordat we te laat betaald hebben op onze vorige verzekering!
En ik vraag hier geen bekritisering maar wel wat we moeten doen? Waar we terecht kunnen!

j.demoor

#6 , 30 sep 2015 11:01

“Art.70.De ingebrekestelling bedoeld in artikel 69 geschiedt bij deurwaardersexploot of bij een aangetekende brief. Daarbij wordt aangemaand om de premie te betalen binnen de termijn bepaald in de ingebrekestelling. Die termijn mag niet korter zijn dan vijftien dagen, te rekenen vanaf de dag volgend op de betekening of de dag volgend op de afgifte van de aangetekende brief. In de ingebrekestelling wordt aan de premievervaldag en aan het premiebedrag herinnerd alsook aan de gevolgen van niet-betaling van de premie binnen de gestelde termijn en aan de aanvang van die termijn. Er wordt ook in vermeld dat de schorsing van de dekking of de opzegging van de overeenkomst uitwerking hebben vanaf de dag volgend op de dag waarop de termijn eindigt, zonder dat dit afbreuk doet aan de dekking die betrekking heeft op een verzekerd voorval dat zich voordien heeft voorgedaan.
Art.71.De schorsing of de opzegging hebben slechts uitwerking na het verstrijken van de termijn bedoeld in artikel 70, tweede lid. Als de dekking geschorst is, wordt als gevolg van de betaling van de achterstallige premies door de verzekeringnemer een einde gemaakt aan die schorsing. De verzekeraar die zijn verplichting tot het verlenen van dekking schorst, kan de overeenkomst opzeggen in dezelfde ingebrekestelling; in dat geval wordt de opzegging van kracht na het verstrijken van een termijn die niet korter mag zijn dan vijftien dagen te rekenen vanaf de eerste dag van de schorsing. Indien de verzekeraar de overeenkomst niet heeft opgezegd in dezelfde ingebrekestelling, kan de opzegging slechts geschieden mits een nieuwe ingebrekestelling is gedaan overeenkomstig artikel 70. De bepalingen van dit artikel met betrekking tot de schorsing van de dekking zijn niet van toepassing op de verzekeringsovereenkomsten met vrije premiebetaling.
Art.72.De schorsing van de dekking doet geen afbreuk aan het recht van de verzekeraar de later nog te vervallen premies te eisen op voorwaarde dat de verzekeringnemer in gebreke werd gesteld overeenkomstig artikel 70. In dit geval herinnert de ingebrekestelling aan de schorsing van de waarborg. Het recht van de verzekeraar wordt evenwel beperkt tot de premies voor twee opeenvolgende jaren.“(4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen).

“Mijn autoverzekering werd begin deze maand geschrapt wegens een vergeten niet betaling”

‘De verzekeraar die zijn verplichting tot het verlenen van dekking schorst, kan de overeenkomst opzeggen in dezelfde ingebrekestelling‘. Onderzoek of ’geschrapt’ zowel schorsing als opzegging omvat.

Zie verder : https://www.unitedconsumers.com/autover ... kering.jsp
In Nederland geldt volgende Rialto-mogelijkheid : http://www.ohra.nl/autoverzekering/auto ... eigerd.jsp
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

giserke

#7 , 30 sep 2015 15:00

Zou het niet kunnen dat er wel wat meer aan de hand is dat U ons niet vertelt?
Vb uw bonus malus die wat aan de hoge kant staat?

mieke_le
Topic Starter

#8 , 02 okt 2015 13:02

Sorry maar ik heb bonus malus 0. Heb al sinds 20 jaar geen ongeluk gehad en ik hoop dat dit ook zo blijft. Maar ik heb al door dat ik hier geen hulp lijk te krijgen. Je zegt dat ik dingen lijk te verzwijgen???? Ik stond gewoon 3 maand achter met de betaling van 1 maand. Blijkbaar was er in april een betaling aan onze aandacht ontsnapt. Eind augsutus, ben ik daar van verwittigd en half september kreeg ik een brief van schrapping van mijn contract. Heb alle papieren gekregen die een ander bureau bij inschrijving nodig heeft, gevolgd met een brief van een incasso bureau. Ondertussen is die betaling gebeurd en is dus alles in orde. Toch weigeren andere bureaus mijn wagen te verzekeren! en mijn vraag was eigenlijk waar kan ik terecht om mijn wagen alsnog te verzekeren? Ik veronderstelde dat advocaten dat zouden kunnen beantwoorden maar blijkbaar zie ik het dus verkeerd. Jullie lijken vooral te zoeken om mij te beschuldigen van liegen dan van een oplossing aan te bieden! dus bedankt maar het heeft voor mij geen enkele zin om hier te blijven komen.

mava105

#9 , 02 okt 2015 16:26

Ik veronderstelde dat advocaten dat zouden kunnen beantwoorden maar blijkbaar zie ik het dus verkeerd. Jullie lijken vooral te zoeken om mij te beschuldigen van liegen dan van een oplossing aan te bieden! dus bedankt maar het heeft voor mij geen enkele zin om hier te blijven komen.
Dan veronderstelde u totaal verkeerd.
Op JF zitten geen beroepsadvokaten, alleen vrijwilligers (ook advocaten natuurlijk) die hun vrije tijd besteden om mensen wegwijs te maken. Als het antwoord u niet aanstaat moet je hier natuurlijk niet verder zoeken, maar op zoek gaan naar een verzekeringsmaatschappij die wel wanbetalers opneemt in haar leden

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 okt 2015 20:06

denlowie

#11 , 02 okt 2015 21:03

Het probleem is dat die verzekering bijna onbetaalbaar zijn !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sperwer87

#12 , 02 okt 2015 21:27

Is een keuze die u moet nemen. Indien u bepaalde luxe wilt (2de auto want uw man rijdt met een firmawagen) dan moet je er uiteraard ook voor betalen. Je krijgt niks voor niks.

1) Zoiezo de toer doen bij alle verzekeringsagenten. Er gaan er wel een paar bij zijn die jou iets aanbieden.
2) Dan bepalen met wie dat je in zee wil gaan.

Sperwer87

#13 , 02 okt 2015 21:28

Ik vraag mij eigenlijk af wat jij trouwens onbetaalbaar vindt. Ik betaal 500 EURO ik en rij amper 4 jaar met de auto (wel nog geen ongeluk gehad). Ik kan mij moeilijk inbeelden dat iemand die al 20 jaar rijdt zonder ongelukkigen meer moet betalen dan ik.

denlowie

#14 , 02 okt 2015 21:56

Ik vraag mij eigenlijk af wat jij trouwens onbetaalbaar vindt. Ik betaal 500 EURO ik en rij amper 4 jaar met de auto (wel nog geen ongeluk gehad). Ik kan mij moeilijk inbeelden dat iemand die al 20 jaar rijdt zonder ongelukkigen meer moet betalen dan ik.
Lees deze link eens dan zal je weten waar over het gaat en hier TS zit met dit probleem !!

https://www.autoverzekering-berekenen.b ... ureau.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sperwer87

#15 , 02 okt 2015 22:11

Lees deze link eens dan zal je weten waar over het gaat en hier TS zit met dit probleem !!

https://www.autoverzekering-berekenen.b ... ureau.html
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een chauffeur die al 20 jaar rijdt zonder ongelukken en slechts één betaling heeft gemist niet alleen direct 'buiten gesmeten' wordt maar dat ze daarnaast alleen extreem hoge tot zelfs geen voorstellen krijgt. Is een situatie die gewoon vraagt voor meer uitleg.

Terug naar “Algemeen”