Je anticipeert niet voldoende op mogelijke ongevallen door de verkeerssituatie verkeerd in te schatten. Stop te kort achter voorligger. Rijdt te ver op kruispunt, terwijl je kon vermoeden dat je het niet tijdig zou kunnen verlaten.
Sta me toe om enkele punten te belichten, volgens mij is er van verkeerde inschatting geen sprake.
1e:
Stoppen als 2de wagen aan verkeerslicht (normale afstand ertussen)
Van links komt een vrachtwagen die niet gedraaid geraakt in de straat waar ik en mijn voorligger stilsta voor het rode licht.
Voorligger rijdt dan maar plots achteruit om plaats te maken voor vrachtwagen.
Ik kan niet naar achter aangezien ook auto's achter mij.
Mijn claxonneren heeft geen invloed, voorligger stopt niet en komt tot aanrijding.
3e:
Ik sta +/- 1 meter achter de haaientanden op een kruispunt zonder verkeerslichten.
De 2 rijbanen van mijn straat zijn gescheiden door een volle witte lijn, ik stond dus zeker niet te ver links opgesteld.
Tegenpartij wil mijn straat inrijden tegen een "te" vlotte snelheid, mist zijn bocht en knalt op mij.
Hier kan ik toch helemaal niets aan doen?
Tenzij:
1e: elke keer ik achter een auto stop 10 meter tussen laten voor in het geval hij achteruit moet rijden
3e: stoppen op 10m van de haaientanden voor in het geval iemand zijn bocht mist en dan heb ik totaal geen zicht op kruisend verkeer of fietsers
2e geval kan ik nog inkomen (alhoewel helemaal niet akkoord) dat je op een voorrangsbaan bij elke straat moet vertragen voor het geval er toch iemand is die mij geen voorrang zal verlenen.
Ik rijd nu al 15 jaar met de wagen en motor (+/-50.000km/jaar) en buiten die 3 ongevallen in mijn recht (waar het volgens mij een kwestie is van verkeerde plaats op het verkeerde moment) ben ik ongevalvrij.
Dan pikt het bij mij om bestempeld te worden als risicogeval.