Incassokantoor

strawberry
Topic Starter

Incassokantoor

#1 , 25 sep 2015 18:46

Enige tijd geleden kreeg ik schrijven Incassokantoor omdat ik me persoonlijk borg heb gesteld voor lening bij bank door firma.
Deze firma is in faling en er gebeurde nog geen verdeling.

Ik reageerde met de vraag of ze de curator wilden contacteren want dat er bij de verdeling wel voldoende liquide zou zijn om hen uit te betalen.
Als antwoord kwam dat ze schuldvordering hadden ingediend maar dat ik mijn verplichtingen als persoonlijke borgsteller moest nakomen.

Ik heb geantwoord dat dit moeilijk is gezin ik een gezin te onderhouden heb, een minimuminkomen heb en geen eigendom (roerend of onroerend) meer heb.
Bovendien door andere borgstellingen een grote schuldenberg heb.

Ze begrepen de situatie maar om te tonen dat ik van goede wil was moest ik toch een afbetalingsplan voorstellen hoe laag ook om verdere problemen te voorkomen.

Een dag later brief van een deurwaarder over hetzelfde en ook te betalen aan zelfde Incassokantoor met intresten en extra kosten. Kortom al een dikke 4000€ meer.

Ik heb incassobureau mail gestuurd met de melding van brief die ik mocht ontvangen van deurwaarder en dat nu de schuld nog is opgelopen wat het op de duur onoverkoombaar maakt samen met de andere schulden.

Ik heb dan een heel laag bedrag vermeld als ik op die manier deurwaarders aan de deur kon vermijden. (Heb er door dat faillissement al zoveel gezien dat ik al begin te bibberen wanneer ik een naamwoord deurwaarder zie).
Incasso ging akkoord maar kreeg dan een hele brief waarin ook stond dat deze afbetalingen hen niet zullen beletten loonbeslag uit te voeren.
Als ze nu dat ook nog gaan doen ...

Ik voel me serieus beetgenomen.
In schuldbemiddeling kan ik niet gaan want ben nog steeds zelfstandig.

Nu is mijn vraag, kan dat Incassokantoor zomaar een deurwaarder inschakelen met de nodige extra kosten?
Zal ik dat luttele bedrag (voor hen en voor velen misschien klein maar voor ons gezin een extra dag in de maan enkel boterham) of wacht ik een dagvaarding af?

Ben misschien dom geweest te antwoorden Maarja is nu te laat.

De bevoorrechte schuldeiser bij het faillissement heeft ook niet gewacht op verdeling en is overgegaan tot verkoop van alle roerende en onroerende goederen vandaar dat ik nu niets meer heb.

Het enige wat ik nog heb is angst, verdriet en veel schulden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2015 19:52

Wat je nu overkomt is de prijs van borgstelling, die gaan je pluimen tot de laatste cent !

U heeft persoonlijk de borg getekend, en daar kan men niet meer onderuit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 25 sep 2015 19:57

Waarom zou je niet in crs kunnen gaan als zelfstandige. Maar je spreekt van loonbeslag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW

#4 , 25 sep 2015 19:57

Uw schuldeisers hebben natuurlijk recht op hun geld, en voor zover ik kan afleiden uit uw post, gebruiken ze daar legale middelen voor.

denlowie

#5 , 25 sep 2015 20:05

Waarom zou je niet in crs kunnen gaan als zelfstandige. Maar je spreekt van loonbeslag.
Een zelfstandige kan pas in een csr gaan 6 maanden na de stopzetting of 6 maanden na het faillissements vonnis !

sloeberken

#6 , 25 sep 2015 23:02

Een zelfstandige kan pas in een csr gaan 6 maanden na de stopzetting of 6 maanden na het faillissements vonnis !
Sorry was een beetje te snel geweest.

Artikel 1675/2, eerste en tweede lid.
Elke natuurlijke persoon met woonplaats in België, die geen koopman is in de zin van
artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame
wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet
kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de arbeidsrechtbank een verzoek
tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.
Indien de in het eerste lid bedoelde persoon vroeger koopman is geweest, kan hij dat
verzoek slechts indienen ten minste zes maanden na het stopzetten van zijn handel of,
zo hij failliet werd verklaard, na de sluiting van het faillissement.

strawberry
Topic Starter

#7 , 26 sep 2015 09:10

Absoluut pluimen tot de laatste cent of beter pluim.
De kip heeft geen pluimen meer...

De dag van vandaag kan je geen lening meer krijgen zonder persoonlijke borgstelling.

Schuldeisers moeten betaald worden. 100% akkoord.
Toen ik nog in de mogelijkheid was werden alle rekeningen onmiddellijk na ontvangst betaald zonder rekening te houden met vervaldag. Ik kon niet verdragen ergens met een schuld te staan.

Nu heb ik voordien geprobeerd alles op voorhand uit de hand te verkopen. Er was zelfs een mooi bod voor mijn onroerend goed.
Had dit alles kunnen doorgaan dan was iedereen netjes betaald.
Maar nee de bevoorrechte schuldeiser moest zo nodig onmiddellijk overgaan tot openbare verkoop en had geen oor naar het bod. Dit terwijl er voldoende zou zijn voor hen bij verdeling na faillissement.
Een faillissement is niet afgesloten van vandaag op morgen maar wachten kon blijkbaar niet.
bevoorrecht schuldeiser was een bank.
Ben zelf als particulier 2 keer mijn mooie spaarcenten kwijtgespeeld aan faillissementen van banken.
Van al hun mooie reclames word ik gek.

Sommigen halen hun geluk uit het plezier anderen zo diep mogelijk in de aarde te duwen. Ze bekijken de hele situatie niet maar denken enkel aan hun eigen promotie. Spijtig want heel wat zaken zouden sneller en eenvoudiger opgelost worden als er eens eerst geluisterd zou worden. Is nu te laat en voorbije zaken nemen geen keer. (Prietpraat hoort niet thuis op een juridisch forum maar moest er even af)

Loonbeslag kan toch enkel wanneer de kredietgever of het Incassokantoor toelating van rechter kreeg of wanneer er een vonnis is?

strawberry
Topic Starter

#8 , 26 sep 2015 09:36

Wat ik me ook nog afvraag, mag een Incassokantoor parallel met hen een deurwaarder brief laten sturen en dan zo nog eens dik pak extra kosten aanrekenen?
We waren op dat moment aan het onderhandelen en heb steeds netjes direct hun mail beantwoord.

denlowie

#9 , 26 sep 2015 12:50

Bijna altijd komt een deurwaarder na een vonnis van de beslagrechter.

denlowie

#10 , 26 sep 2015 12:54

kan hij dat verzoek slechts indienen ten minste zes maanden na het stopzetten van zijn handel of zo hij failliet werd verklaard, na de sluiting van het faillissement.
Daar ben ik persoonlijk niet zo zeker van, daar ik iemand ken en zijn faillissementen, persoonlijk en bvba zijn nog niet afgesloten en hij zit nu reeds 6 jaar in de CSR

Zeer droevig voor deze man, ken hem persoonlijk zeer goed.

sloeberken

#11 , 26 sep 2015 12:59

kan hij dat verzoek slechts indienen ten minste zes maanden na het stopzetten van zijn handel of zo hij failliet werd verklaard, na de sluiting van het faillissement.
Daar ben ik persoonlijk niet zo zeker van, daar ik iemand ken en zijn faillissementen, persoonlijk en bvba zijn nog niet afgesloten en hij zit nu reeds 6 jaar in de CSR

Zeer droevig voor deze man, ken hem persoonlijk zeer goed.
Bij een bvba kan dit wel.

denlowie

#12 , 26 sep 2015 13:01

Maar hij is ook persoonlijk failliet verklaart en dit is ook nog niet afgesloten, ja bij een vennootschap is niet de zaakvoerder failliet maar de vennootschap, vandaar dat dit dan wel kan.

strawberry
Topic Starter

#13 , 26 sep 2015 13:08

Bijna altijd komt een deurwaarder na een vonnis van de beslagrechter.
Er is geen vonnis er is geen rechtszaak

sloeberken

#14 , 26 sep 2015 16:16

Bij alle leningen en borgstellingen teken je afstand van loon, dit gaat zonder vonnis.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”