onderhoudsgeld betalen

club25
Topic Starter

onderhoudsgeld betalen

#1 , 27 mei 2014 08:16

Hallo ,

Volgend vraagje nl 4 jaar geleden woonde ik wettelijk samen met mijn huidige ex en kinderen maar in wederzijds overleg is de relatie stopgezet geweest

Nu overweeg ik van onderhoudsgeld te betalen ook fiscaal gezien of maakt dit niet veel uit en zoja indertijd zijn enkele practische afspraken op papier gezet bij de notaris maar niets over onderhoudsgeld.

Hoe moet je dit aanpakken ? en speelt het fiscaal een rol voor mij

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 mei 2014 08:34

Onderhoudsgeld voor je ex?
Alimentatie voor de kinderen?

Wat is de vraag juist?
Waarom overweegt u nu om dat te gaan betalen?

club25
Topic Starter

#3 , 27 mei 2014 10:22

sorry voor de onduidelijkheid

Ik zou een maandelijkse som willen storten aan mijn ex dat kan aangewend worden voor kosten voor de kinderen.

Indertijd is dit niet afgesproken maar nu overweeg ik dit en daarom ook de vraag uit fiscaal oogpunt.

Kan ik dit inbrengen in mijn belastingen of werkt dit nadelig ?

Reclame

duma

#4 , 27 mei 2014 11:10

Elke ouder is verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud van zijn kinderen. Indien ze niet 50/50 bij elke ouder verblijven en dus de dagdagelijkse kosten niet evenredig verdeeld worden, moet de ouder waar de kinderen het minste verblijven alimentatie betalen aan de andere (uitzonderingen zijn altijd mogelijk). Het is dus raar dat hierover geen afspraken gemaakt werden vier jaar geleden en uw ex er nog niet eerder achter vroeg. Des te beter voor u.

Als u nu maandelijks alimentatie zou storten op de rekening van uw ex, kan u dat fiscaal inbrengen voor 80%.

Uw vraag over 'nadelig' kan ik niet goed volgen. Waar hebt u schrik voor? Wat zou er nadelig kunnen zijn?

Denk ook goed na over het bedrag dat u zou storten. Hou er rekening mee dat zodra u begint met stortingen, uw ex dit zal kunnen gebruiken om aan te tonen dat u alimentatie betaalt. U zal dus niet zomaar kunnen stoppen met dat te betalen of kunnen beslissen dat u minder gaat betalen. Best ineens op papier zetten hoeveel u zal betalen en waarvoor het zal dienen.

JPV

#5 , 28 mei 2014 07:39

Fiscaal is het enkel aftrekbaar mits vonnis of akte, dacht ik.

basejumper

#6 , 12 jun 2014 22:32

Wat is onderhoudsgeld of alimentatie?

Onderhoudsgeld of alimentatie is een som geld die iemand regelmatig (bv. maandelijks of jaarlijks …) stort aan een verwante of (ex-)familielid (kind, ouder, ex-echtgenoot …) die niet zelf voor zijn eigen behoeften kan instaan. Dat kan het gevolg zijn van de beslissing van een rechter of van een akkoord tussen de onderhoudsplichtige (diegene die het onderhoudsgeld betaalt) en de onderhoudsgerechtigde (diegene die het onderhoudsgeld ontvangt).

Onder welke voorwaarden kan ik mijn betaald onderhoudsgeld aangeven?

U moet gelijktijdig aan de volgende 4 voorwaardenvoldoen:

u moet het onderhoudsgeld betalen ter uitvoering van een onderhoudsverplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek
de persoon die het onderhoudsgeld krijgt mag geen deel uitmaken van het gezin van de persoon die de uitkering betaalt
u moet het onderhoudsgeld regelmatig betalen
u moet de betaling van het onderhoudsgeld verantwoorden met bewijskrachtige bescheiden

Wat is een "onderhoudsverplichting" en ten opzichte van wie bestaat ze?

De onderhoudsverplichting bestaat onder bepaalde voorwaarden ten opzichte van:

echtgenoten, ex-echtgenoten, wettelijk samenwonenden
kinderen, kleinkinderen
geadopteerde en ten volle geadopteerde kinderen en hun adoptanten
ouders, grootouders
schoondochters, schoonzonen, schoonouders
pleegkinderen en pleegouders

De onderhoudsplicht bestaat niet tussen zijverwanten (broers, zusters, ooms, tantes ...).

Voor uw minderjarige kinderen of studerende meerderjarige kinderen hebt u altijd een onderhoudsplicht. Voor andere personen hebt u alleen een onderhoudsplicht als ze zich in een staat van ‘behoeftigheid’ bevinden.

Wat is een "gezin"?

Het woord "gezin" moet in zijn gewone betekenis worden verstaan en wijst op een feitelijke toestand die gekenmerkt wordt door een huiselijk samenleven (haard) en -wonen. Tijdelijke onderbrekingen van het samenwonen zijn toegestaan (bijvoorbeeld verblijven op een kot, een jaar in het buitenland studeren …).

Deze voorwaarde moet worden beoordeeld op het tijdstip van de betaling van het onderhoudsgeld.

Wat is “regelmatig” betalen?

Het begrip "regelmatig" betekent "periodiek".

Het onderhoudsgeld wordt als een regelmatige betaling beschouwd als de stortingen wekelijks, maandelijks of driemaandelijks gebeuren.

Wat zijn “bewijskrachtige bescheiden"?

Bewijskrachtige bescheiden zijn documenten die aantonen

dat het onderhoudsgeld werkelijk betaald is
aan wie het onderhoudsgeld betaald is

Dat kunnen bijvoorbeeld bankrekeninguittreksels zijn.

bron
http://financien.belgium.be/nl/particul ... d/betaald/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

club25
Topic Starter

#7 , 25 sep 2015 07:29

ik wil nog eventjes terugkomen op mijn eerder geplaatste topic

Wanneer ik nu beslis om per kind een bepaalde som elk maand op een af te spreken rekening zou storten en dit akkoord op papier zet en getekend door mij en mijn ex, komt dit dan in aanmerking om dit ook effectief in te brengen in mijn belastingen ?

Zonder dat deze verplichting ooit is opgelegd want zijn in goeie verstandhouding uiteengegaan

JPV

#8 , 25 sep 2015 08:28

het moet via vonnis of akte geregeld zijn. Anders zouden veel mensen 1000 euro storten elke maand en dan cash bvb 800 euro terugkrijgen. Fiscaal zou dit héél interessant zijn.

club25
Topic Starter

#9 , 25 sep 2015 15:48

ok dus bij de notaris dit als akte laten vaststellen

Bedankt voor de info

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 sep 2015 17:32

authentieke akte wel te verstaan.

Madeliefje35

#11 , 27 sep 2015 07:55

Onderhoudsgeld is inderdaad fiscaal aftrekbaar, maar dit is voor 80% van je bruto inkomen (wordt afgetrokken van je gezamenlijk belastbaar inkomen). Netto komt dit neer op +/- 40% netto die je effectief teruggestort krijgt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”