Verkoop 100% aandelen roerende voorheffing

victorprins
Topic Starter

Verkoop 100% aandelen roerende voorheffing

#1 , 24 sep 2015 19:08

Hallo,

Ik had de volgende vraag:
Betreft een natuurlijk persoon welke 100% van de aandelen heeft in een vennootschap (BVBA).
Deze verkoopt de aandelen aan een derde (binnen de EU).

De balans ziet er als volgt:

ACTIVA
Pand 1.000
Vorderingen 1.500
Bank 1.500
Totaal 4.000

PASSIVA
EIgen vermogen 3.000
Schulden 1.000
Totaal 4.000

De aandelen worden verkocht voor 7.000 (alle activa inclusief bank). De verkoopopbrengst is onbelast.
De aandelen worden gedeeltelijk betaald ( 1.300) vanuit de 1.500 vanuit de bank van de vennootschap.

Is de directe betaling van 1.300 niet belast middels deze constructie?

Immers bij uitkering voor verkoop had een roerende voorheffing aan de hand geweest. Doordat de verkoper de aandelenprijs nu verhoogd met de aanwezige liquide middelen en niet uitkeert ontloopt hij de roerende voorheffing.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,

Victor

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 24 sep 2015 19:59

Een inkoop eigen aandelen wordt doorgaans belast als een dividend (25%). Normaal gezien wel dus.

Ik veronderstel dat de overname via een EU holding ergens gebeurt? Eén oplossing zou kunnen om de overname te realiseren via de holding dmv. een schuldvordering tussen koper en verkoper. Je kan daarna een dividend declareren van 1.300 naar de holding en vervolgens de schuldvordering aflossen. Hierdoor zal verkoper geen roerende voorheffing moeten betalen, hoewel er in feite toch een inkoop eigen aandelen heeft plaatsgevonden. Kan ook via een nieuwe BE dochter van de holding, die je dan samenvoegt met het overgenomen bedrijf via fusie.

Dan zit je natuurlijk wel met het nieuwe artikel 344 (fiscaal misbruik). Je zal dus mogelijk een economisch verhaal moeten vinden die bij deze constructie past. Ik acht de kans klein dat de fiscus zoveel onderzoek zal doen om zo'n constructie onderuit te halen, maar je weet nooit. Zeker wanneer het een deels buitenlandse structuur is. Moet op zich wel te verantwoorden zijn met een mooi verhaal. Volgens mij is het feit dat de deal anders bv. niet zou "kunnen" doorgaan (onvoldoende middelen voor een overname) al voldoende.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”