factuur ontvangen (geen offerte en geen uitvoering van werken

LDB
Topic Starter
Berichten: 101

factuur ontvangen (geen offerte en geen uitvoering van werken

#1 , 23 sep 2015 17:04

Wij staan op een camping met een residentiele caravan en hebben daar een tuintje. In de loop van de maand april hadden we contact met iemand die tuinonderhoud doet en hem gevraagd om eens te komen kijken en een prijs te maken voor heraanleg van ons tuintje. Hij is komen kijken en heeft wat opgemeten en beloofde ons per e-mail een prijsofferte op te sturen, maar wij hebben niks ontvangen. Na 1 maand komt hij naar onze caravan en maakt een prijsofferte met de losse hand want dat wist hij nog ni en dat ook ni, maar allee we hadden gezegd ok kom het maar doen. Er werd wel afgesproken dat wij het voorbereidend werk al zouden doen t.t.z. stenen en kiezel wegdoen. Hij zou dan starten met het werk dd. 16/06/2015. Op 14/6 krijgen we telefoon van hem dat hij een ongeval gehad heeft in zijn frituur en zich verbrand heeft en dus niet kan komen op de afgesproken datum. Na ongeveer een week was hij al terug in zijn frituur aan 't werken. Wij zijn dan gaan vragen wanneer hij bij ons zou kunnen beginnen, maar hij kon hier niet direct op antwoorden. Wij hebben dan nog wat afgewacht en hem meerdere keren gaan vragen wanneer hij zou kunnen komen. Dan zei hij "ja mijn frituur is juli en augustus open en ik moet er zijn en op de camping mag ik toch tijdens die maanden geen werken uitvoeren". Wij hebben dit nagevraagd aan de campinguitbater en dit bleek niet waar te zijn. Hij heeft verder geen concrete afspraken gemaakt en moeite gedaan om een nieuwe tijdstip af te spreken. Ondertussen zaten wij wel met een opgebroken gedeelte dat bij regen onder water stond. Dus wat is er uiteindelijk gebeurd. Wij werden het braaf afwachten beu en hebben zelf de klus geklaard. Op 1/8/2015 hbben we hem er persoonlijk van verwittigd dat hij niet meer moest komen. Nu dd. 23/9/2015 krijgen we een factuur in de bus t.b.v. 205.70 euro en dit is voor de opmaak van de offerte en materiaal dat hij heeft gaan halen en teruggebracht omdat wij de werken zelf hebben uitgevoerd en hem hier niets hebben van laten weten. Een echte officiele offerte werd echter niet gemaakt en er is ook niets getekend door beide partijen. Graag uw mening a.u.b.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 23 sep 2015 17:51

Prijs voor een offerte kan alleen maar indien dit op voorhand is afgesproken. Dus dat bedrag moet u in elk geval niet betalen. Prijs voor het materiaal dat hij is gaan halen en heeft teruggebracht kan maar indien hij kan bewijzen dat hij deze heeft gekocht voor u hem verwittigde dat hij niet meer moest komen, en indien hij kan bewijzen dat hij niet volledig terugbetaald is geweest. Vraag hier dus de bewijsstukken van op.

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2015 20:07

Heeft die man een ondernemingsnummer / Btw nr?
Wat zijn zijn algemene voorwaarden.
U had hem beter met een AS nog één week de tijd gegeven - wijzend op de foute antwoorden om de werken uit te voeren.
Factuur dient u wel te protesteren en dat doet u ook best binnen de 8 dagen ( via een AS)

Reclame

LDB
Topic Starter
Berichten: 101

#4 , 23 sep 2015 21:32

Bedankt voor jullie vlugge respons. Er werd niet gezegd dat hij iets zou aanrekenen voor het opmaken van een offerte. Er werd zelfs geen echte offerte gemaakt en er werd niets getekend (door geen van beide partijen).
Op de toegestuurde factuur staat een BTW nummer vermeld en aan de achterzijde staan de algemene voorwaarden vermeld. En onder art.6 staat vermeld dat in geval van betwisting dit binnen de 8 dagen per AS dient te gebeuren.
Als we de factuur betwisten per AS op welke basis moeten we dit dan doen om volledig rechtsgeldig te zijn? Zijn factuur werd ons per gewone post opgestuurd en gelukkig zijn we juist voor enkele dagen op ons thuisadres (morgen vertrekken we terug naar zee voor 14 dagen en daar hebben we geen post).

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 sep 2015 21:40

Daar u zich niet expliciet akkoord heeft verklaard met de AV, zijn deze niet bindend voor u. Dus wat er op de achterkant staat mag u negeren.

U stuurt een AS, waarin u stelt factuur nr XXX van datum xx/xx/xx te betwisten, en wel om volgende redenen:
-u bent niet op voorhand geïnformeerd over enige kost voor de opmaak van een offerte, zoals bepaald in artikel 18 van het KB van 30/6/96 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon, waaruit volgt dat de offerte kosteloos is;
-u enkel wil betalen voor enig verlies dat hij geleden heeft bij aangekochte producten, indien hij u aantoont dat hij deze producten heeft aangekocht voor 1/8/15, nl de datum waarop u hem liet weten dat u niet meer met hem wenste samen te werken, en indien hij u kan bewijzen dat hij bij terugname van deze producten verlies heeft geleden, dus op voorlegging van factuur aankoop, en voorlegging creditnota van de teruggebrachte producten.
Met vriendelijke groeten uiteraard.

Kopie versturen ook met gewone post, in beide brieven naar elkaar verwijzen, en indien hij de AS niet afhaalt ongeopend bewaren.

LDB
Topic Starter
Berichten: 101

#6 , 23 sep 2015 23:09

Bedankt zal jullie raad opvolgen

mjers
Berichten: 1788

#7 , 24 sep 2015 07:45

Maar er is hier toch geen enkel schriftelijk bewijs dat hij bij jullie de werken mocht komen uitvoeren?
Hoe gaat hij bewijzen dat jullie het akkoord gegeven hebben aan hem om de werken uit te voeren?

Terug naar “Consumenten Koop”