Heu... haarkloverij? Je spreekt over een wetgeving die expliciet bedoelt is voor de mutualiteit. Het is héél erg kort door de bocht om dit door te trekken naar alles en iedereen. Net zoals een boekhouding bijhouden expliciet verplicht is voor bedrijven, kan je dit ook niet doortrekken naar particulieren. Of net zoals vrachtwagens een tacograaf moeten hebben, kan je dit niet doortrekken naar personenwagens.Kijk Tom, als dergelijke haarkloverij algemeen aanvaard wordt, dan kunnen we hier ook stoppen met verwijzen naar rechtspraak aangezien dat telkens over iemand anders gaat.
Het gaat dan ook niet over het recht of de verplichting van eender welke partij om iets te doen, het gaat over een definitie. Jij argumenteert dat een definitie voor de ene partij anders mag/kan zijn dan voor een andere partij.Heu... haarkloverij? Je spreekt over een wetgeving die expliciet bedoelt is voor de mutualiteit. Het is héél erg kort door de bocht om dit door te trekken naar alles en iedereen. Net zoals een boekhouding bijhouden expliciet verplicht is voor bedrijven, kan je dit ook niet doortrekken naar particulieren. Of net zoals vrachtwagens een tacograaf moeten hebben, kan je dit niet doortrekken naar personenwagens.Kijk Tom, als dergelijke haarkloverij algemeen aanvaard wordt, dan kunnen we hier ook stoppen met verwijzen naar rechtspraak aangezien dat telkens over iemand anders gaat.
Maar de topic starter mag altijd naar de rechter proberen stappen met het argument dat een mutualiteit een haarprothese moet erkennen, en dat een private verzekeraar geen mutualiteit is, dat dit dan haarkloverij is. Ik geef haar weinig kans op succes...
Sorry, hoor, maar ik zie daar nergens een definitie van een prothese staan. Ik zie enkel staan dat een mutualiteit verplicht wordt om onder bepaalde omstandigheden een "haarprothese" terug te betalen. Meer dan dat zie ik daar niet staan...Het gaat dan ook niet over het recht of de verplichting van eender welke partij om iets te doen, het gaat over een definitie. Jij argumenteert dat een definitie voor de ene partij anders mag/kan zijn dan voor een andere partij.
Ik heb ook niet gezegd dat er een definitie van prothese stond. Er staat letterlijk dat een haarprothese valt onder de definitie van medisch hulpmiddel. Ik heb niets anders beweerd. Er werd hier geargumenteerd (niet noodzakelijk door dkv, maar wel door medeforumgangers) dat dit geen medische prothese zou zijn. De wet stelt dus iets anders.Sorry, hoor, maar ik zie daar nergens een definitie van een prothese staan. Ik zie enkel staan dat een mutualiteit verplicht wordt om onder bepaalde omstandigheden een "haarprothese" terug te betalen. Meer dan dat zie ik daar niet staan...Het gaat dan ook niet over het recht of de verplichting van eender welke partij om iets te doen, het gaat over een definitie. Jij argumenteert dat een definitie voor de ene partij anders mag/kan zijn dan voor een andere partij.
Om het in jouw termen uit te drukken: punt, andere lijn.De Raad van State steunt zich hier bij op artikel 1, lid 2, a), van de Richtlijn 93/42/EEG, hoewel deze richtlijn duidelijk stelt dat als een medisch hulpmiddel kan aanzien worden elk instrument dat bestemd is om bij de mens aangewend te worden om onder meer de anatomie te wijzigingen.
Haarprothesen zoals ze in dit besluit bedoeld worden vallen wel degelijk onder deze definitie
Ik heb ook niet gezegd dat er een definitie van prothese stond. Er staat letterlijk dat een haarprothese valt onder de definitie van medisch hulpmiddel. Ik heb niets anders beweerd. Er werd hier geargumenteerd (niet noodzakelijk door dkv, maar wel door medeforumgangers) dat dit geen medische prothese zou zijn. De wet stelt dus iets anders.Sorry, hoor, maar ik zie daar nergens een definitie van een prothese staan. Ik zie enkel staan dat een mutualiteit verplicht wordt om onder bepaalde omstandigheden een "haarprothese" terug te betalen. Meer dan dat zie ik daar niet staan...Het gaat dan ook niet over het recht of de verplichting van eender welke partij om iets te doen, het gaat over een definitie. Jij argumenteert dat een definitie voor de ene partij anders mag/kan zijn dan voor een andere partij.
Ik ken(de) een 25 jarig meisje, tumorpatiente. Haar ouders hebben alle moeite gedaan om een zo goed mogelijke "pruik" (want dat is het) te laten maken, lang natuurlijk haar (zoals ze had).Voor alle duidelijkheid, ik kan mij er wel in vinden dat er een zeker psychologisch voordeel moet zijn aan het dragen van een pruik dat het welzijn van een patiënt bevordert en dus als medische prothese aanzien kan worden. TS eist echter dat het volledig wordt terugbetaald, waardoor het in feite gelijk gesteld wordt aan een prothese die absoluut levensnoodzakelijk is omdat de invalide anders niet zou kunnen stappen of voorwerpen gebruiken.
Het "smeergeld" is dus een gedeeltelijke compensatie, wat volgens mij perfect te verantwoorden is. Ik denk dat er terechte twijfel is of dit even "medisch noodzakelijk" als een arm- of beenprothese.
Dat is een discussie die de verzekering moet aangaan voor het zijn algemene en specifieke voorwaarden opstelt, niet erna wanneer het probleem zich stelt.TS eist echter dat het volledig wordt terugbetaald, waardoor het in feite gelijk gesteld wordt aan een prothese die absoluut levensnoodzakelijk is omdat de invalide anders niet zou kunnen stappen of voorwerpen gebruiken.
Dat is exact wat ik min of meer in #16 ook al schreef Eylis.Het probleem van de "wel of niet terugbetaling" van de haarprothese zit 'm niet in het feit of een pruik een prothese is. Dat is een pruik in geval van oncologische behandeling wél. Maar het gaat om Wélke haarprothese je kiest. Als je een eenvoudige halflange synthetische pruik aanschaft, kost dat 250 euro. Die zijn mooi, elegant en duurzaam voor de tijd je ze nodig hebt. Dezre pruiken zijn tegenwoordig bijna niet van echt haar te onderscheiden en zelfs makkelijker te onderhouden. Pruiken van echt mensenhaar en dan nog van een lange lengte zijn peperduur. Ze leven langer, maar het is niet de bedoeling je pruik jaren te dragen...Bovendien moét het haar niet lang zijn....de prothese-functie is voldaan met een mooi halflang of kort model
Dus dat de verzekering 250 euro aanbiedt: dat is de prijs waarvoor poster een goede chemopruik had kunnen aanschaffen.