onbrekende goederen

The Chaser
Topic Starter

onbrekende goederen

#1 , 15 sep 2015 11:01

Hallo allen,

Ik kocht voor mezelf een NAS overlaatst en na veel zoeken en nadenken kocht ik 2 harde schijven bij X [firmanamen vermelden is niet toegestaan],
die flink goedkoper was dan mijn vaste aankoop site.

Op mijn werk pakte ik het paketje van PostNL in ontvansgt en samen met mijn collega opende ik het paketje.
Er stak maar 1HDD in en geen leverbon.
Op zich niet heel speciaal, ik ontvang wel vaker goederen die later nog aangevuld worden.

Ik email X met de vraag wanneer ik het resterende hdd zal ontvangen.
Op de avond zie ik op de website dat ze ook een chat hebben en ik stel daar dezelfde vraag, deze melden me dat er 2 in hadden moeten zitten.
Met de vraag wat ik dan moest doen kreeg ik geen anwtoord en werd de chat sessie beeindigd. Deze chat heb ik dan in mijn email bewaard.

Deze stuur ik dan opnieuw naar X met de vraag dat ik me dus zorgen maak over de zending.

De ochtend erop haal ik de doos waar het pakket in zat en merk dat deze aan de onder kant is geforceerd en open is geweest en de opvulling beschadigd is.
Ik bel X die dan mijn emails opzoekt en deze met mij doorneemt. Ik krijg de opdracht een formulier van hun te ondertekenen en foto's te nemen.
Dit voer ik uit en wacht op antwoord. De week erna (gisteren) na nog geen antwoord ontvangen te hebben stuur ik opnieuw een email met vraag naar status en dat ik wel nog steeds de harde schijf wil. Ik krijg de dag erna nog geen antwoord en besluit de avond erop de bellen.
De mevrouw wees me er op dat aan de hand van het gewicht ze zagen dat wel 2 HDD's zijn verstuurd en ik een vijftal dagen zal moeten wachten op het onderzoek van postnl.

Ondertussen vind ik en mijn collega ook dat het best wel vreemd blijft, ik krijg van hun geen reacties per email en info. Nu hadden ze me vandaag een antwoord per email befloofd die ik nu afwacht.

Kan iemand mij verder inlichten wat mijn rechten als consument zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 sep 2015 11:25

Tot aan de levering is de verkoper verantwoordelijk, dus daar u slechts 1 harde schijf heeft ontvangen, dienen zij ervoor te zorgen dat de 2e ook bij u terechtkomt. Wat er onderweg allemaal mis is gegaan is dan ook niet uw zaak of probleem.

Duurt dit nog lang, laat hen dat weten dat zij, als verkoper, wettelijk aansprakelijk zijn tot het pakket wordt geleverd. Dat zij bijgevolg dan ook ervoor dienen te zorgen dat u ontvangt wat u heeft besteld, namelijk de 2e harde schijf. Dat bewijslast dat het pakket correct is geleverd bij hen ligt. Dat u uiteraard niet kan wachten tot hun intern onderzoek is afgelopen, en dat dit voor de uitvoering van de overeenkomst ook van geen tel is.

The Chaser
Topic Starter

#3 , 15 sep 2015 11:56

Dank je voor het antwoord,
Hoe zet ik dit om in de praktijk?

Reclame

The Chaser
Topic Starter

#4 , 15 sep 2015 12:40

Dank je voor het antwoord,
Hoe zet ik dit om in de praktijk?
#ik zag geen mogelijkheid het vorige bericht te wijzigen.

Ik heb hun net gebeld opnieuw en ze melden dat ze hierboven genoemde onzin is, en dat ze een maand hebben voor hun intern onderzoek en ik al blij mag zijn dat ze dit vroeger willen oplossen.
Degene die het opvolgt mogen ze mij niet doorgeven of contact gegevens geven. Volgens mij zien ze de wet dan van nederland ofzo?

alle telefoon gesprekken worden automatsch bewaard op mijn gsm. Ben ik hier iets mee?

Turaki

#5 , 15 sep 2015 13:19

Dit is op Europees niveau geregeld, dus ook omgezet in Nederlands wetgeving.

The Chaser
Topic Starter

#6 , 15 sep 2015 14:36

Dit is op Europees niveau geregeld, dus ook omgezet in Nederlands wetgeving.
Wat is de op te lossen termijn dan naar hun kant toe, en hoe reageer ik hier op als ze dit niet naleven?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2015 14:53

Normaal dient u hen in gebreke te stellen via een AS aangetekend schrijven met antwoordkaart dan hebt u ook de handtekening van diegene die ontvangt en best dezelfde brief ook via gewone post en naar elkaar verwijzend.

U kan best een gesprek beginnen met nadat u zich hebt voorgesteld met en met wie spreek ik... alvorens over een probleem te beginnen..
Het is effectief een Europese wetgeving die lichtjes anders wordt ingevuld in B en NL
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet ( oude wet)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123 ( nieuwe wet opgenomen in Wet economisch recht)

Hier nog andere bruikbare info
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html

The Chaser
Topic Starter

#8 , 15 sep 2015 19:28

Een as ingebrekestelling kan ik nog wel doen.
Ze belden me vandaag dat ze morgen meer info hebben over het intern onderzoek van postnl. Al liet ze al weten dat postnl de foto's niet voldoende vonden. (Was te verwachten...)

Eigenlijk word ik horendol van ze, aan iedere persoon die ik het ordernummer geef moet ik het verhaal opnieuw doen en steeds verwijzen ze naar dat onderzoek van postnl dat ik dat maar moet afwachten.

Ik concludeer dat als ze geen geld zien bij postnl dat ze me in de kou laten staan.

Wat na die ingebrekestelling dan?

Of:
Mastercard bood me vandaag aan de betaling terug of gedeeltelijk naar mijn keuze terug te vorderen bij hun omdat ze mijn dossier wel geloven . Dat is dan uiteraard de prijs van 1hdd dat ik laat terugvorderen .
Dus dat geeft me wel een geruststelling dat ik mijn geld niet kwijt ben.

sloeberken

#9 , 15 sep 2015 19:50

Jij hebt niets te zien met postnl, enkel met de verkoper, verkoper is verantwoordelijk, dat jij u betaalde goederen krijgt.
Of postnl hun dit vergoed is een zaak tussen verkoper en postnl.
Zou direct een deel van mijn geld via Mastercard terug vragen, als ze zo snel u geld terug willen geven, is het waarschijnlijk niet de eerste maal.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#10 , 15 sep 2015 20:38

Laat hen weten dat u, aangezien ze zo hard hun best doen om hun verantwoordelijkheid van zich af te schuiven, via mastercard het bedrag voor de ontbrekende harde schijf zal terugvorderen. Dat u dit zal betalen zodra ze u, binnen een redelijke termijn, toch nog de ontbrekende harde schijf toesturen. Met vriendelijke groet, uiteraard.

The Chaser
Topic Starter

#11 , 15 sep 2015 20:49

Jij hebt niets te zien met postnl, enkel met de verkoper, verkoper is verantwoordelijk, dat jij u betaalde goederen krijgt.
Of postnl hun dit vergoed is een zaak tussen verkoper en postnl.
Zou direct een deel van mijn geld via Mastercard terug vragen, als ze zo snel u geld terug willen geven, is het waarschijnlijk niet de eerste maal.
Vanaf als ik kan aantonen dat ze me niet willen verder helpen of dit weigeren mag ik het verzoek indienen. Dus tot daar ben ik gelukkig al opgelucht. :o
Blijkbaar staan ze boven de wet, aangezien ze bleven vasthouden aan het afwachten van het postnl verdict. :x Niet echt een aanrader van webshop.... :cry:
door Turaki » 15 Sep 2015 19:38

Laat hen weten dat u, aangezien ze zo hard hun best doen om hun verantwoordelijkheid van zich af te schuiven, via mastercard het bedrag voor de ontbrekende harde schijf zal terugvorderen. Dat u dit zal betalen zodra ze u, binnen een redelijke termijn, toch nog de ontbrekende harde schijf toesturen. Met vriendelijke groet, uiteraard.
Dat is ook een idee. Als ze dan morgen een 'njet' geven kan ik na invorderen geld hun nog tijd geven het te leveren.
(Al heb ik liever dat ze alles terug pakken, als ik later een defect heb aan de hdd's en dit soort service te verwachten kan krijgen...)

Een wijze les voor mij, andere webshops zijn mss duurder, mar mss wel betere service... :/

sloeberken

#12 , 15 sep 2015 22:44

(Al heb ik liever dat ze alles terug pakken, als ik later een defect heb aan de hdd's en dit soort service te verwachten kan krijgen...)
Voor garantie kan je altijd bij de fabrikant, via hun website en serialnummer zie je direct hoelang u garantie hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

The Chaser
Topic Starter

#13 , 17 sep 2015 10:08

Belangrijk nieuws.

Het gewicht bij postNL komt inderdaad niet overeen met het gewicht dat 2 harde schijven hadden moeten zijn.
Dus ze vertellen me aan de telefoon (opgenomen!) dat ik inderdaad gelijk heb dat ik er maar 1HDD heb ontvangen.
En postnl heeft zelf niets gedaan.

MAAR ik moet eerst wachten tot het intern onderzoek is afgerond (lees; de schuldige vinden bij hun) voor ik MIJN ontbrekende HDD ontvang.
De wereld op zijn kop dus. No een dag wachten dus.

The Chaser
Topic Starter

#14 , 17 sep 2015 17:24

Letterlijke op band: ze moeten eerst uitzoeken op wie dat ze de kosten gaan verhalen (lees: welke medewerker bij hun is de pineut) voor ik een hdd of geld zie. Heb al laten weten dat ik een dossier heb opgestart (dat lidgeld is dan toch nog ergens goed voor bij test aankoop) en nu krijg ik morgenvroeg voor 12uur een antwoord wat ze gaan doen. Dossier is in handen van test aankoop, die zich er mee gaat bezighouden.

Je zou de gesprekken eens moeten horen die opgenomen zijn. Mss kan ik ze eens aan elkaar plakken of naar een krant sturen.
"het klopt volgens het gewicht dat er maar 1hdd in zat"
"het systeem zegt dat er toch twee uit de rekken zijn, dus iemand van ons heeft die nog"
"we moeten eerst weten wie de tweede hdd heeft en de kosten verhalen voor we u kunnen verder helpen"

[geen namen van bedrijven vermelden]
De heetste elektronica prijzen, met je gat op de blaren zitten.
Nieuwe promo: 1 voor de prijs van twee!

Ik wil in elk geval wel iedereen hier bedanken voor de steun, info en raad. Zonder jullie zou ik me meer onzekerder gevoeld hebben! En ik ben ook al blij dat ik mijn ei ergens kwijt kan.

Drone

#15 , 19 sep 2015 16:10

Letterlijke op band: ze moeten eerst uitzoeken op wie dat ze de kosten gaan verhalen (lees: welke medewerker bij hun is de pineut) voor ik een hdd of geld zie. Heb al laten weten dat ik een dossier heb opgestart (dat lidgeld is dan toch nog ergens goed voor bij test aankoop) en nu krijg ik morgenvroeg voor 12uur een antwoord wat ze gaan doen. Dossier is in handen van test aankoop, die zich er mee gaat bezighouden.

Je zou de gesprekken eens moeten horen die opgenomen zijn. Mss kan ik ze eens aan elkaar plakken of naar een krant sturen.
"het klopt volgens het gewicht dat er maar 1hdd in zat"
"het systeem zegt dat er toch twee uit de rekken zijn, dus iemand van ons heeft die nog"
"we moeten eerst weten wie de tweede hdd heeft en de kosten verhalen voor we u kunnen verder helpen"

[geen namen van bedrijven vermelden]
De heetste elektronica prijzen, met je gat op de blaren zitten.
Nieuwe promo: 1 voor de prijs van twee!

Ik wil in elk geval wel iedereen hier bedanken voor de steun, info en raad. Zonder jullie zou ik me meer onzekerder gevoeld hebben! En ik ben ook al blij dat ik mijn ei ergens kwijt kan.

ze maken u blaasjes wijs

ongeacht wie de HDD heeft, men is verplicht bij wet om u deze te bezorgen, dat men achteraf dan maar uit maakt wie er voor de "verloren" HDD moet opdraaien.

Terug naar “Consumenten Koop”