Geen regeling op papier

julie3
Topic Starter

Geen regeling op papier

#1 , 06 sep 2015 21:13

Wat kan men doen/eisen indien moeder weigert kinderen mee te geven en er is alleen een mondelinge regeling? Normaalgezien is het elk weekend, nu kinderen meer dan maand niet meer meegekregen (en ze wouden mee)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 sep 2015 21:38

- huwelijk of feitelijk ex-samenwonenden
- hoe oud zijn de kinderen
- vader heeft zijn vaderschap geregeld zoals het moet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2015 21:43

Heel kort niet veel want geen regeling voor de rechtbank?
Waren jullie gehuwd - wettelijk of feitelijk samenwonend?
Leeftijd kinderen?
Kinderen erkend?

U kan aangifte doen bij politie van weigeren contact met kinderen.
Daarna zo snel mogelijk zorgen dat u een zaak opstart voor de familierechtbank.

"""“Art.374.§1...Hij(=de rechter) bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de familierechtbank wenden....”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.877.Wanneer er gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens bestaan dat een partij of een derde een stuk onder zich heeft dat het bewijs inhoudt van een ter zake dienend feit, kan de rechter bevelen dat het stuk of een eensluidend verklaard afschrift ervan bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd.”(Gerechtelijk Wetboek).

Deze maatregelen hadden moeten genomen worden tijdens de (eerste) procedure."""

en ook

“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“,(Strafwetboek=Sw.);

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht* van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].
* nu omgangsrecht

‘Bij strafrechtelijke veroordeling wegens onttrekking van minderjarigen kan aan de burgerlijke partij een effectieve schadevergoeding worden toegekend voor alle vruchteloze verplaatsingen die zij deed om het kind te gaan ophalen‘(Corr.Kortrijk 28 april 1997,TWVR 2000,81).

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtelijk Wetboek).
Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering = Sv.)

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering=V.T.Sv.).

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

‘Bij strafrechtelijke veroordeling wegens onttrekking van minderjarigen kan aan de burgerlijke partij een effectieve schadevergoeding worden toegekend voor alle vruchteloze verplaatsingen die zij deed om het kind te gaan ophalen‘(Corr.Kortrijk 28 april 1997,TWVR 2000,81).""""""

Citaat van j.demoor

http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... gangsrecht

Reclame

julie3
Topic Starter

#4 , 07 sep 2015 13:37

Ex feitelijke samenwonening, kinderen 10 en 7, beiden erkend

julie3
Topic Starter

#5 , 07 sep 2015 13:37

Ik wil jullie wel bedanken voor de snelle reacties en al de info :)

julie3
Topic Starter

#6 , 07 sep 2015 13:39

Dus als ik het goed begrijp sta je nergens als de overeenkomst alleen mondeling was? Wat me idd wel logisch lijkt..

julie3
Topic Starter

#7 , 07 sep 2015 14:01

Ik bedoel dat heel de familie er echt onder geleden heeft de jongens niet te zien, familiebbq, verjaardagen, familie uitstappen die gepland waren hebben de jongens niet kunnen meemaken (en wij ook niet) omdat ze niet mochten van de moeder. Ik hoor van de familie dat de ex partner er niet tegen kan dat mijn vriend verder is gegaan met zijn leven en (dat hij heel positief veranderd is sinds het einde van hun relatie) hem zo wil straffen.. Kan ze hier zomaar mee weg?

JPV

#8 , 07 sep 2015 15:59

Sowieso best een procedure voor de rechtbank opstellen ivm co-(verblijfs)ouderschap.

Turaki

#9 , 07 sep 2015 16:06

En aangezien dit eventjes kan duren nu reeds kortgeding inspannen voor dringende maatregelen (tot aan de definitieve regeling).

julie3
Topic Starter

#10 , 11 sep 2015 13:51

Kinderen worden niet rap weggehaald van een moeder. Geldt hetzelfde voor één die jarenlang aan heroïne zit en waarvan er daar verschillende pv van gemaakt zijn? + verkoop...

JPV

#11 , 12 sep 2015 19:57

kinderen worden niet rap weggehaald van een moeder, maar evenzeer niet van een vader.

julie3
Topic Starter

#12 , 14 sep 2015 14:28

Er komt een sociaal onderzoek bij de moeder, en dus ook bij ons. Wat kan ik hiervan verwachten? Hen al wat info opgezocht op internet maar daar vind ik verschillende zaken op terug

moeder1

#13 , 14 sep 2015 15:17

Net één achter de rug. Onderzoek bestaat uit drie stappen. Eerste gesprek al dan niet gezamelijk (bij ons gezamelijk waar hij niet aanwezig was), wordt de werking uitgelegd van een onderzoek, wat ze gaat doen enzovoort. Ik had wel een brief geschreven met de hele voorgeschiedenis bij, zo positief als kon maar wel met de bemerkingen en bewijsstukken bij, dat kon ze waarderen. Wij hadden trouwens een hele warme correcte objectieve gewone assistente. Ik had er een goed gevoel bij, ik ben ook oprecht geweest. Niets uitvergroot etc. Toen zei ze al als papa het spel zo gaat spelen zal dat tegen hem werken(niet aanwezig zijn).

Enige tijd ertussen dan (vakantieperiode) en dan volgde een huisbezoek. Ik alles van boven tot onder opgekuist zelfs kasten uitgewassen vanbinnen, tuin,....zo ver kwam het niet, ik vermoed doordat ze zag dat alles proper en comfortabel was ze niet verder keek. Ze keek niet eens in haar kleerkast, vroeg wel om haar slaapkamer te zien. In de kasten keek ze niet, niet in de ijskast of dergelijke. Een lang fijn gesprek gehad van ongeveer een uur. Een aangeboden kop koffie waardeerde ze wel. Ze vertelde me dat het eerste gesprek bij papa niet is doorgegaan, huisbezoek annuleerde hij ook. Onderzoek ging dus verder zonder hem. Ze wilde ook even dochter apart spreken, ik zette me dan in de tuin. Ik heb vooral oogcontact gemaakt, dat komt oprecht over. Ook de positieve kanten benoemd zoals de band met zijn familie.....

Derde gesprek was op justitie huis wederom, daar was papa wel, weliswaar op een ander tijdstip. Ze wist me te vertellen dat ze kon doorzien dat hij niet communiceert, niet door te dringen,.....ze zijn dus bijzonder opmerkzaam.Toch had ik bij elke afspraak een goed gevoel. Dat duurde een twintig minuutjes en geeft ze ook mee aan hoe ze het aan de rechter zal aanbevelen. Ons verslag was 9 blz, de eerste twee kon ik ter plaatse inlezen. Onderzoek volledig in mijn voordeel, als oprecht, inlevend, bekwaam, bezorgd, ...Even later kreeg ik dan een brief van justitie dat het verslag beschikbaar was om te lezen op de griffie, wat ik ook deed met ongelooflijke leugens en tegenspreken van zichzelf(zijn kant dan). Of een onderzoek invloed heeft op een vonnis van een rechter weet ik niet, onze zaak 4 maanden uitgesteld. Zelfs zijn verleden kwam er in, strafblad dan waar ik geen weet van had dus als je iets verbergt zeg je dat beter op voorhand.

Lol, de zin van justitie is wel hoe is de situatie, dat was zo bij de assitente, bij jongeren welzijn, bij de rechter zelf,...als ik nu vraag aan onze dochter hoe is de situatie lacht ze zich krom ....

julie3
Topic Starter

#14 , 15 sep 2015 08:09

Waarom is je zaak 4 maanden uitgesteld? Bij ons volgt er eerst een onderzoek en in januari moeten ze weer naar rechtbank. Ik ben de partner van de vader, en heb zelf een dochter, komt de assistent ook met mijn dochter praten? 8 september is beslist dat er een onderzoek komt, maar nog geen brief gekregen. Moest de assistent ook met mijn dochtertje willen praten, zou ik dit wel op voorhand zeggen tegen haar, dat ze niet verschiet dat er opeens een wildvreemde vragen stelt..

julie3
Topic Starter

#15 , 15 sep 2015 08:11

De ex partner van mijn vriend komt ook vaak in contact met de politie (in negatieve zin dan) komt zoiets ook in het onderzoek?

Terug naar “Echtscheiding”