Te niet doen welkomstpakket

jmi17
Topic Starter

Te niet doen welkomstpakket

#1 , 14 sep 2015 19:19

Ik had graag jullie advies gekregen ivm het volgende: afgelopen week kreeg ik een telefoontje nav een enquête die ik eerder invulde. Men vroeg of ik interesse had in een welkomstpakket bij Tono. Men bood mij een welkomstpakket aan met een boxershort en een extra paar sokken. Om de één of andere reden heb ik dit aangenomen, normaal doe ik dit nooit... :s Gevolg: de telefoniste registreerde mijn gegevens en stelde blijkbaar een soort van "telefonisch contract" op. Enkele dagen later kreeg ik een mail met de bevestiging van Tono Socks, maar plots blijkt het enkel nog maar over sokken te gaan en spreekt men niet meer over de boxershort?? Dit pakket zou gratis zijn, enkel de verzendkosten zouden voor mijn rekening zijn (dit wist ik wel). Nadien zou men mij maandelijks bvb sokken toesturen tot ik dit stop, uiteraard moet ik die sokken dan wel betalen.

Nu heb ik hier totaal geen interesse meer in en zou ik dit liever stoppen nog alvorens men mij het welkomstpakket stuurt. In de mail staat dat ik recht heb op herroeping van de bestelling tem 29/9. En ook dat de mail gestuurd werd om alles nog eens rustig te kunnen nalezen. Na ontvangst zou ik ook recht hebben op 14 dagen wettelijk vastgelegd herroepingsrecht en nadien nog 14 dagen teruggaverecht.

Ik heb vandaag gebeld dat ik geen welkomstpakket meer wil en kreeg als antwoord: "Dit kan je niet herroepen, je gaat een klantennummer krijgen en dan kan je pas de zendingen stoppen. Maar het welkomstpakket is voor uw rekening."

Dit lijkt me totaal anders dan wat er in de mail stond omtrent recht op herroeping?! Volgens de telefonist had ik dit verkeerd begrepen...

Wat kan ik nu best doen? Tenslotte zijn het ook andere goederen in het pakket dan eerst voorgesteld aan de telefoon. En hoe wettelijk is zo'n "telefonisch contract"?? In ieder geval wil ik geen pakket meer...

Deze fout maak ik nooit meer :s

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2015 19:57

Tik eens de term "TONO" in in het zoekvenster (bovenaan rechts) en je zal 8 volle bladzijden vinden van leden die zich ook hadden laten vangen. Je hebt er een hele avond lezens aan.

Turaki

#3 , 14 sep 2015 20:19

Als u zeker bent dan u enkel akkoord bent gegaan met een welkomstpakket aan de telefoon, en u niet akkoord bent gegaan met nakomende zendingen, moet u zich geen zorgen maken. U moet dan het welkomstpakket betalen (zoals telefonisch overeengekomen), en alle nakomende zendingen heeft u niet gevraagd, dus die mag u kosteloos houden.

Een telefonisch contract is even geldig als eentje op papier, en net zoals bij een papieren contract kan men niet zomaar iets toevoegen. Dit werkt dus in beide richtingen, u bent gebonden aan uw akkoord voor het welkomstpakket, maar zij kunnen dit niet gebruiken om er een soort van abonnement van te maken.

Wat kan er nu gebeuren? U krijgt het welkomstpakket, waarvan u de verzendkosten betaalt. Bij dit pakket zit ook een brief die u uitlegt hoe uw abonnement werkt, en hoe u dit kan opzeggen. Wil u gemoedsrust, zeg dit dan op zoals beschreven.

Wil u het hard spelen (en een lading gratis ondergoed scoren), dan negeert u de brief (u bent namelijk niet akkoord gegaan met een abonnement, wat de brief ook vermeldt), neemt u alle navolgende pakketjes in ontvangst zonder te betalen (want wat u niet gevraagd heeft mag u kosteloos houden), en negeert alle navolgende brieven met vraag tot betaling, tot incasso toe (dus rechtstreeks bij het oud papier). Ze zullen wel dreigen met rechtszaken, maar zover zal het niet komen daar ze niet kunnen bewijzen dat u een contract met hen heeft (zelfs als het gesprek is opgenomen, bewijst dit enkel dat u akkoord ging met het welkomstpakket).

Gaan ze toch over tot rechtszaak (kans is zo goed als onbestaande, maar je weet natuurlijk nooit), vraagt u hen gewoon om bewijs van enig contract, en verwijst u naar artikels VI.38, lid 3 en VI.103, 6° van het Wetboek Economisch Recht (WER). Tevens staat het u dan vrij om een tegenzaak starten wegens tergend en roekeloos geding (rechtszaak starten terwijl men weet dat men onvoldoende bewijs heeft, en u daarmee op kosten jagend of verontrust).

Persoonlijk al enkele keren ingegaan op dergelijk "kennismakingsvoorstel" of dergelijke, en heb nog nooit de binnenkant van een rechtszaal gezien (behalve professioneel of op TV).

Reclame

jmi17
Topic Starter

#4 , 14 sep 2015 20:38

Oké dan betaal ik enkel de verzending van het welkomstpakket maar nadien stopt het voor mij.

Terug naar “Consumenten Koop”